Fler företag inser att deras marknadsföring bör utgå från kundens körpresa och inte utifrån vad företaget vill sälja.
Inbound Marketing håller på att fullständigt ta över som marknadsföringsstrategi världen över. Konceptet har mer eller mindre revolutionerat sättet vi arbetar på inom marknad och försäljning digitalt. Oavsett vilket bransch ditt företag befinner sig i har du troligtvis stött på Inbound Marketing i någon form.
Inbound Marketing kallas ofta också för Content Marketing eller Innehållsmarknadsföring trots att det skiljer sig lite mellan de olika koncepten. Om du har besökt en företagsblogg, kommit till en landningssida för att ladda ner något eller klickat på en länk i ett mail så har du med all säkerhet etablerat kontakt med något företag på det här viset.
Marknadsledande Hubspot presenterade nyligen en rapport som heter The State of Inbound 2016 som innehållet en global enkät gjord med fler än 4 500 deltagare för att utvärdera var Inbound Marketing står någonstans nu och var det är på väg.
- 73% av organisationer använder inbound som deras huvudsakliga strategi för marknadsföring
- 66% av enkätdeltagarnas högsta prioritet ligger i att jobba med SEO och de organiska sökresultaten.
- 47% av deltagarna har problem med att bevisa ROI av sina marknadsaktiviteter
- 40% av säljarna upplever att det nu är svårare att få kontakt med en prospekt än det var för 2-3 år sedan
- Företag som arbetar med Inbound Marketing är mycket mer nöjda (4x) med sitt marknadsarbete än de som inte gör det.
- En av de största utmaningarna för företag som arbetar med Inbound marketing är att förbättra kommunikationen mellan marknad- och säljavdelningen.
- De flesta företags högsta prioritet kretsar kring att göra avslut på fler leads
- Betald marknadsföring är den mest överreklamerade markandsföringstaktiken oavsett om företaget använder sig av Inbound Marketing eller
Inbound Marketing 2017
Så med dessa fakta – vad har vi då att vänta inför kommande år?
- 48% av deltagarna röstade att YouTube som marknadsföringskanal är nästa projekt de vill satsa på
- Majoriteten av deltagarna har planer att justera sin strategi baserad på data, tester och experiment
- 42% av kunderna/köparna i undersökningen sa att de kommunicerar via sociala medier som LinkedIn och Twitter
Sammanfattningsvis råder det ingen tvekan om att företag fortsätter att jobba med Inbound Marketing men fler företag förstår att de måste förändra saker som samarbeten och andra icke digitala processer. Webben handlar inte längre om någon särskild teknik – utan om tankemönster och bra kommunikation.