Hur utmärker sig Grown jämfört med andra alternativ?
Det finns flera sätt att få din verksamhet att växa med inbound marketing. Många anlitar en traditionell inboundbyrå. För andra passar en strategisk partner och coach bättre. Här går vi igenom vad som skiljer Grown från andra alternativ på marknaden.
Att välja en partner som kan hjälpa dig att nå de resultat du vill se från inbound marketing är inte helt enkelt. Bara i Sverige har du ca 50 byråer att välja mellan. Några fokuserar på CRM och webbplatser, andra på innehåll och en tredje på din målgrupp. Så hur ska du veta vilken partner som är rätt för dig?
På Grown är vi fullt medvetna om att vårt tillvägagångssätt skiljer sig från de flesta andra byråer och därmed inte passar alla. Vi jobbar tätt tillsammans med ett begränsat antal företag varje år, och hjälper dem att nå de resultat de vill se från inbound genom att steg för steg bygga internt sälj- och marknadsföringsexpertis som över tid arbeta med att utbilda sin målgrupp, bygga förtroende och driva försäljning.
Varför? Jo, för att vi har sett att de som lyckas absolut bäst med inbound marketing är de som gör det full ut och tar ägarskap över sin digitala närvaro. På så sätt får de mer för pengarna och blir inte begränsade av en extern byrås kapacitet eller kunskaper i ämnet de skriver om.
Vi har gjort inbound marketing så länge att vi sett exakt vad som fungerar och inte. Men framför allt har vi lärt oss allt om de misstag företag gör om och om igen och som hindrar dem från att nå de resultat de velat se.
Med dessa insikter som grund, och tillsammans med affärsramverket They Ask, You Answer, lär vi företag att bygga en inboundkultur som möter den digitala köparen, konverterar bättre leads och driver faktisk försäljning.
Så här skiljer sig våra tjänster mot andras:
Grown
Grown är inte en byrå i traditionell mening. Vi ser oss snarare som en strategisk partner som ger kloka råd, coaching och vägledning. Mer specifikt guidar vi ditt företag att bygga intern sälj- och marknadsföringsexpertis och att implementera inbound marketing både som strategi och som kultur i ditt företag.
Vi hjälper ditt team att bygga upp kompetens inom dessa områden:
- Att bättre möta den digitala köparen
- Att driva försäljning med inbound marketing
- Att producera innehåll som genererar intäkter
- Skapa videos som kortar ner säljcyklerna
- Att få sälj och marknad att jobba som ett team
- Att bevisa ROI på er marknadsföring
- Att få ut det mesta och bästa av HubSpot
- Att hjälpa ditt säljteam att använda innehåll i säljprocessen för att möta den digitala köparen
- Att säkerställa att er webbplats är optimerad för att generera intäkter
- Att vägleda din företagsledning i rätt beslut kring digital marknadsföring och försäljning
Vår modell passar företag som är frustrerade över att låta andra diktera ens framgång. De vill lära sig att ta kontroll över sin leadsgenerering och bli bättre på att möta dagens digitala köpare och ge dem det de vill ha – utan att sitta i knät på externa byråer. Detta inkluderar investeringar i både ny personal, processer och verktyg.
Grown involverar både sälj och marknad i inboundarbetet och jobbar också direkt mot din företagsledning för att säkerställa er framgång.
Traditionella inbound marketing-byråer
Inboundbyråer finns för att du inte ska behöva göra jobbet.
Du anlitar en traditionell inboundbyrå så att deras experter kan hjälpa dig att spara tid på att skapa innehåll och spara pengar på att anställa och utbilda ett internt team.
Du anlitar dem oftast på en månatlig retainer på obestämd tid. De levererar ett visst innehåll (ofta ett antal artiklar) eller timmars arbete per månad, och du har regelbundna incheckningar med din kontakt om de framsteg som görs.
Typer av arbete som traditionella byråer utför:
- Skapa en 90-dagars marknadsföringsplan
- Innehållsproduktion
- Skapa en budskapstrategi
- E-postmarknadsföring
- Sätta upp landingssidor, CTAs m.m. i HubSpot
- Skapa buyer personas
Denna modell passar bra för vissa företag, men andra blir fort missnöjda med resultaten de ser när aktiviteterna inte driver faktisk försäljning, när kvaliteten på leadsen blir sämre eller när innehållet de får inte ”låter som oss” och saknar autenticitet.
