MARKETING AUTOMATION

Automatisera kommunikation.
Förbättra köpupplevelsen.

Har du någon gång fått ett email  som innehöll precis det du behövde vid precis rätt tillfälle? Har du undrat över hur eller varför det hände? Eller ännu viktigare – hur det påverkade dig när du funderade på att köpa en viss produkt eller tjänst?

Vi guidar dig i vad marketing automation är, hur bra marketing automation ser ut, och varför du borde använda dig av det på ditt företag.  

EN AV TOP #5 INBOUNDBYRÅER I SVERIGE ENLIGT VÄRLDSLEDANDE HUBSPOT, 2021

Vad är Marketing automation?

Marketing automation innebär automatiserad och riktad marknadsföring baserad på köparens beteende. Att använda system och mjukvara för att automatisera marknadsaktiviteter och effektivisera processer. Marketing automation handlar också om strategi – och om att låta smarta verktyg automatiskt förbättra kundupplevelsen i allt från email till annonskampanjer.

Vad är så bra med marketing automation?

Marketing automation används oftast för att skicka riktad, automatiserad kommunikation till prospekt, leads eller kunder genom t.ex. email. Men det kan också användas för att skicka notiser eller påminnelser till medarbetare internt för att t.ex. meddela ditt säljteam om en ny lead, att någon besökt din kontaktsida eller att en befintlig kund har tittat på en produkt de ännu inte köpt. Målet med marketing automation är att ditt team ska spara tid och arbete samtidigt som det höjer dina prospekt och leads köpupplevelse.

Automatisera inte bara för att automatisera. Innan du sätter igång och sätter upp din marketing automation behöver du fundera över vilken strategi du ska använda för att förbättra kundupplevelsen. Tänker du inte efter före kommer du snart inse att bara för att du kan automatisera i stort sett allt – betyder det inte att det är en bra idé att göra det.

En grundregel är att marketing automation aldrig bör göras på kundupplevelsens bekostnad. T.ex. att skicka fel mail till fel person eller skriva klumpiga texter i mail som ger mottagaren en negativ upplevelse av ditt varumärke. Se helt enkelt till att din automatisering har ett syfte som utgår från mottagaren.

Att skapa din marketing automationstrategi

Vad du ska tänka på.

Det är vanligt att företag ser marketing automation som ett sätt att göra deras liv enklare. Det är bara en bråkdel av dem som använder marketing automation som den bör användas – för att göra köpupplevelsen bättre. Detta misstag handlar mest om att det var så marketing automation användes i början. Nu, 2021, finns det betydligt bättre användningsområden. Det är här den verkliga strategin kommer in.

När du sett över vilka vanliga marknadsaktiviteter du kan automatisera bör du kolla på hur marketing automation kan få ditt team att skapa en bättre kundupplevelse. Det kan röra sig om att påminna en person i säljteamet att kontakta en kund snabbare än hen annars hade gjort. Eller kan det handla om att utbilda leads så att de enklare kan komma vidare i köpresan.

Den stora framgången med marketing automation når du när du kontinuerligt förbättra dina flöden och skapar en bättre kundupplevelse över tid. Det betyder att den bästa strategin är att faktiskt börja. Att testa och experimentera, mäta och följa upp.

När det är dags att välja marketing automationsystem finns det ett par viktiga saker att tänka på. Först och främst bör det kunna presentera data till ditt team på ett tydligt och bra sätt. Det betyder att det har funktioner som dashboards och anpassade rapporter. Det är också viktigt att systemet kan vidta externa och interna åtgärder baserat på användarbeteende och information. Dessutom, och detta kanske är viktigast av allt, är att systemet ska kunna koppla marknadsaktiviteter till faktisk försäljning.

