Inbound Marketing passar som metod för B2B-marknadsföring eftersom den utgår från kundens besluts- och köpresa. B2B-marknadsföring kännetecknas ofta av komplexa överväganden och stora beslut. Att använda sig av en marknadsföringsmetod som grundar sig i att hjälpa kunden framåt i denna process är helt enkelt briljant.
En modernare marknadsföringsmetod för B2B-företag
Inköpare, produktchefer och företagsledare som jobbar i moderna B2B-företag gillar att ha kontroll över vilka köpbeslut de tar.
De vill samla in den information som gör dem trygga att genomföra ett bra och genomtänkt beslut. De uppskattar bekvämligheten och snabbheten med Internet och att hitta svaren på sina frågor och problem via Google, nätverken på LinkedIn och att göra research på webbplatser. De söker efter välformulerade och lättillgängliga svar på sina frågor, paketerat på ett hjälpsamt sätt. Det gäller alla branscher, så dina potentiella kunder är inga undantag.
Tiden där produktpresentationer, säljpitchar och tråkiga PowerPoints dominerade är därmed förbi. Idag är det köparen som väljer vem som är rätt leverantör. I den här artikeln kan du läsa mer om utvecklingen: ”Därför behöver B2B-företag ändra sin marknads- och säljstrategi”.
Inboundmetoden handlar om stötta dina kunder i deras köpprocess istället för att utgå från det du vill informera dem om. På så sätt är den anpassad för dagens köpare. Och eftersom kärnan bygger på att hjälpa och inte ”kränga” så är det en metoden som älskas av både köpare och säljare.
B2B-marknadsföring och personliga rekommendationer
Det fanns en tid när sökmotorer var något stort och nytt. Nu är det gigantiskt och självklart. Och med sociala medier är nätet ännu större.
Vi som jobbar med B2B-marknadsföring har märkt det inte minst i och med LinkedIn. Vi har nu större möjlighet än någonsin att hitta rätt leverantörer – baserat på vad andra i branschen eller vårt nätverk tycker. Att ha innehåll som andra kan länka till, hänvisa till och tala om är därför otroligt viktigt. Diskussionen om ditt företag är rätt eller fel val ligger inte längre i dina händer utan vad andra säger. Det du kan göra är att se till att rätt kunskap, information och vägledning finns där – digitalt – precis när det behövs. Att synas på Sociala medier är inte tillräckligt, du behöver ha en viss närvaro på plattformen för att det ska ha någon effekt. Och även här är det viktigt att utgå ifrån dina kunder – vilket innehåll bör ditt företag dela på plattformen för att hjälpa kunderna men också för att bygga ett förtroende och stärka er position på marknaden? Läs mer om Marknadsföring i sociala medier del 1 – så stärker du din närvaro.
B2B-marknadsföring till lägre kostnader
Mässor, annonser, broschyrer och produktblad kostar massor att producera. Och även om de kan fylla sin funktion så fungerar Inbound som strategi i regel bättre – till en lägre kostnad. Allt fler förväntar sig också informationen digitalt, tillgängligt när de önskar, lätt att hitta och i det format som de föredrar. Gör du det krångligt för dem så fortsätter de att leta hos dina konkurrenter.
I dagens situation är dessutom fysiska möten inget alternativ, och det gör vikten av att hjälpa och möta sina potentiella kunder online än viktigare.
Inbound marketing hjälper dig att marknadsföra och sälja smart. Istället för att lägga dyra resurser på att sälja dina produkter eller tjänster till kunder som inte är redo att köpa så arbetar din Inbound strategi varje dag med att attrahera de som är köpredo. Genom att locka till sig de som är nyfikna på ditt erbjudande eller som vill ha din hjälp att lösa ett problem säkerställer du att du har ett kontinuerligt inflöde av potentiella kunder som är köpredo.
