Skip to main content

För ett par år sedan fanns det bara ett par system att välja mellan när det handlade om marketing automation. Men allt eftersom företag världen insett behovet av att ändra sitt sätt att arbeta med digital försäljning och marknadsföring har också antalet aktörer i denna nisch ökat och idag kan det vara svårt att välja.

Även om HubSpot helt har förändrat vårt och många av våra kunders sätt att arbeta och växa är det inte säkert att HubSpot är rätt lösning för alla. Det finns mängder av faktorer som spelar in i valet av leverantör. Företagets storlek, marknadsandelar, i vilken takt systemet utvecklas, funktioner, användarvänlighet integrationsmöjligheter med andra system är bara några av dem.

Idag är marketing automation dessutom betydligt mer än ett modernt e-postverktyg och är inte sällan helt integrerat med CRM vilket gör det ännu viktigare att välja rätt verktyg så att man inte växer i från det för snabbt.

I den här artikeln jämför vi hur HubSpot står sig i förhållande till den rådande konkurrensen och listar för och nackdelar med de vanligaste alternativa lösningarna. Du kan också också besöka den ledande recensionssajten G2Crowd och bilda dig en egen uppfattning om de olika verktygen som nämns på denna sida.

marketing automation system

Bilden ovan visar hur marknaden ser ut globalt för marketing automation system i genomsnitt för alla marknader i alla typer av bolag. Datan är insamlad av hundratusentals oberoende recensioner från olika delar av världen via G2.

HubSpot vs Apsis

När man talar om marketing automation i Sverige kommer ofta Apsis på tal.

Apsis har en lång historia och är ett välkänt varumärke i Norden. Man ska dock komma ihåg att det Apsis är mest känt för är deras e-postverktyg funnits i många år och som svenska företag mer eller mindre haft som standard för att skicka nyhetsbrev med. Därtill har det funnits tilläggsmoduler för olika funktioner såsom leadshantering m.m. Funktionaliteten kring marketing automation däremot är förhållandevis ny.

Många svenska företag ser Apsis som en stark kandidat i valet av marketing automationverktyg just för att man tidigare använt i just nyhetsbrevverktyget. Man ser det helt enkelt som ett ett naturligt nästa steg att uppgradera till moderna Apsis One och de funktioner Apsis flaggskeppssystem erbjuder.

Systemet har många olika funktioner som är bra och användbara för marketing automation såsom personlisering, SMS-funktioner m.m. Vår upplevelse är dock att många funktioner endast finns i en första version. Systemet kommer säkerligen byggas ut med tiden men då har troligtvis konkurrenterna redan kommit med helt nya lösningar som Apsis inte ens hunnit påbörja utvecklingen för.

Den svenska närvaron är såklart en fördel i sammanhanget. Både gränssnitt och support finns på svenska (ibland norska/engelska). Som helhet känns Apsis One som en snygg och bra lösning och det finns många fördelar med systemet.

Eftersom Apsis är välkänt i Sverige finns också flera integrationsmöjligheter mot andra svenska system. Dock är dokumentationen inte så utförlig som man hade önskat vilket ibland kan leda till långa ledtider för utvecklare när de måste fråga supporten om hjälp för sina projekt.

Instegspriset är förhållandevis lågt om man ser till övriga kandidater i den här jämförelsen men tilläggen gör att priset snabbt ökar till nivåer där priset inte längre har någon konkurrensfördel.

Att Apsis primärt jobbat mot den svenska och nordiska marknaden gör också att man har halkat efter de stora jättarna, t.ex. HubSpot och Act on som redan aktivt utvecklat motsvarande funktioner i över 15 år. Det gör att dessa företag kan leverera funktioner, kapacitet och inte minst kunskap som funktionerna vilar på som lokala företag inte kan konkurrera med.

Gränssnittet i Apsis är snyggt och enkelt men kräver en del kunskap om vad man kan göra med systemet. Något som i sig inte är ett fel med systemet i sig men gör användningsområdet lite tunt eftersom det ligger mer på den som köper lösningen än på Apsis att komma fram till vad systemet ska lösa för problem.

Läs mer om Apsis på G2

HubSpot vs Marketo

Jämfört med HubSpot erbjuder Marketo en betydligt mer avgränsad funktionalitet. Det har alla grundläggande funktioner du behöver för att jobba med marketing automation, som exempelvis e-postutskick, men för att kunna nyttja verktygets fulla kraft behöver du integrera det med andra plattformar. Exempelvis ett CMS och ett CRM-system. Att skapa dessa integrationer kräver i många fall att du tar hjälp av en eller flera utvecklare, vilket kan vara klokt att ta med i beräkningarna.

