Skip to main content

HubSpot - den ledande plattformen för leadsgenerering och inbound marketing

HubSpot används av fler än 135 000 kunder världen över och är trots sin kraft och kapacitet, ett enkelt system att komma igång med och att använda.

Grown har hjälpt svenska företag igång med HubSpot sedan 2014 och ger dig personlig och skräddarsydd onboarding som hjälper dig att undvika vanliga misstag och maximera affärsnyttan av din investering.

Vad är HubSpot?

HubSpot är den ledande plattformen för inbound marketing. En metod som idag anses vara självklar när köparna i allt större grad själva vill kontrollera sin köpresa i det digitala landskapet.

Systemet är skräddarsytt för att hjälpa företag växa genom att skapa digitala relationer med prospekts, leads och kunder. I HubSpot är allt uppbyggt runt kunden och med alla de hundratals verktyg som följer med så levereras också HubSpot med ett av världens idag ledande CRM för B2B-företag, HubSpot CRM.

HubSpot CRM är i grunden kostnadsfritt. Till detta kan du sedan koppla på olika produkter, även kallat för hubbar, som är särskilt utformade för marknadsteam, säljteam och kundserviceteam. Produkterna finns flera olika nivåer och prisklasser och gör det därmed enkelt att växa i takt med att resultaten visar sig.

flywheel hubspot

Så här hjälper Grown dig med de olika hubbarna:

Världens mest uppskattade marknadsverktyg

HubSpot Marketing Hub samlar alla dina marknadsaktiviteter i ett och samma verktyg. Här får du full insikt över dina digitala kundresor, värdefull data om vad som driver din affär framåt och smarta verktyg för automation och rapportering.

Populära funktioner inkluderar: e-postautomation, landningssidor, call-to-actions, chatbot, ROI-rapportering m.m.

Så här kan vi hjälpa dig med HubSpot Marketing Hub:

  • HubSpot Onboarding
  • Implementation och anpassningar
  • Strategier inom inbound marketing
  • Workshops
  • Integrationer
  • Konsulter
  • Råd och vägledning inom e-post, automation, sociala medier, rapportering, innehåll m.m.

Effektivisera din säljstrategi och stäng fler affärer fortare

HubSpot CRM och Sales Hub innehåller mängder av verktyg för dagens moderna digitala säljteam. Rätt använt kan dina säljare kvalificera leads fortare, agera på rätt affärer och snabba upp säljprocessen. Här finns verktyg både för prospektering, säljpipe och after sales.

Populära funktioner: Deals, Mötesbokare, Säljpipe, Sequences (automation), Uppgifter, Spårning av dokument, Rapportering

Grown kan hjälpa dig med:

  • Onboarding av HubSpot CRM & Sales Hub
  • Implementation och anpassning
  • Stöd vid migration av data
  • CRM – Migration av data
  • Förbättra samarbetet mellan sälj och marknad
  • Coaching och utbildning
  • Workshops
  • Konsulter

Öka kundnöjdheten och förläng dina kundrelationer

HubSpot Service Hub används för att ge dina kunder en bättre kundupplevelse genom information, ärendenhantering, kundnöjdhetsundersökningar, chatbotar m.m. Service Hub hjälper ditt kundservice team att se alla andra interaktioner som gjorts med varje kund t.ex e-post från marknad eller telefonsamtal med säljare.

Populära funktioner: Ärendehantering, kunskapsbank, kundportal, chat, kundnöjdhetsundersökningar, rapportering

Grown kan hjälpa dig med:

  • Onboarding av HubSpot Service Hub
  • Coaching och vägledning mot bättre kundvård
  • Uppsättning av Knowledge Hub och Customer portal
  • Konsulter
  • Utbildning
  • Workshops

Personaliserad webb med oslagbart datastöd

HubSpot CMS Hub är en kraftfull produkt som ger dig möjlighet att skapa effektiva webbplatser som hjälper dig att attrahera rätt trafik, och konvertera kvalificerade leads. Eftersom CMS Hub är sammankopplat med ditt CRM kan du personalisera och anpassa ditt budskap på sätt som tidigare varit komplicerat.