Det finns 100-tals marketing automationsystem på marknaden som t.ex. HubSpot, Marketo, ActOn, Pardot, Apsis One och Sharpspring. Många av dem är riktigt bra. Anledningen till att vi ofta rekommenderar HubSpot är av precis de anledningar vi just nämnt. Till skillnad från många andra system har nämligen HubSpot ett allt-i-ett-tänk vilket gör att du inte behöver lägga tid och pengar på systemintegrationer och krävande projekt, utan att du istället med enkla och snabba inställningar själv kan få igång din marketing automation (dessutom utan hjälp av utvecklare).

Vad ska ett marketing automationsystem klara av?

Hur Grown hjälper dig med marketing automation

Vi på Grown vet hur komplicerat Marketing automation kan bli om det inte görs rätt. Därför använder vi enkla metoder som vi vet fungerar, och kombinerar dem med strategier som vi vet ger en bättre kundupplevelse och ett engagerat och motiverat marknads- & säljteam.

MAXIMERA DIN INVESTERIENG I HUBSPOT

Få ut så mycket som möjligt av din investering genom att snabbt komma igång med alla verktyg som redan från start kan optimera dina befintliga processer.

NÅ SNABBA RESULTAT

Vårt team strävar efter att ge dig resultat med HubSpot så snabbt som möjligt. Därför prioriterar vi det som ger störst värde först och ser till att visa dig din första big win redan efter 6-10 veckor. 

SKRÄDDARSYDD ONBOARDING PÅ SVENSKA

Vi coachar och guidar dig och ditt team på svenska och anpassar onboardingen efter just ditt företags potential, utmaningar och mål. 

FOKUSERA PÅ RÄTT SAKER

Fastna inte i tekniska detaljer utan få snabb vägledning hur du kommer igång och vilka misstag du ska undvika. 

FÖRNYA ERA INTERNA PROCESSER

Processerna vi tar fram tillsammans kan återanvändas  i ditt fortsatta arbete med HubSpot och inbound marketing efter den utförda onboardingen. 

RESURSFÖRSTÄRKNING NÄR DU BEHÖVER DEN

Etablera en värdefull kontakt med en erfaren strateg och rådgivare som ser dina resultat som främsta målet med din investering. Som Platinumpartner tillhör vi dem högst rankade HubSpot-byråerna i Sverige. 

Vad säger kunderna?

Se och hör vad Semcon säger om samarbetet med Grown och hur det påverkat deras satsning på inbound marketing.

Not: I filmen nämns Webbstrategerna – vårt företagsnamn innan vi blev Grown. 

Christian Borg, Digital Strateg, Semcon

Lär dig mer om marketing automation

Vår blogg är helt tillägnad B2B-marknadsföring, inbound marketing och marketing automation. Vi har både kurser, playbooks, bloggartiklar, videos, mallar och guider som du kan ta del av. Här är några av de senaste artiklarna som rör marketing automation och HubSpot.

CRM

CRM-system: Vad är det och vilken nytta kan jag ha av det?

Moderna CRM-system, som t.ex. HubSpot CRM, registrerar automatiskt alla interaktioner som sker mellan inlagda kontakter och ditt företag i era kanaler – exempelvis i chattkonversationer, mejl, telefonsamtal, sociala medier med mera. Du kan se i detalj vilka webbsidor kontakten har besökt, hur den hittade till…
HubSpot

Schrems II och Privacy Shield – vad innebär domen för företag som använder HubSpot?

Sedan EU-domstolen införde nya regler för överföring av personuppgifter mellan EU och USA har ett stort antal europeiska företag blivit anmälda. Många undrar nu om de måste sluta använda amerikanskägda tjänster som Google Analytics och Facebook i sin verksamhet – men när det kommer till…
Hemsidor

Hur du bygger en inboundplattform utan att använda HubSpot

Trots att HubSpot idag är det ledande systemet för inbound marketing är det inte säkert det passar för alla företag eller för alla plånböcker. Det går att sätta ihop sin egen plattform med hjälp av de många onlineverktyg som finns idag. En del är gratis.…

Företag vi hjälper växa