Enligt Gartner föredrar 75% av köpare en säljupplevelse utan ”säljare”. Självhjälpsverktyg ger dina besökare och prospekts möjligheten att navigera i köpresan på egen hand, utan det omedelbara behovet av en säljperson. Genom att tillämpa dessa verktyg kan du ge dina köpare en känsla av kontroll av köpprocessen, och möta deras förväntningar för en sömlös, effektiv och självgående köpupplevelse.
Interaktiva självhjälpsverktyg för din webbplats
Ge dina köpare möjligheten att göra mer på egen hand
De fem typerna av självhjälpsverktyg
Om du vill dra fördel av det ”säljarlösa” fenomenet som redan pågår och som kommer fortsätta att utvecklas i köparnas värld, behöver ditt företag överväga fem huvudsakliga självhjälpsverktyg och köpupplevelser för dina webbplatsbesökare:
Assessments
Ses ofta i form av en quiz eller enkät och utgör ett enkelt, men ändå kraftfullt, sätt att besvara majoriteten av funderingar som köpare ofta har: ”Var befinner jag mig just nu?”.
Urval
Denna typ av verktyg börjar ofta med en enkel fråga t.ex.: ”Vilken är den bästa ____ för mig?”
Konfiguration
Mest känd för att designa eller bygga en fysisk produkt eller en tjänst som består av flera delar. Syftar till att ta något abstrakt i köparnas ögon och göra det mer konkret.
Schemaläggning
Erbjuder potentiella kunder ett tydligt sätt att boka möten baserat på deras tillgänglighet. Minskar som regel friktionen.
Priskalkylator
Priskalkylatorer, inkl. ROI-kalkylatorer, används för att besvara frågan VARJE köpare vill veta – hur mycket kommer det att kosta?
Boka ett samtal
Vad du kan förvänta dig: