Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Även om They Ask, You Answer är enkelt att förstå så följer det med ett antal utmaningar när man ska implementera det.

Dessa utmaningar handlar oftast om olika viljor internt. Ibland t.o.m motstånd från enskilda individer. I grund och botten handlar det om att man kan ha olika syn på vad som ska prioriteras. Att då ha någon extern som hjälper till att sätta rätt prioriteringar, coachar varje deltagare till att förstå vad, varför och hur deras roll har en viktig uppgift, kan vara direkt avgörande. Dessutom håller din coach varje person ansvarig för att utföra de uppgifter de blivit tilldelade och säkerställer att alla deltagare får den utbildning som de behöver.

För att framgångsrikt implementera ramverket They Ask, You Answer i din verksamhet behöver du en plan som både innehåller strategi och taktik.

För den strategiska planeringen kommer du att jobba med en certifierad coach från Grown som kommer att leda ditt team genom planeringsmöten där vi bestämmer vilka prioriteringar vi ska fokusera på under kommande kvartal.

För att ytterligare stärka ditt team kommer du och ditt team sedan att tränas inom en rad olika områden. Ni kommer att träffa Growns coacher och experter för specifika sessioner som är anpassade efter dina behov.

Genom att sammanföra strategi och taktik erbjuder programmet They Ask, You Answer Mastery en omfattande och ändå personaliserad plan för företag som vill investera i sina egna team för att uppnå sina mål.

Investera i dina egna team

På Grown tror vi att den traditionella byrå-klientmodellen inte längre fungerar. Åtminstone att den håller på att förändras.

Varför? Jo, för att i dagens digitala värld behöver vi som företag ha kapacitet att skapa innehåll internt. Vi behöver betydligt mer innehåll än tidigare och vi behöver det snabbt.

Varför ska ditt företag för alltid behöva förlita sig på en dyr extern byrå för att lösa alla dina sälj- och marknadsföringsbehov?

Varför ska du betala någon annan för att skriva om ditt företag, schemalägga dina e-postmeddelanden eller hålla din HubSpot-portal uppdaterad och ren?

Vi tycker att du ska investera i ditt team istället för att betala för den expertis du kan ha internt och bara outsourca det absolut nödvändigaste eller när du behöver något väldigt speciellt.

Men innehåll såsom texter och video, borde du kunna skapa internt. Du behöver bara rätt utbildning.

Det är där vi kommer in.

Grown kommer att utbilda och coacha dina team inom både digital marknadsföring och försäljning och anpassa detta efter din verksamhet.

Vårt program kommer att ta ditt team hela vägen till transformation med ett slutmål att vara oberoende och självförsörjande i allt från strategiska mål till sälj- och marknadsaktiviteter med syftet att skapa en bättre kundupplevelse och effektiviserad köpresa för era kunder.

Programöversikt för They Ask, You Answer

Mastery-programmet bygger på att Grown hjälper ditt företag att nå era tillväxtmål genom att fokusera på de delar som ger bäst resultat på kortast tid.

Du kommer att jobba nära din coach och få den expertis som hjälper er att få fördjupad utbildning och träning i varje del som innefattas av ramverket.

Du kan förvänta dig att ha följande sessioner:

*Obs: Den faktiska frekvensen kan variera baserat på kundens behov och vad coachen anser är lämpligt.

1. Kvartalsvis planering (4x per år, 2-3 timmar)

Vem ska du ta med:  Din ledningsgrupp, försäljningschef, marknadschef ev produktchef

Vem tar vi med:  Din coach från Grown

Vad du kan förvänta dig:  Varje planeringssession kommer att innebära en djupdykning i var ditt företag befinner sig på resan mot transformation. Vi kommer att använda ett scorecard för att sätta prioriteringar, utveckla en roadmap och arbeta med målsättningar och låta detta bli vår plan för det närmsta kvartalet.

2. Coachningssessioner  (vanligtvis två gånger i månaden, beroende på kundens behov; 45-90 minuter)

Vem ska du ta med dig:  Ditt operativa team inkl säljchef, marknadschef (om ni har dessa på plats)

Vem tar vi med:  Din coach från Grown

Vad du kan förvänta dig:  Dina coachningssessioner kommer att fokusera på detaljerna i ditt strategiska arbete med Grown. Ibland använder vi dessa sessioner för träning och utbildning men du kan också använda tiden för att ta itu med hinder och beslut som ditt företag har fattat längs vägen.

