Skip to main content

DEMAND GENERATION

Skapa efterfrågan.
Vårda leads.
Behåll dina kunder.

Demand generation är en marknadsföringsstrategi som skapar eller ökar efterfrågan på ett företags produkter eller tjänster. Genom att proaktivt bearbeta marknaden med kunskap, insikter och information och bli en som uppmärksammar och löser potentiella kunders problem.

Lär dig hur Demand Gen skapar långsiktiga relationer med dina idealkunder med hjälp av data.

Ett urval av våra kunder

semcon
atlas copco
implema
bjurfors

Vad är Demand Generation?

Demand Generation handlar om att skapa medvetenhet hos dina idealkunder. Det sker genom att dels ta tillvara på den efterfrågan som redan finns  för dina produkter och tjänster på marknaden. Men också genom att över tid skapa ny efterfrågan och optimera varje steg i kundresan. Resultatet blir att fler kommer till dig för att prata affärer medans ditt säljteam kan lägga tid på de leads som faktiskt vill ha er hjälp.

SKAPA NY EFTERFRÅGAN

Om inte din målgrupp förstår att de behöver dina tjänster eller produkter – varför ska de då lyssna på dina säljare? 

SKAPA VARUMÄRKESKÄNNEDOM

En del av dina idealkunder letar efter lösningar på sina problem. Om du inte finns där för att hjälpa gör dina konkurrenter det. 

ATTRAHERA TRAFIK MED KVALITET

Din webbplats är företagets bästa säljare. Med rätt metoder och tänk attraherar vi rätt personer till din sajt.

GENERERA FLER LEADS

Utan tydliga konverteringsvägar eller innehåll som faktiskt driver försäljning kommer ditt säljteam stå utan inkommande leads.

FÅ BÄTTRE LEADS

De bästa leadsen är de som själva vill prata med ditt säljteam. Om det inte finns ett ömsesidigt intresse riskerar du slösa din tid på helt fel leads.

MINSKA KOSTNAD PER NY KUND

Genom att mäta vad det totalt sett kostar att få in en ny kund kan du också optimera din marknadsföring och försäljning för att skapa större lönsamhet.

Så hjälper vi dig att lyckas med demand generation

Din målgrupp vet inte du existerar förrän du börjar hjälpa dem.

Genom att göra dina idealkunder medvetna om att det du kan löser deras problem har du tagit första steget mot att bli en mest betrodda rösten i branschen.

  • Idealkunder och buyer personas
  • Bloggar och innehållsproduktion
  • Sociala Medier
  • Sökmotoroptimering
  • Account Based Marketing
  • Digital annonsering och kampanjer

Oavsett om du ska skapa eller ta tillvara på befintlig efterfrågan behöver du en plan för att omvandla människor till leads.

Omvandla okända besökare till kontakter och gör din webbplats till en leadsgenereringsmaskin.

  • Inboundvänlig och intuitiv webbplats
  • Konverteringsoptimering
  • Prospekteringsverktyg
  • Digital annonsering
  • Sociala Medier
  • Leadsgenereringskampanjer

Dagens beställare och kunder har ett nytt sätt att köpa - därför måste du också ändra ditt sätt att sälja.

Samarbetet sälj, marknad och kundservice är en av de viktigaste delarna för att skapa en bättre kundupplevelse. Det ökar också försäljningen och snabbar på säljcyklerna.

  • Sales enablement
  • HubSpot CRM Onboarding
  • CRM Setup och implememation
  • Service Level Agreement SLA
  • Prospect Fit Matrix
  • Idealkundsprofiler (ICP)

Skapa hållbara relationer och förtjäna respekten från dina kunder så blir de ditt företags egna ambassadörer. Det leter till att du förlänger kundrelationerna, breddar affären och får fler referensuppdrag.

Sälj- och marknadsteamet behöver ta ett gemensamt ansvar för att driva försäljningen, genom att bli ett tajt tillväxtteam, med metoder och verktyg anpassade för dagens köpare.

B2B-köpare är också människor. Att hjälpa inbound leads vidare i köpresan handlar mycket om att utbilda och hjälpa. Därför behöver traditionella säljmetoder uppdateras för att formas efter hur dagens människor köper.
  • Kunskapsbank
  • Kundambassadör Strategi
  • Relationsmarknadsföring
  • Kvalificeringsstrategi
  • Kundupplevelse Strategi

Vad säger kunderna?

Se och hör vad Semcon säger om samarbetet med Grown och hur det påverkat deras satsning på inbound marketing.

Not: I filmen nämns Webbstrategerna – vårt företagsnamn innan vi blev Grown. 

Christian Borg, Digital Strateg, Semcon

Lär dig mer om Demand generation

Vår blogg är helt tillägnad B2B-marknadsföring och inbound marketing. Vi har både kurser, playbooks, bloggartiklar, videos, mallar och guider som du kan ta del av. Här är några av det senaste innehållet som rör inbound.

konvertera leads
Content Manager

Så konverterar du bättre leads 2023

Med mer digitalt innehåll tillgängligt än någonsin ställer det helt nya krav på hur du konverterar leads. Att utbilda och bygga förtroende är fundamentalt 2023.
b2b-marknadsföring behöver inte vara så komplicerat
Content Manager

B2B-marknadsföring är inte så komplicerat som du tror

Vi lever alla med en bild att byråer behövs för att göra bra marknadsföring. Men är det verkligen sant? I den här artikeln visar vi hur du får ut mer av din marknadsbudget genom att göra mer själv.
Skapa förtroende med inbound marketing
För ledningsgruppen

Därför är förtroende den verkliga valutan för alla företag

Trender kommer och går, men företag som vill lyckas nu och i framtiden kommer alltid att behöva bygga förtroende. I de här artikeln går vi igenom hur.
inbound marketing innehållsideer
Content Manager

The Big 5: Fem innehållsidéer som driver trafik, kunder och försäljning

Många undrar vad de ska skriva om i sin företagskommunikation. Oavsett om det handlar om content marketing, inbound marketing eller digital marknadsföring i stort, finns det ett relativt enkelt svar: besvara varje fråga dina kunder ställer, hur obekvämt det än kan tänkas vara.  Vid varje…
inbound marketing strategi - undvik fallgropar
Content marketing

B2B-köparen har förändrats – det måste din sälj- och marknadsstrategi också göra.

Idag vet vi att B2B-köparen redan har fattat mer än 80 % av köpbesluten innan hon eller han pratar med en säljare. Vad betyder det för ditt företag?
Assignment Selling
Content Manager

Assignment Selling i praktiken (+ exempel och mallar)

De flesta interaktioner med en B2B-säljare har flyttat till det digitala rummet och på distans - och det är precis vad kunderna vill. Konsultföretaget McKinsey visar i en stor undersökning varför både köpare och säljare föredrar det nya, digitala normala. 
assignment selling - uppdragsförsäljning
Content Manager
Vad är Assignment Selling? Använd innehåll för att stänga affärer snabbare.
content brainstorm
Content Manager
Hur du håller ett möte för intäktsteamet (+exempel på agenda)
Revenue Team - Intäktsteam
Content Manager
Vad är ett inäktsteam (Revenue Team)
sales enablement innehåll i mobil
För ledningsgruppen
Vad är Sales Enablement?
b2b försäljning
För ledningsgruppen
Så har COVID-19 förändrat B2B-försäljning för alltid
inbound marketing workshop
Content Manager
Det här innehåller en Inbound Culture Workshop