Grown kan hjälpa dig att:

  • Avgöra om HubSpot CMS är rätt verktyg för din webbplats
  • Strategi och projektledning för hur du skapar en säljande webbplats
  • Utveckling av mallar
  • Migrering från din gamla webbplats till HubSpot
  • Applikationer/Plugins

Var rädd om din data – rensa och uppdatera

HubSpot Operations Hub kan hjälpa dig att få ut mer från din kunddata. Den kan förenkla hanteringen av din data, tvätta datan och automatisera din kundinformation över appar, plugins och funktioner i övriga HubSpot för att skapa processer anpassade för din verksamhet.

Grown kan hjälpa dig med:

  • Rensning av din data
  • Inställningar för användare och team
  • Använda 3:epartsdata i HubSpots workflows
  • Utbildning
  • Workshops
  • Konsulter

Ett urval av våra kunder

semcon
atlas copco
implema
bjurfors
HubSpot-partner

Utvärderar ditt företag HubSpot?

Onboarding med HubSpot direkt vs HubSpot Partner

När du köper HubSpot kan du antingen låta HubSpot hjälpa dig igång eller så kan du anlita en HubSpot Solution Partner som Grown.

Onboardingen som erbjuds av HubSpot innebär en standardiserad vägledning för hur du själv kan installera och implementera HubSpot. Du behöver fortfarande intern HubSpotexpertis för att göra den faktiska tekniska konfigurationen och själv ta ställning till hur du ska använda plattformen för att nå dina mål.

Grown har hjälpt 50+ svenska företag att komma igång med HubSpot sedan 2014. Det betyder att vi både känner till den svenska marknaden väl och att vi vet vad som krävs för att säkerställa en personlig och effektiv HubSpot-introduktion.

BOKA DEMO & RÅDGIVNING
Boka demo och få värdecheck på 5 000 SEK

5 000 kr rabatt på din HubSpotonboarding

Boka en tid att se vad HubSpot kan göra för skillnad i din verksamhet när det kommer till marknadsföring, försäljning och kundservice. Vi hjälper dig inte bara med vägledning i själva plattformen, utan ser också till att du undviker vanliga misstag och fallgropar.

Just nu erbjuder vi dig 5 000 kr rabatt på din onboarding när du bokar demo och rådgivning genom Grown.

(Gäller vid köp av HubSpot inom 30 dagar från demotillfället och endast en gång per företag)

HubSpot Intro

Hur ser en typisk HubSpot Onboarding ut?

HubSpot Onboarding är framtagen för att hjälpa dig att snabbt komma igång att attrahera, konvertera och engagera leads genom HubSpot. Vårt erfarna team kan hjälpa dig undvika vanliga misstag och fallgropar så att du kan komma igång snabbt och enkelt.

En typisk onboarding är strukturerad efter en steg-för-steg-process som säkerställer att du gör saker i rätt ordning och får ut så mycket som möjligt från din investering.

  • Få hjälpen du behöver för att komma igång snabbare
  • Undvik dyrbara misstag och fallgropar
  • Betala bara för den onboarding du behöver
BOKA DEMO & RÅDGIVNING

Varför behöver du HubSpot Onboarding?

Som en av de ledande plattformarna i världen för marknadsföring, försäljning och kundservice kan HubSpot vara ett kraftfullt verktyg för att få dina affärer att växa. Samtidigt så kan de vara överväldigande att komma igång utan rätt vägledning. Det där här HubSpot Onboarding kommer in. Genom att jobba tätt tillsammans med erfarna experter kan du säkerställa att du både får tillgång till saker du bör fokusera på och saker du bör undvika för att både komma igång och växa med plattformen.

