Skip to main content
PODCAST

B2B-spaningen – en podcast från Grown

Välkommen till B2B Spaningen – en podcast där Magnus Brynestam och Ira Kolehmeinen går igenom de senaste trenderna och diskuterar viktiga ämnen som påverkar sales & marketing alignment och tillväxt inom B2B. Vi spanar in inlägg i sociala medier, analyserar trender och fördjupar oss i hur företag kan stärka sina marknadsförings- och säljstrategier för att skapa långsiktig tillväxt.

Hur blir ditt B2B företag det som AI rekommenderar?

| Podcast | No Comments
Hur blir ditt B2B företag det självklara valet i AI svaren? I detta avsnitt förklarar Magnus hur marknad och sälj tillsammans bygger förtroende, innehåll och teknik för AI optimering.

B2B-köpresan 2026 – vad kan vi förvänta oss?[B2B-spaningen]

| Podcast | No Comments
Vinnaren utses ofta innan första mötet. Bygg bevis, inte bara pitch. Hjälp hela köpgruppen – även de som inte var där.

Varför varje B2B-företag behöver tänka som ett medieföretag [B2B-spaningen]

| Podcast | No Comments
Lär dig skapa autentiskt innehåll som bygger förtroende och synlighet för VD:ar och företagsledare, med insikter från Magnus Brynestam om effektiv contentstrategi på sociala medier.

Är MQL:eran är officiellt över? [B2B-spaningen]

| Podcast | No Comments
Företag som försöker lösa gamla säljproblem med ny teknik missar poängen. B2B behöver inte fler verktyg – det behöver ett nytt mindset.

B2B-köpresan 2026 – vad kan vi förvänta oss?[B2B-spaningen]

| Podcast | No Comments
Vinnaren utses ofta innan första mötet. Bygg bevis, inte bara pitch. Hjälp hela köpgruppen – även de som inte var där.

Vad gör B2B-köpare innan en säljare kommer in i bilden?

| Podcast | No Comments
84% av B2B-affärer är avgjorda innan en säljare kommer in i bilden. Det som sker i det som kallas Dark social eller Dark funnel blir allt viktigare att satsa på…
Är mässor värt investeringen 2024?
Är mässor värt investeringen 2024?

Är mässor värt investeringen 2024?

B2B-företag lägger stora summor på mässmontrar varje år - ofta betydligt mer än de lägger på digital marknadsföring? Är det rätt fördelat 2024? Hur ska man tänka och hur får man mest ut av sitt deltagande på en mässa? Ira…
Uppsökande försäljning eller inbound marketing – måste man välja?
Uppsökande försäljning eller inbound marketing – måste man välja?

Uppsökande försäljning eller inbound marketing – måste man välja?

Måste man vänta tills inbound marketing visar resultat? Och är kalla samtal verkligen något att ens fundera på 2024? Detta och mycket mer diskuterar Ira och Magnus i detta avsnittet.
Dagens B2B-köpare är betydligt yngre än du tror
Dagens B2B-köpare är betydligt yngre än du tror

Dagens B2B-köpare är betydligt yngre än du tror

64% av B2B-köparna är millennials eller gen z. Det visar en färsk studie från Forrester. Vad kommer detta innebära om 5-10 år? Och vad måste B2B-företag göra för att anpassa sig?
Hur många hattar måste en marknadsförare egentligen ha?
Hur många hattar måste en marknadsförare egentligen ha?

Hur många hattar måste en marknadsförare egentligen ha?

Vi ser fortfarande företag rekrytera marknadsförare som de skulle kunna precis allt och lite till. I detta avsnitt reagerar Ira och Magnus på en platsannons för en marknadsförare / IT-support-person och förbluffas över vilka krav och förväntningar som finns på…
Låter du dina konkurrenter styra vad du publicerar online?
Låter du dina konkurrenter styra vad du publicerar online?

Låter du dina konkurrenter styra vad du publicerar online?

Många företag låter omedvetet sina konkurrenter påverka vad de själva säger och publicerar online. Men följer man bara efter sina konkurrenter så sticker man aldrig ut, säger Magnus. Häng med när vi diskuterar varför du måste sluta titta på dina…
Första kundmötet är för sent för att bygga förtroende
Första kundmötet är för sent för att bygga förtroende

Första kundmötet är för sent för att bygga förtroende

Om första gången din potentiella kund ser och hör dig är vid första säljmötet så har du misslyckats med din marknadsföring! Hårda bud när Ira och Magnus diskuterar hur säljare kan använda innehåll för att bygga förtroende tidigare i säljprocessen…
Vad B2B-företag kan lära sig från B2C
Vad B2B-företag kan lära sig från B2C

Vad B2B-företag kan lära sig från B2C

B2B-företag har mycket att lära sig från B2C. Både inom innehållsproduktion, digital försäljning och användarupplevelser. När är det B2B-företagens tur att äntra den digitala scenen?
Börjar vi se slutet för företagsbloggar och content marketing?
Börjar vi se slutet för företagsbloggar och content marketing?

Börjar vi se slutet för företagsbloggar och content marketing?

Många tror att företagsbloggar är på väg att dö ut. Magnus menar att bloggens betydelse håller på att förändras och att vi som företag behöver förändras med dem. Ira funderar på hur man effektivt kan skapa innehåll utan att behöva…
Lägger säljteamet för mycket tid på att utbilda köparna?
Lägger säljteamet för mycket tid på att utbilda köparna?

Lägger säljteamet för mycket tid på att utbilda köparna?

Idag vill köparna utbilda sig själva, innan de tar kontakt med en säljare. Ändå lägger säljteamen massor av tid på att utbilda. Hur kan man skapa en köpupplevelse som spara tid för säljteamen samtidigt som köparna kan göra mer på…
Ska man låsa in sitt innehåll 2024?
Ska man låsa in sitt innehåll 2024?

Ska man låsa in sitt innehåll 2024?

80% av köpresorna görs innan en säljare kommer in i bilden. Det betyder att marknadsteamet har större inflytande på den faktiska affären än någonsin tidigare. Ändå är marknad det första man skär ner på när det går dåligt och sälj…
Ska man låsa in sitt innehåll 2024?
Ska man låsa in sitt innehåll 2024?

Ska man låsa in sitt innehåll 2024?

Experter förutspår att de digitala köparna snart görs helt utan kontakt med människor. Hur ska det gå till, undrar Ira. Följ med i vårt första podavsnitt där vi bryter ner trender, virala inlägg och rapporter.
Kommer säljare ersättas av AI och smarta webbplatser? [PODCAST]
Kommer säljare ersättas av AI och smarta webbplatser? [PODCAST]

Kommer säljare ersättas av AI och smarta webbplatser? [PODCAST]

Experter förutspår att de digitala köparna snart görs helt utan kontakt med människor. Hur ska det gå till, undrar Ira. Följ med i vårt första podavsnitt där vi bryter ner trender, virala inlägg och rapporter.