Budgeten räcker oftast till ett begränsat antal artiklar eller videor vilket resulterar i att resultaten dröjer och både sälj och ledning blir osäkra på marknadsavdelningens förmåga att driva resultat.
Ofta är heller inte säljteamet med i projektet utan arbetet drivs i huvudsak mot marknadsteamet vilket ökar klyftorna ytterligare.
Din upplevelse
Grown
Att arbeta med Grown innebär att arbeta direkt med en coach och strateg som ger praktiska instruktioner för dig och ditt team och ser till att alla fokuserar på arbete som betyder något och bygger rutiner för hållbar framgång med inbound marketing.
Du kommer att vägledas att få inbound marketing att fungera i din organisation, och din coach finns här som bollplank, rådgivare och för att hjälpa dig att övervinna utmaningar och hålla dig på rätt spår.
Genom att investera i ditt företag istället för externa byråer kan de som skapar innehåll också nätverka och bygga relationer inom bolaget vilket gör att arbetet flyter på betydligt enklare utan behov av extra projektledning eller godkännande av budgetar. En spontan lunch mellan en kollega som skriver innehåll och en kollega som möter kunder dagligen är ett sådant exempel.
Vi arbetar inte för dig, vi arbetar med dig. Vi kommer att lägga ner det hårda arbetet tillsammans, men i slutändan är du hjälten. Du och ditt team kommer att äga din egen framgång.
Traditionella inbound marketing-byråer
Att arbeta med en traditionell inboundbyrå innebär att du kommer att ha en kontoansvarig som fungerar som din huvudsakliga kontaktpunkt. De kommer att boka möten, leverera strategin och presentera de resultat som deras team producerar för dig.
Din kontakt kommer också att fungera som kanalen mellan ditt team och konsulterna eller frilansarna som producerar arbetet.
Innan en byrå kan börja producera arbete åt dig måste den lära sig allt den kan om ditt företag. Denna lärandeprocess kan ta allt från 30-90 dagar.
Din byrå kommer att ha begränsad access till dina kontakter internt och det kommer vara svårt för dem att bygga relationer som gynnar ert långsiktiga arbete eftersom varje timme debiteras och därmed måste avvägas.
Säljteamet involvering
Grown
Alla våra strategiska program inkluderar coachning och utbildning för ditt säljteam.
Vi utbildar dina säljare att använda innehåll i säljprocessen för att skapa mer utbildade och kvalificerade affärsmöjligheter. Något som de kan dra nytta av inom veckor – inte månader.
Därmed kommer dina säljare se nyttan av inbound marketing långt tidigare än om du jobbar med traditionella inboundupplägg hos en byrå som fokuserar mer på innehåll som visserligen driver trafik men inte försäljning.
Med vår vägledning kommer dina säljare att bli bättre kommunikatörer och både förstå varför och hur ni ska möta den moderna B2B-köparen och därmed skapa en bättre köpupplevelse än era konkurrenter.
Traditionella inbound marketing-byråer
De flesta byråer har både resurserna och kompetensen att leverera imponerande innehåll när de väl lärt sig om ditt företag och din bransch.
Men sällan kommer byrån att arbeta direkt med ditt säljteam för att se till att marknadsinnehållet används för att förkorta säljcyklerna och stänga fler affärer.
Innehållet som de flesta byråer skapar är utformat för att attrahera trafik, vilket känns kul och relevant till en början. Men när leadsen som kommer in inte rimmar med vad säljarna förväntar sig finns risken att säljteamet tappar engagemang och riktar sitt fokus åt andra strategier.
När säljarna inte köper in på inbound marketing eller ser direkt värde av insatserna ökad risken att marknad får mindre budget att röra sig med kommande år.
Kostnader
Grown
Våra strategiprogram kostar i genomsnitt 50 000 kr per månad, med ett par valfria tillägg inom innehållsstrategi, SEO och annonser som kostar mer.
Growns coaching- och utbildningsprogram varar i cirka 18 månader, då tar våra kunder examen och behöver inte längre förlita sig på en byrå för stöd.
Efter detta kommer du och ditt team både har kompetensen, strategierna och verktygen för att bemästra inbound marketing och inbound sales på en nivå som andra bara drömmer om.
Du kommer då, utan hjälp av en byrå, kunna generera kvalificerade leads och se stadig ström av ökad försäljning.