Onboarding med rätt partner kan hjälpa dig att:

  • Samla dina insatser kring att generera kvalificerade leads
  • Förbättra och effektivisera dina säljprocesser
  • Förstärka din kundservice och kundnöjdhet
  • Maximera ROI på din investering
BOKA DEMO & RÅDGIVNING

Attrahera affärsdrivande trafik till din webbplats  

Skapa innehåll dina idealkunder vill ha och gör det omöjligt för dem att missa det. Följ utvecklingen av din marknadsförings prestanda.

HubSpot Landningssida - Editor

Konvertera fler besökare till leads

Använd call to actions, formulär och landningssidor för omvandla besökare från okända till kontakter.

Stäng fler affärer med mindre ansträngning

Öka försäljningen genom att ge varje lead den uppmärksamhet de behöver. Använd marketing automation för att förstärka relationen utan manuell handpåläggning.

hubspot deals dashboard

Gör fler kunder nöjda och identifiera nya affärsmöjligheter

Öka customer lifetime value och förvandla kunder till ambassadörer med marketing automation och kundservice i världsklass.

Se vilka marknadsaktiviteter som ger högst ROI

Skapa egna dashboards med full insikt över dina leads, KPI:er och kunder. Ändra, anpassa och prioritera som du själv vill.

ÄR HUBSPOT RÄTT FÖR DITT FÖRETAG?

BOKA DEMO OCH RÅDGIVNING

Vanliga frågor om HubSpots plattform:

Vad kostar HubSpot?

HubSpots prismodell är förhållandevis komplex och styrs av flera olika delar.

Dels handlar det om vilken produkt/hub du behöver där du kan välja att använda hela HubSpot eller bara utvalda delar t.ex. Marketing och Sales. Utöver detta finns varje hub i olika nivåer där den billigaste är helt kostnadsfri medans de större licenserna är till för Enterprisebolag. Den absolut vanligaste licensen hos svenska företag är Professional- eller Enterprisenivån.

HubSpot Marketing Hub är den del som kostar mest i HubSpot-sviten men också den mest omfattande och mest använda. En HubSpot Marketing Hub Professional-licens, kostar mellan ca 80 000 – 90 000 kr om året. Du betalar också ett tillägg om du har fler än 2000 kontakter du vill kunna marknadsföra till. Till Marketing Hub behöver du inte betala extra om ni är fler användare. Det ingår i priset. Ska ni däremot dela upp er i olika team, jobba mot olika varumärken osv. kan det vara en idé att uppgradera till Enterprise.

HubSpot Sales Hub Professional kostar 40 000 – 50 000 kr per år där 5 betalanvända (Paid Seats) ingår. Det betyder att alla dina säljare kan använda systemet men bara 5 har åtkomst till de funktioner som är låsta som t.ex. att skapa komplexa mötesbokningar i grupper, skicka automatiska utskick till prospekteringslistor, spåra fler än 5 dokument, bemanna chatten samtidigt som andra osv. Många tror att alla säljare behöver en ”Paid seats” men ofta räcker det med att en del har det till en början och sedan lägga till detta när man kommit in i systemet.

HubSpot Service Hub Professional har ungefär samma kostnad och licensmodell som Sales Hub. Dvs 5 betalanvändare ingår och vill du ha fler kostar det extra.

De flesta kunder vi på Grown jobbar med har hela HubSpotsviten och använder Professional eller Enterprise-licenserna. Kostnaderna varierar alltifrån 80 000 kr/år till  1 000 000 kr /år beroende på de ovan nämnda variablerna men de flesta B2B-företag hamnar någonstans mellan 80 000-150 000 kr/år.

I och med att investeringen är förhållandevis stor är det också viktigt att så snabbt som möjligt få ut maximalt med värde av det. Det är här Grown kommer in i bilden.

Det finns mycket att vinna på att välja rätt licens och erbjudande. Hör av dig till oss så hjälper vi dig hitta rätt licens för dig.

Hur lång tid tar det att få resultat av HubSpot?

HubSpot är en mjukvara. Det är du som behöver göra själva jobbet. Många som köper HubSpot är inte förberedda på det arbete som modern innehållsmarknadsföring och inbound marketing innebär. Dessutom skiljer sig definitionen av ”resultat” mellan olika bolag.

Rätt använt kan du börja se resultat av HubSpot inom ett par veckor. Men för många tar det 6-9 månader eller längre. Det beror helt enkelt på att processerna internt behöver sitta. Marknad och sälj och även kundservice behöver arbeta bättre tillsammans. Denna del av processen är en kulturell förflyttning och det tar tid.

De företag som ser resultat efter bara några veckor gör rätt saker i rätt ordning. Vi på Grown har lång erfarenhet av att vägleda och coacha företag till de resultat de vill se. Hör av dig så bokar vi in en kostnadsfri konsultation.

Är verkligen HubSpot det bästa systemet?

Ingen kan säga emot att HubSpot är omåttligt populärt världen över. Det var trots allt det systemet som förändrade världens syn på digital marknadsföring. Med det sagt betyder det inte att det är bästa för alla. Det betyder heller inte att ditt företag måste ha HubSpot för att lyckas med er digitala försäljning och marknadsföring. Men… använder ni det kommer ni att ha ett försprång.

Nästan alla företag vi på Grown jobbar med har HubSpot. Men några större enterprisebolag har andra system. Det är trots allt inte systemet i sig som kommer göra att ni vinner affärer. Det är ni som team och människor i er organisation som gör det. Det handlar om att ha rätt mindset, rätt målsättningar och rätt strategier för att lyckas – och då är det en fördel med ett system som kan stödja detta.

Läs gärna recensionerna på G2 om HubSpot – de talar för sig själv. Läs också gärna hur du kan komma igång med inbound marketing utan HubSpot eller vilka alterantiv till HubSPot som finns här. Boka sedan in ett möte med oss så hjälper vi dig att ta reda på om HubSpot är rätt för dig.

Är det inte rätt för dig så kommer vi att säga det.

Vilka alterantiv finns till HubSpot?

Eftersom HubSpot är en stor och heltäckande plattform är alternativen många – däremot är det väldigt få (om ens något) som har all den funktionalitet som man hittar i HubSpot.

Vanligaste alterantiven till HubSpot är ActOn, Sharpspring, Adobe Marketo, Mail Chimp mfl. Dock är det väldigt svårt att jämföra dessa systemen rakt av då det handlar om att värdet du som företag får när ditt marknadsteam, säljteam och kundserviceteam jobbar i samma system är enormt mycket större än om du t.ex. har ett bra program för e-post, ett för chat, ett bra CRM och en bra kundserviceplattform. Vi har gjort en lista över program du hade behövt köpa in för att ens komma i närheten av den kraft och kapacitet som finns inbyggd i Hubspot.

När du jämför Hubspot med andra plattformar är det därför viktigt att både titta på den totala kostnaden för alla dessa licenser, vad de kostar att upprätthålla kunskap i alla dessa plattformat, licenser osv. och det förlorade värdet det innebär att jobba mer eller mindre i silos.

Hur snabbt kommer man igång med HubSpot?

Du kan komma igång med HubSpot direkt efter att du skrivit på avtalet. Väljer du dessutom oss på Grown som din Solution Partner så hjälper vi dig att komma igång snabbt och enkelt. Vi hjälper dig också undvika vanliga misstag och fallgropar som många annars lätt hamnar i inledningsvis.

Vi har både mindre och större onboardingplaner som sträcker sig allt mellan ett par möten under loppet av 2-8 veckor för att hjälpa dig igång till masteryprogram där dina markands- och säljteam jobbar med oss som coacher och vägledare i 12-24 månader. Efter denna tid har ditt företag både den kompetens och kunskapen ni behöver för att attrahera rätt idealkunder, konvertera bättre leads och stänga affärer fortare – utan att vara beroende av externa leverantörer.

Vilken HubSpot-partner ska man välja?