Eftersom Marketo inte är tänkt att vara en helhetslösning som HubSpot är det ganska väntat att vissa funktioner saknas helt eller har tydliga begränsningar. Du kan exempelvis skapa landningssidor, men för att kunna anpassa dem behöver du ha hyfsad koll på kod som HTML och CSS. Och om du vill ha en chattfunktion på dina landningssidor behöver du lägga till ytterligare programvara. Även möjligheten att bygga formulär är begränsad, vi saknar bland annat att kunna skapa pop up-formulär som kan användas för att experimentera fram vilka budskap som fungerar mot just din målgrupp.

Med det sagt så har Marketo flera andra smarta och viktiga funktioner. Bland annat för A/B-testning, analys, segmentering och personalisering. Det är också utrustat med ett kraftfullt verktyg för ROI-mätning som gör det möjligt att hämta ut detaljerade rapporter. Att sätta upp rapporteringen som du vill ha den kräver dock en del handpåläggning och kan ta tid att få till. Avancerad rapportering får du även i HubSpot och är betydligt enklare att hantera.

Kampanjhanteringen i Marketo fungerar också till vår belåtenhet. Filstrukturen påminner om filhanteraren i Windows. Det är enkelt att skapa och lägga till material som du vill koppla till en specifik kampanj, och att sedan klona det när du ska köra en liknande kampanj i framtiden.

Vad gäller ABM (Account Based Marketing) matchar man Hubspot på flera punkter och Marketo var egentligen före HubSpot med stöd för sådan funktionalitet. Men från och med maj 2020 finns ABM-stöd i båda verktygen och ger AI-baserade rekommendationer som hjälper dig att identifiera målkonton. Du har också hjälp av listor baserade på bransch, geografisk plats och företagsstorlek. Marketo erbjuder dessutom ett tillägg, LinkedIn Matched Audiences, som gör det möjligt att använda en Marketo-lista som målgrupp när du annonserar på Linkedin. Detta stöd finns ockås i HubSpot.

För att återkoppla till ämnet mätning innehåller Marketos rapporteringsfunktion en ABM-instrumentpanel, en veckobaserad försäljningsrapport och ett verktyg som gör det möjligt att mäta avkastningen på specifika marknadsföringsprogram. Det bör dock nämnas att du behöver ett särskilt ABM-tillägg för att få tillgång till dessa. I HubSpot finns det med som en av grundfunktionerna.

Eftersom Marketo kräver viss teknisk kompetens passar det främst större företag eller koncerner som är redo att investera tid och pengar innan de kan komma igång med sin satsning. Du kan exempelvis behöva anlita konsulter eller anställa en dedikerad systemadministratör som arbetar med att hantera och anpassa verktyget. Väl installerat är Marketo en av världens bästa system för marketing automation men tiden du behöver lägga på integration, administration och implikation är betydligt mer omfattande än för att få ut motsvarande resultat av andra system. 

Läs mer om Marketo på G2

HubSpot vs Pardot

Också i Pardots fall får man ta hänsyn till att det inte är någon allt-i-ett-lösning som HubSpot, utan snarare ett renodlat marketing automation-verktyg. Trots detta är Pardot dyrare – även om det inte verkar så vid en första anblick.

Pardot utvecklades först som en stand alone-lösning, men ingår sedan 2013 i företaget Salesforce produktportfölj. Det finns dock skäl att fortfarande betrakta Pardot som en fristående produkt. Det ingår exempelvis inget CRM, så du behöver antingen investera i Salesforce egna CRM eller ett annat alternativ och sätta upp en integration.

När det kommer till leadsgenerering är Pardot ett kompetent verktyg. Det innehåller alla standardfunktioner såsom landningssidor, mejlutskick, arbetsflöden, A/B-testning etc. Man har dock valt att lägga störst vikt vid automatiserade mejl, så det kan hända att du kommer vilja koppla på fler verktyg och funktioner i takt med att du växlar upp din satsning.

För att återkomma till prisskillnaden så har vi jämfört två likvärdiga licenser: Hubspot Marketing Hub Enterprise och Pardot Advanced. Med “likvärdiga” menar vi främst att det maximala antalet kontakter du kan bearbeta är 10 000 stycken. Och även om månadspriset och kostnaden för att komma igång är ungefär desamma, så drar vi slutsatsen att Pardot blir dyrare i det långa loppet. Detta blev särskilt märkbart när HubSpot 2020 introducerade marketing contacts vilket gör det möjligt för alla kunder att ha upp till 1 000 000 kontakter i hubspot och bara betala för de man aktivt kommunicerar med.

Men det finns fler skillnade prismässigt. Medan HubSpot erbjuder kostnadsfritt stöd via telefon och mejl tar Salesforce och Pardot bra betalt för sin telefonsupport – närmare bestämt 20 % av nettopriset för den licens du har valt. Den sortens procentbaserad prissättning medför dessutom att kostnaden ökar ju fler tillägg och extrafunktioner du köper av Salesforce. 