Det handlar om att anpassa det innehåll du producerar till att bli hjälpande och därmed inte utgå ifrån ditt företag, dina produkter eller tjänster. Därför spelar det egentligen inte något större roll om din marknadsbudget är liten eller om du bara vill spara pengar. Inbound är vanligtvis billigare än outbound.
Det kan kännas som ett stort steg att ta, när man ska börja med Inbound marketing. Dessutom tar det viss tid innan du ser konsekvenserna av det. Innan 3 månader har gått är det inte rimligt att förvänta sig så stora resultat även om du kan börja se vissa effekter och trender. Efter 6 månader har du vanligtvis kommit så långt med din Inbound att resultaten är både synliga och starka för att bevisa att metoden fungerar, och när du ser vad insatserna leder till så kommer du att förstå kraften av investeringen. Varje nedlagd timme är hållbar och kommer hjälpa dig varje dag i ditt framtida arbete. Inbound varar långt efter en annons tar slut. Långt efter att en mässa äger rum och har ett anpassat budskap som är baserat på dina kunders problemlösningar snarare än ett budskap som ska passa alla.
Onlineverktyg för B2B-marknadsföring
Idag finns det många bra verktyg till en mycket låg kostnad. Du behöver inte köpa ett dyrt system direkt. Att komma igång med Inbound kräver inga stora investeringar om du inte har den budgeten. Det handlar om att göra rätt saker för rätt personer. Kortfattat: fokusera på bra innehåll som attraherar dina besökare och se till att du vägleder dem hela vägen för att konvertera dem till leads. Att ge näring till sina leads – så kallad lead nurturing – kan du läsa mer om här: Playbook för Lead nurturing – från okänd besökare till säljkvalificerad lead
B2B-marknadsföring med högre ROI
Med sina låga kostnader och de resultat som kommer med Inbound marketing får du en högre ROI. När du som B2B-företag börjar jobba efter Inboundmetoden kommer du att märka att du själv prioriterar saker annorlunda. Du inser att det du tidigare lagt mycket fokus på inte ger tillräckligt i längden, utan kanske bara känns viktigt för dig. Inbound marketing däremot hjälper dig att prioritera sådant som gör störst skillnad för din trafik, din konvertering och för dina kunder.
Ifrågasätt gärna vad du lägger pengar på idag. Är det till exempel viktigast vad som står i din företagsbroschyr (hur många läser den, och vilka läser den? Är det när de är köpredo eller har de redan kommit långt i sin köpresa när de läser din broschyr? Hur många tappar du i så fall på vägen?) eller ska du lägga några extra timmar på att se över hur ditt företags bloggsidor ser ut? När i processen används respektive kanal? Vad har det för påverkan på din affär? Hur ser budgetfördelningen ut? Är den rimlig i förhållande till utfallet? Om du vill läsa mer om hur du räknar ut din ROI på din Inbound marketing så hittar du det här: Hur räknar man ut ROI av marknadsföring?
Inbound – en bonus för B2B-företag
Att driva kampanjer grundade på inbound marketing-strategier är bra också för allt du lär dig om dina besökare. Genom att lära dig hur dina besökare navigerar, vad de klickar på, vilket innehåll de gillar osv. så kan du spåra och analysera varje del av deras beslutsprocess och förbättra den – för din och för deras skull. Resultatet blir att din webbplats följer en B2B-köpares beslutsresa från ovetande till ambassadör. I den här artikeln kan du lära dig mer om hur du skapar den perfekta webbplatsen för Inbound marketing: Anpassa din webbplats för att stötta dina kunders köpresor
Du kommer förstå hur dina besökare reagerar och vad som gör att de inte väljer, eller väljer, att ta kontakt med ditt företag. Du kommer lära dig vad de är intresserade av och vad som hjälper dem i sitt arbete. Du lär dig med andra ord att göra dina kunders vardag enklare. En kunskap som borde anses ovärderlig för vilket B2B-företag som helst.