Det finns tusentals HubSpotpartners att välja på. Alla har sina unikiteter och erfarenhet. Vi på Grown tog tidigt beslutet att fungera som ett stöd och coach snarare än en extern byrå. Vi hjälper därmed våra kunder att få ut så mycket som möjligt av HubSpot utan att sitta i knät på externa konsulter. Det betyder att den tid du spenderar med oss är en investering i din egna organisation.

Däremot hjälper vid dig igång och ger dig råden och strategierna du behöver för att lyckas.

Vill du istället ha operativ hjälp kan en annan typ av byrå vara mer rätt för dig. Är du osäker så boka ett möte med oss så berättar vi mer.

Är det svårt att skapa workflows i HubSpot?

HubSpot är ett kraftfullt men enkelt system. Du behöver inte vara programmerare eller särskilt teknisk för att kunna göra avancerade automationer. Det du däremot behöver är strategierna. Utan dem riskerar du att spilla både tid och pengar innan du ser resultaten du är ute efter.

Hur lång tid binder man upp sig?

HubSpots avtal skrivs oftast på helårsbasis. Betalar du årsavgifter brukar de dessutom ge en rabatt. Du kan själv ställa in om plattformen ska förnyas automatiskt eller om du aktivt behöver förlänga avtalet. På så sätt riskerar du inte att förlänga något utan din vetskap.

Köper jag HubSpot från HubSpot eller Grown?

När du beslutat dig för att köpa HubSpot gör du beställningen via Grown. Då blir vi din partner som hjälper dig igång med plattformen.

Själva betalningen för HubSpot kommer du att göra till HubSpot och Onboardingen och ev. kringliggande tjänster kommer faktureras från Grown.

Kan jag prova HubSpot innan jag bestämmer mig?

Det går bra att prova HubSpot innan du bestämmer dig. Det gör du antingen genom att teckna upp ett gratiskonto eller en gratis ”provperiod”. Vi hjälper dig med detta.

Eftersom HubSpot är så omfattande är det dock en bra idé att ha en plan för vad du ska testa. Själva installationen behöver ändå göras innan du kan komma igång och domäner och inställningar ska göras för att du ska kunna prova systemet fullt ut. Därför rekommenderar vi att du bokar en demo istället där vi går igenom de delar som du är intresserad av.

Vad är "marketing contacts"?

Marketing Contacts är benämningen på de kontakter i din HubSpotportal som du vill kunna kommunicera med genom t.ex. e-post eller annonser. Det betyder att du kan ha en miljon kontakter i din databas utan extra kostnad och betalar bara för de som är ”marketing contacts”.

Som regel ingår det 2000 marketing contacts. Räcker inte det kan du enkelt utöka licensen direkt i HubSpotportalen.

Vilka andra plattformar fungerar med HubSpot?

HubSpot levereras med färdiga integrationer till över 500+ plattformar och applikationer inom en mängd olika kategorier, bl.a:

  • E-post
  • Produktivitet
  • Livechatt
  • Chatbotar
  • Telefon
  • Kundens framgång
  • Händelser och webbseminarier
  • Sociala media
  • E-handel
  • Annonsering
  • ABM
  • Video
  • Försäljning
  • Leadsgenerering
  • Analys och data
  • Innehåll

Kan man köpa paket där flera delar av HubSpots hubbar ingår eller måste man köpa alla separat?

Det mest ekonomiska sättet att köpa HubSpot är genom att tala med en etablerad och erfaren HubSpot Solution Partner som hjälper dig räkna fram rätt pris. Ibland kan det också handla om när du behöver vilken funktion vilket gör att du kan skala upp din HubSport-portal utefter när du behöver vad utan att behöva betala för hela plattformen direkt från dag 1.

Du kan köpa HubSpot del för del och över tid lägga till funktionalitet. Men det kan också vara värt att jämföra vad kostnaden blir över tid om du väljer att signa ett större avtal direkt. Ibland kan rabatter eller kampanjer hjälpa dig spara mer pengar med det ena eller det andra alternativet. Hör av dig till oss så hjälper vi dig ta fram den bästa licensen för dig.