En uppskattad del av HubSpot är analysverktyget och möjligheten att koppla försäljningsintäkter direkt till utförda marknadsaktiviteter. Dels belyser det marknadsavdelningens insatser i försäljningsprocessen, dels hjälper det dig att fatta smartare, datadrivna beslut. Pardots rapporter och analysverktyg kan tyvärr inte jämföras med HubSpots. Salesforce erbjuder dock ett antal tillägg som du kan köpa till för att få fler funktioner.

En styrka med Pardot är möjligheterna att skräddarsy verktyget så att det passar de mest komplexa organisationer. Men anpassningar kräver ofta specialutveckling och det finns en risk att du får spendera mycket tid och pengar på att få ditt system att fungera som du vill. Även det löpande arbetet med Pardot kräver erfarenhet och utbildning, vilket innebär att du kan behöva hyra in konsulter eller anställa nya medarbetare.

Vår slutsats är att Pardot främst passar medelstora till större företag som redan använder Salesforce CRM-system och som inte ser någon som helst fördel att byta. För det är tillsammans med Salesforce Pardot kommer till sin fulla, om än kostsamma, rätt.

Läs mer om Pardot på G2

HubSpot vs SharpSpring

SharpSpring lanserades 2014 och betraktas i dag som ett kapabelt och prisvärt alternativ på marketing automation-marknaden. 

En förklaring till SharpSprings framgång är just priset. Förutom att månadskostnaden är relativt låg ingår alla funktioner och fri tillgång till support redan i den billigaste licensen. Klivet upp till den dyraste licensen som låter dig hantera 20 000 kontakter innebär dessutom ingen oöverstiglig prishöjning. Detta gör SharpSpring till ett extra attraktivt alternativ för företag som hanterar stora mängder av kontakter.

Något som talar till SharpSprings fördel är funktionerna för att sätta upp automatiserade mejlutskick och arbetsflöden. Du får kanske ingenting utöver det vanliga, men här gör verktyget helt klart sitt jobb. CRM:et som ingår fungerar också enligt förväntan, det ger dig en god översikt över säljtratten och är användbart för både marknadsförare och säljare. Dessutom kommer det med en rad integrationsmöjligheter som exempelvis gör det smidigt att hämta information från andra CRM-system.

Det är först när du  börjar använda publiceringsfunktionerna såsom e-post och landningssidor du först kommer i kontakt med SharpSprings svagare sidor. Dessa delar av verktyget är rentav ganska buggiga och inte särskilt användarvänliga. Här ligger man efter sina konkurrenter. Drag-and-drop-verktyget räcker i många fall inte till, och då behöver du ta hjälp av en utvecklare eller någon annan som har hyfsad koll på kod. Där erbjuder HubSpot en enklare och mer intuitiv användarupplevelse.

Även när det kommer till publicering och schemaläggning av inlägg i sociala medier är gränssnittet mindre användarvänligt än vad vi är vana vid från andra verktyg. 

Hur ser det ut med funktionerna för analys och rapportering, då? Jo, också där har SharpSpring en del att jobba vidare med. Rapporterna skrapar främst på ytan och levererar grundläggande information som inte ger särskilt användbara insikter. Vi saknar det djup och de avancerade segmenteringsmöjligheter som HubSpot erbjuder där man ganska enkelt kan skapa precis de rapporter som behövs för varje unik verksamhet.

Om priset har stor betydelse för ditt val av marketing automation-verktyg så är SharpSpring absolut ett alternativ och har du dessutom inga vidare krav på vad systemet ska kunna (mer än att skicka mail) duger verktyget gott och väl. I grund och botten är det en kostnadseffektiv lösning för större team och dess funktioner räcker för många företag – åtminstone till en början. Men i slutändan får du vad du betalar för. Specifikationerna imponerar, men i utförandet når SharpSpring inte ända fram. 

Läs mer om SharpSpring på G2

HubSpot vs Act-On

Allt-i-ett-verktyget Act-On är relativt lättanvänt och billigt, och har vuxit fram som ett attraktivt alternativ för företag som just har inlett sin satsning på digital marknadsföring. Något som ytterligare talar för detta är att Act-On har en omtalat uppskattad kundsupport.

Act-On saknar dock för många funktioner och integrationsmöjligheter för att tilltala marknadsförare med mer avancerade behov. Risken finns att både du och ditt företag snart växer ur systemets begränsade funktionalitet och då kommer vilja uppgradera till en annan lösning.

En av Act-Ons svaga sidor är analys och rapportering. Du har exempelvis ingen möjlighet att göra closed loop-analyser av dina genererade leads och konverteringar utan att koppla på ett separat CRM. Och även då är du begränsad till den information som lagras i CRM:et, du kan exempelvis inte se hur många kunder som har genererats från Twitter och jämföra med andra kanaler som Facebook eller Google Ads.

Bristen på data som ger riktigt användbara insikter tycks vara ett genomgående problem i Act-On. Det är enkelt att se hur många besökare, leads eller konverteringar som har genererats under en månad, men svårt att avgöra var de kommit ifrån och därigenom förstå vilken marknadsföringskanal som är mest lönsam. När du har nått nivån där den sortens data utgör ett viktigt beslutsunderlag i ditt arbete kommer du troligtvis tycka att Act-Ons analys och rapportering är lite väl torftig.

Något annat som har väckt kritiska röster bland användarna är att mejlutskick från systemet har låg leveransbarhet, och att Act-On inte verkar vara intresserade av att åtgärda detta. Om det stämmer är det en ganska allvarlig brist. Låg leveransbarhet kan bland annat bero på att företag har gjort utskick till köpta adresslistor, det vill säga listor med mottagare som inte självmant har valt att prenumerera. Den sortens agerande kan sänka Act-Ons rykte och ranking som avsändare, vilket påverkar alla som använder systemet.

Om man bortser från bristerna är Act-On alltså ett användarvänligt och prisvärt verktyg för företag som tar sina första steg inom digital marknadsföring. Men precis som i fallet med SharpSpring är vår slutgiltiga bedömning att du får vad du betalar för.

Läs mer om Act-On på G2

HubSpot vs. Keap (tidigare Infusionsoft)

Keaps ambition är att erbjuda en helhetslösning för att driva tillväxt i småföretag. Lyckas man med detta? Ja, till viss del. 

Den största fördelen med Keap är just att det redan från start är byggt med småföretagen i åtanke. Det är snyggt och enkelt och man har skapat ett mångsidigt verktyg som är skräddarsytt för att låta mindre företag komma igång med marketing automation till ett relativt lågt pris. Med Keap får du möjlighet att skapa segmenterade kontaktlistor, sätta upp arbetsflöden för automatiserade mejlutskick, bygga landningssidor och dessutom fakturera dina kunder. 

Vad är nackdelarna med Keap, då? Om vi nu ska jämföra med HubSpot så innehåller det till att börja med inget CMS. Du kan alltså varken blogga eller bygga din webbplats från grunden i Keap. Om du är insatt i inbound marketing-metodiken kommer du också sakna möjligheten att skapa så kallade pillar pages och content clusters – funktioner som både hjälper dig att behålla dina besökares uppmärksamhet och ger fördelar ur ett SEO-perspektiv. Därmed är det inte sagt att HubSpot är ett bättre val av just dessa anledningarna men ja, du börjar redan här ana vilket system som är mest utvecklat.

Apropå innehåll och publicering så är Keaps designfunktioner lite väl begränsade för att passa mer avancerade användare. När du skapar mejl och landningssidor har du tillgång till en uppsättning mallar där du kan bestämma över sådant som färger och typsnitt, men du kan varken skapa egna mallar och moduler eller redigera CSS och HTML. 

Användarupplevelsen lämnar också en del att önska. Bland de negativa recensionerna på webbplatsen G2 kan vi se att vissa kunder har upplevt verktyget så svåranvänt att de känt sig tvungna att anlita extern hjälp, vilket i slutändan har blivit en dyr affär.

Lyckligtvis kan du komplettera Keap genom att integrera det med andra verktyg. Koppla det till WordPress så har du ditt CMS där. Funktionerna för spårning och analys kan du bygga ut genom att ansluta Keap till Databox eller Google Analytics. Det kräver dock en hel del kunskap att skapa dessa integrationer och bygga upp ett heltäckande och tillförlitligt system. Räkna med att både verktygen och arbetet med att sätta upp integrationerna kan innebära extra kostnader.

Med det sagt så är Keap till syvende och sist ett kompetent alternativ för företag som vill hålla nere sina kostnader. Genom att nyttja styrkorna hos CRM:et i Keap och integrera det med ytterligare ett par verktyg kan du bygga en gedigen marketing automation-apparat som hjälper dig att driva tillväxt i ett mindre företag.

Läs mer om Keap på G2.

Rekommenderad läsning

För ledningsgruppen

Smarta mål gör dig till en bättre marknadsförare

Exempel på smarta mål för marknadsförare. Jobba snabbare, effektivare och mer fokuserat. Skapa smarta mål (SMART) för ditt marknadsteam.
Content Manager

Så tar du fram innehållsidéer för din inbound marketing

Oavsett vilken bransch du verkar inom så finns det frågor som dina kunder vill ha svar på innan de bestämmer sig för att köpa dina tjänster eller produkter.  Men vad ska man skriva om som är så intressant att köparna väljer att läsa eller ta…