Känner du att du i princip börjar från början inför varje nytt videoprojekt? Eller om du ska ge feedback på någons annan videoproduktion – tycker du att det är svårt att avgöra om det du ser är bra eller inte, eller vad som kan justeras för att det ska kunna bli bättre? I den här artikeln kommer vi att visa dig en superenkel formel som, om den används på rätt sätt, kommer att förbättra kvaliteten på dina videor och även halvera din produktionstid.
Metoden kallas för The Video 6 och består av sex steg som kommer göra att din video känns tydlig och hålla en röd tråd, i syfte att utbilda och bygga förtroende hos dina kunder.
I videon nedan förklarar Zach hur Video 6 fungerar.
Låt oss nu går igenom varje del för sig:
Del 1: Teaser
Teasern är de första 10 till 30 sekunderna av en video där du verkligen vill fånga tittaren. Om du inte kan få tittaren förbi de första 10 till 30 sekunderna så spelar det ingen roll hur stort produktionsvärdet är eller hur bra innehållet är senare i din video. Ingen kommer ju att se den. Därför är det viktigt att du inleder med något riktigt värdeskapande och intressant.
Del 2: Logotyp
Denna del är i princip bara rörlig grafik, gärna med en ljudeffekt. Ofta består den av en animerad variant av din logotyp som sveper förbi i en slags övergång till nästa del. Ett tips är att inte göra det för komplicerat. Det är viktigare att du får med din logotyp än att det är det absolut senaste inom animation.
Det finns gott om mallar för sådana animationer på nätet. Kolla gärna in Videohive t.ex.
Del 3: Introt
Nu kanske du tänker, vad är skillnaden på teaser och intro? En teaser är mer till för att fånga tittaren och snabbt förklara varför de borde stanna och titta på hela videon. Introt å andra sidan, handlar mer om en presentation av personen som är med i videon och vad som kommer att tas upp.
Här utvecklar du lite mer kring vad som finns i videon. Du kan också använda introt som ett sätt att få buy-in på det du pratar om. Exempelvis beskriva varför det är viktigt och hur det kommer att hjälpa tittaren om de väljer att stanna kvar och titta.
Introt är också ett bra tillfälle att introducera nästa del, dina segment.
Del 4: Segment
Har du någon gång sett en video som inte har några pauser? Ofta blir vi tittare uttråkade och ointresserade efter bara en kort stund. Därför är det viktigt att dela upp din video i olika segment.
Segment är avgörande av två anledningar:
- De kommer att förbättra visningslängden. Det kommer att bli lättare för dina tittare att hålla med dig och hänga med i vad som händer om du delar upp allt.
- De kommer också att göra det enklare för tittaren att lägga det du säger på minnet.
Del 5: Uppmaningen
Vad är en bra marknads- och säljvideo utan en bra uppmaning? Tanken här är att det nästan alltid kommer att finnas ett nästa steg som uppmanar tittaren att göra något efter att ha sett klart videon. Det kan handlar om att läsa en artikel, att ladda ner en guide eller att göra ett onlinetest. Ja, i stort sett vad som helst. Tanken är att detta ska vara det bästa tänkbara steget de kan ta efter att de sett videon.
Eftersom det är en video bör du också visuellt visa hur uppmaningen ser ut. Är det en artikel så visa den artikeln i en webbläsare.
Del 6: Outro
Slutligen behöver du ett outro. Detta är det sista tillfället att lämna din tittare med en positiv känsla. Det kan vara din slogan eller en call to action. Se bara till att du verkligen får den här sista grejen att räknas. Har du exempelvis publicerat videon på Youtube kan du be dem att prenumerera på din kanal, eller bjud in dem till din blogg eller ditt nyhetsbrev.
Det här som är The Video 6: din teaser, din logotyp, ditt intro, dina segment, din uppmaning och ditt outro. Du kommer inte att använda alla dessa hela tiden men om du använder några av dem tillsammans, kommer du att skapa videor som bara blir bättre och bättre, och som ger bättre och bättre resultat.