Traditionella inbound marketing-byråer
Den typiska byråns inbound marketing-program kostar mellan 50 000 och 150 000 kronor per månad vilket ger dig ett visst antal timmar, poäng eller innehåll varje månad.
Om du behöver ytterligare hjälp med t.ex. e-postmeddelanden, artiklar, videor, webbsidor eller innehållserbjudanden skapade som går utöver ditt kontrakt måste du betala extra.
Denna typ av kontrakt börjar ofta med ett åtagande på 6-12 månader och fortsätter på obestämd tid om det går bra.
Programmet för inbound marketing fortsätter så länge du betalar din månatliga retainer men avslutas därmed så fort du slutar betala. Du hamnar då i ett läge där den mesta av expertisen finns utanför ditt bolag och du behöver se dig om efter ett alternativ.
Resultat och ROI
Grown
Growns tjänster bygger på lång erfarenhet och principer som driver den digitala affären framåt. Du du följer vår vägledning kommer du att se en positiv avkastning på investeringen inom sex månader.
De ramverk och principer Grown lutar sig mot fungerar för tusentals olika företag runt om i världen, som representerar dussintals industrier. Därmed finns det kundcase både lokalt och internationellt som vittnar om hur dessa företags trafik och försäljning ökat.
När du är klar med våra strategiska program betalar du inte längre Grown eller träffar vårt team, men din sälj- och marknadsexpertis lever kvar och dina intäkter fortsätter att komma in.
Traditionella inbound marketing-byråer
Byråer anställer marknadsföringsexperter som arbetar för att leverera resultat till ditt företag.
Ett vanligt klagomål är dock att deras insatser ger en boost i trafiken, men att de leads som genereras inte är tillräckligt kvalificerade för att anses vara affärsmöjligheter. Därför kan ROI vara svårt att bevisa, särskilt om byrån inte arbetar med ditt säljteam.
Istället drar processen ut på tiden och först efter något eller några år inser marknad att något är fel. Du har då spenderat stora summor som kunde används för att rekrytera rätt kompetens internt.
Byråns arbete fortsätter bara medan du betalar byrån. När du slutar betala förlorar du tillgången till byråexpertis.
Alternativ 2: Gör inbound marketing på egen hand
En del företag vi pratar med väljer att göra inbound marketing själva. Och det är okej.
Men även om några lyckas väldigt bra upplever de flesta att de förr eller senare fastnar p.g.a. två huvudorsaker:
Brist på buy-in från ledning
och/eller
Brist på engagemang från säljteamet
Utan en plan, en coach och utbildning, slutar de flesta inboundsatsningar i misslyckande inom några månader upp till något år. Ofta vill marknad bevisa att de kan generera leads men är inte ledning och sälj med från start underskattas insatsen som behövs för att få de resultat man är ute efter.
Att ha ett externt team att luta sig mot säkerställer att det ni fokuserar görs i rätt prioriteringsordning och att varje person både era sälj- och marknadsteam hålls ansvarig för få saker gjorda så att ni når framsteg snabbare.
Alternativ 3: Gör ingenting alls
Många företagsledare och marknadsförare är fullt medvetna om att stora förändringar sker i de digitala köpresorna. Men när de pratar med olika byråer och aktörer som säger att de kan hjälpa dem öka trafiken och få fler leads så slutar det ibland med att de inte vet vem man ska lita på.
Istället leder det till att de aldrig går vidare.
De drabbas av den mest fruktade strategin i världen – den där man stoppar huvudet i sanden som en struts och hoppas att problemet försvinner. Men det kommer aldrig att försvinna.
Att inte göra något kan kännas tryggare eftersom du inte kommer slösa pengar på en plan som inte fungerar. Men det betyder också att du inte kommer göra några framsteg.
Under tiden fortsätter dina köpares digitala beteende att utvecklas, konkurrensen om deras uppmärksamhet och förtroende ökar och du riskerar att hamna efter.
Få ordentliga resultat av din inbound marketing
Ta del av vår kostnadsfria kurs där vi ger dig sju principer för inbound, kompletta med verktyg, checklistor och länkar.
Lär dig mer om inbound marketing
I vår kunskapshub hittar du artiklar, mallar och verktyg för såväl marknad, sälj och företagsledningen. Nytt innehåll varje vecka.
Hör av dig till oss
Med 10+ års erfarenhet av inbound marketing vet vi vad som krävs för boosta din trafik, dina leads och din försäljning. Boka ett onlinemöte med oss.