3. Specialsessioner för säljare, innehållsskapare, ämnesexperter (45-60 minuter)

Obs:  Frekvensen av dessa möten beror på kundens behov och coachens bedömning.

Vem ska du ta med:  Din innehållsansvarig, videograf eller annan personal efter behov

Vilka vi tar med:  Expert från Grown

Vad du kan förvänta dig:  Dessa mycket taktiska träningssessioner hjälper ditt interna team att utveckla nyckelkompetenser relaterade till alla aspekter av digital försäljning och marknadsföring. Dessa sessioner fokuserar särskilt mycket utbildning och att tilldela uppgifter och lektioner för att säkerställa ytterligare kompetensutveckling.

Programvaraktighet och kostnad

Med programmet They Ask, You Answer Mastery investerar de flesta kunder ca 50 000-85 000 kr i månaden under en programvaraktighet på i genomsnitt 18 månader.

Några väljer en lite lugnare takt medans andra vill komma framåt snabbare.

Företag kan förvänta sig samma taktiska, exakta, personliga coachning och träning oavsett vilken tidslinje de följer.

Kan man inte implementera They Ask, You Answer på egen hand?

Man kan absolut implementera They Ask, You Answer på egen hand. Sanningen är att ca 100 000 företag, världen över, i någon utsträckning har implementerat ramverket.

Några har lyckats mycket bra, men många stöter på problem ganska tidigt i processen, ofta för att man helt enkelt inte gjort ett liknande förändringsarbete tidigare.

En av anledningarna till att man kan uppleva motgångar implementeringen är att They Ask, You Answer involverar säljteamet. Ser säljteamet satsningen som ett marknadsföringsinitiativ brukar de inte vilja engagera sig. Ser de däremot nyttan med arbetet och förstår hur det ska kunna hjälpa dem att stänga fler affärer och spara tid, då är de genast mer intresserade.

När du jobbar med en coach från Grown, ser vi till att börja med rätt sak i rätt ordning  just för att säkerställa buy-in hela vägen. Faktum är att det är en av de viktigaste aspekterna för att få det hela att fungera.

Anledningar till att trycka på bromspedalen

På Grown vill vi aldrig pressa dig till att fatta ett beslut som inte sunt. Vi har sett vår Mastery-coaching förändra hur företag jobbar med försäljning och marknadsföring på sätt vi inte trodde var möjliga. Men förändring är inte alltid enkelt och vi vill att våra kunder ska vara redo för den förändringen.

Om du känner dig tveksam att detta är rätt för dig så rekommenderar vi att du bokar in ett nytt möte med din coach för att diskutera alterantiven.

Ekonomiska aspekter

Vårt Masteryprogram kostar fr. 50 000 kr per månad. Ovanpå detta tillkommer ev. kostnader för att anställa personal till ditt team samt att köpa in mjukvara. Många företag har möjlighet att investera i dessa delar genom att allokera om sina sälj- och marknadsföringsbudgetar men det innebär fortfarande en ansenlig investering från er sida.

Om ditt företag inte är redo att göra denna investeringen, då bör du heller inte påbörja Mastery förrän du är det.

Detta gäller äger om du letar efter omedelbar ROI. Du bör veta att inbound marketing kan ta tid att bygga upp. Ditt säljteam kan börja använda innehåll för att stänga affärer, men andra mätvärden som ökat antal leads etc kan ta längre tid.

Masteryprogrammet innebär en långsiktig investering för ditt företag. Det är ingen snabb kurs. Vi pratar om hållbar förändring. De största vinsterna ligger längre fram längs vägen.

Dina team är inte överrens

Den här är viktig – och det är bäst att du känner till den i förväg. Den börjar ofta med att företagets marknadschef läser boken They Ask, You ANswer eller deltar på en föreläsning med Magnus från Grown eller Marcus Sheridan från Impact och blir helt övertygande om att They Ask, You Answer är rätt för företaget.

Problemet? Ingen annan på företaget har någonsin ens hört om detta. Inte säljteamet. Inte ledningsgruppen.

Innan du börjar jobba med Grown behöver du någon form av buy-in. Exakt hur det ser ut beror på ditt företag. Ibland kan vi behöver sätta upp ett inledande möte med säljchefen och ledningsgruppen, ibland skickar någon en video till dem och ibland ser vi att man ger boken till ledningsgruppen och ber dem läsa den.

Att företagsledningen och säljchefen är inköpta på ramverket är viktigt och det kommer att göra att ni får mycket snabbare resultat.

Invändningar som kan övervinnas:

Men andra invändningar kommer faktiskt inte att förhindra din framgång. De representerar viktiga frågor att ställa till sig själv, men utgör inte verkliga hinder som hindrar dig från att börja.

”Vi har inte rätt personer på plats”

Även om det känns logiskt är det här helt fel sätt att tänka på Growns coachingprogram. Vi hjälper dig nämligen att anställa den du behöver anställa så att du inte känner att du behöver göra det jobbet innan vi börjar. På flera sätt är det bättre om du inte anställer någon innan vi börjar eftersom du kommer få veta så mycket initiatialt av vad du behöver göra, och vilket innehåll som är bäst för dig och din målgrupp.

Vi har rollbeskrivningar, specifikationer och annat redo att dela med oss av och vi har sett mängder av företag rekrytera medarbetare till sina team både här i Sverige och andra delar av världen.

Har du ingen ombord vid start så blir första prioriteringen att hitta den personen, tillsammans.

”Vi vill vänta till nästa kvartal”

Mastery är designat för att kunna jacka in i din verksamhet oavsett i vilket skede ni är i. I planeringsmötena har ni möjlighet att påverka vem som har mest tid, vilka delar som känns mest relevanta just nu. Samtidigt innehåller ramverket så många olika initiativ att det alltid går att fokusera på något av det och då ändå komma framåt.

Att vänta behöver bara att du fördröjer dina resultat.

”Vi vill börja med They Ask, You Answer själva först”

Det här låter rimligt. Trots allt är det många företag som har lyckats implementera They Ask, You Answer på egen hand, något som vi fullt ut stöttar. Men det finns två saker du bör känna till:

  1. Du kommer naturligtvis lära dig misstagen den hårda vägen vilket kan resultera i att hela satsningen blir en flopp
  2. Du riskerar att ta med hela ditt team på en resa som du själv står som ansvarig för. Fastnar du någonstans så att resultaten uteblir, kan ditt team bli motståndare när du försöker ta nya tag igen med Growns hjälp. Deras sätt att se på det är att They Ask, You Answer funkade inte.

Alla bra tillväxtresor börjar med ett steg

Alla stora initiativ kan kännas övermäktiga. Det där första steget är ett stort steg, för det leder dig längs nya vägar mot en transformerande resa.

Mastery är en investering för din framtid. Det är inte bra ett knep eller en process. Det är ett affärsramverk som involverar många delar:

  1. Rätt innehåll
  2. Rätt säljaktiviteter
  3. Rätt webbplats
  4. Rätt kultur
  5. Rätt teknik

Att få allt detta på plats kräver fokus och vi på Grown lägger stor viktig vid att du ska lyckas. Det är din framgång som är själva tjänsten vi erbjuder. Vårt They Ask, You Answer Mastery-program kopplar ihop ditt team och våra experter för att hjälpa dig att göra de förändringar som behövs.

Med en dedikerad certifierad coach kan du lita på att riktningen du jobbar mot är rätt och att du prioriterar rätt saker i rätt ordning. Dessutom får du någon externt som håller dig ansvarig för att du faktiskt kommer framåt så att du inte faller i fällan att prioritera annat när du egentligen har ett mål att nå.

Om du är osäker kring buy-in från försäljning eller ledning, eller om du inte är ekonomiskt komfortabel, då är det nog bäst i att låta bli eller att börja i mindre skala. Men i de flesta fall vet du redan att detta är den bästa vägen framåt. Det är dags att ta första steget.

New call-to-action