Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

11 länktips som tar dig högre upp i sökresultaten

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]

Länkar – webbens guld? Att ha länkar till din webbplats är en av de starkaste förutsättningarna för att din webbplats ska märka ut sig i bruset. Länkarna berättar för sökmotorer som Google att andra tycker att ditt innehåll är värt att länka till. Ju mer betrodda dessa sajter är – desto mer kraft får din webbplats.

Vi har samlat ihop några tips på hur du kan få fler länkar till din webbplats redan idag.

Anmäl ditt företag till de bästa listningssajterna

Att ha en profil eller sida på portaler med länkregister kan hjälpa till att öka antalet länkar till din webbplats. Även andra sidor som inte erbjuder länkar kan vara bra att synas på. Dessa kallas ofta för citation websites och nämner ditt företagsnamn och adress utan att tvunget länka till din hemsida. Detta visar att ditt företag är värt att nämna och kan påverka t.ex. Google att visa din sida högre upp i sökresultaten. Finns ditt företagsnamn t.ex. nämnt på en Wikipediasida så är detta väldigt bra. Men även andra enklare portaler kan tillföra ett värde.

Här finns länkar till några av de mest populära sajterna där du kan få ditt företag omnämnt och ibland också länkat:

Få kostnadsfri analys av din webbplats och dina konkurrenter

Skapa sidor i lokala företagsregister

Genom att skapa en sida för ditt företag i populära lokala företagsregister. Dessa kan vara ”telefonkataloger” eller länkbibliotek som t.ex. din kommun har hand om. Att få länkar från lokala sidor visar sökmotorerna var du huserar och gör det enklare för dem att välja just din sida när någon från denna region letar efter information om dina produkter eller tjänster.

Att se till att du har en närvaro överallt där dina potentiella kunder kan tänkas hitta dig är en viktig del av en lokal marknadsföringsplan. Detta är inget du bör skjuta upp utan se det istället som en fundamental del av ditt företags webbnärvaro.

För att hitta ett företagsregister i din region föreslår vi med att du börjar söka på Google efter företagsregister stad t.ex. företagsregister linköping

Skapa en sida på Google+ My Business

Att skapa en Google+ sida för ditt företag hjälper till att binda din webbplats till en specifik plats. Google använder sedan den information för att lämna rätt sökresultat till rätt person.

Du kan skapa din sida här: https://www.google.com/business/ 

Om ditt företag finns på en enda plats, länka profilen till din webbplats. Om ditt företag finns på flera platser så kan du länka till respektive sida som handlar om den aktuella platsen t.ex. www.dittföretags.se/stockholm.

För att hjälpa sökmotorerna att förstår var ditt företag finns, inkludera din stad på din webbplats eller lokala webbplatsers titel, rubrik och URLer.

Identifiera auktoritära webbplatser i din bransch

Genom att få länkar från andra webbplatser till din sajt ökad du din egen auktoritet. Det betyder att sökmotorerna förstår att din webbplats har ett bättre rykte än andras och ökar chanserna för just din sida att hamna högt upp i sökresultaten. Försök få en blandning av länkar från olika webbplatser och fokusera inte på kvantitet utan kvalitet. Med kvalitet menar vi länkar som kommer från webbplatser som i sin tur har gott renommé helst inom din egna bransch.

Det finns många olika sätt att ta reda på vilka sidor detta är. Och att sedan välja ut vilka av dem du kan tänkas få en länk ifrån kan kräva sitt detektivarbete. Ett sätt att använda betaltjänster för detta där du t.ex. kan skriva in konkurrenter och hitta vilka länkar dessa har men inte du. Ett annat kostnadsfritt sätt är att använda Google och helt enkelt söka sig fram.

  1. Gå till Google och sök efter ett begrepp som rör din bransch
  2. Välj ut en eller flera av länkarna på förstasidan av sökresultatet t.ex. www.adressen.com/undersida
  3. Gör en ny sökning där du skriver link:www.adressen.com/undersida
  4. Du får då fram en lista på sidor som länkar till den aktuella sidan.
  5. Besök dessa länkar och se ifall du hittar någon du tror skulle kunna länka till dig
  6. Kontakta iså fall den hemsidan och anmäl/föreslå ditt företags webbplats

Skapa en lista av branschledande företag och bevaka dem

Gör en lista av företag som du anser är ledande inom din bransch. Besök deras sidor och försök hitta webbplatser och företag som de nämner eller länkar till.

Det kan t.ex. vara:

  • Branschorganisationer
  • konferenser relaterade till er bransch
  • pressreleaser som de har gjort tillsammans med andra företag
  • certifieringar
  • leverantörer
  • partners
  • lagar
  • publikationer

Försök också att identifiera de bästa bloggarna för din bransch – vem för diskussionen? Vem lyssnar folk på?

Skapa innehåll med input för branschledarna

Skapa innehåll med input från ledarna från din bransch. Du ska såklart inte sno det de skriver men du kan reflektera och utveckla och sätta samman dennes reflektioner med andras. Det kan hjälpa dig att få länkar från dem eller från andra som tycker att det du skriver om är intressant.

Ett annat intressant sätt att komma närmre dessa ledare är att starta ett samarbete. Kanske kan du be dem skriva ett gästinlägg på din blogg, ett förord till en e-bok eller helt enkelt vara med på en invervju.

Blogga ofta och håll uppe tempot

Dina läsare märker om du är ambitiös eller inte när det kommer till bloggning. Försök ha en ihållande takt och tänk på hur din publik uppfattar dig. Med tiden kommer du anses vara en förebild för den egna branschen och kommer att få länkar från inlägg som i ovan nämnda scenario – fast ombytta roller.

Blogga om nyheter i den egna branschen

Att förtjäna ett gott rykte för att vara snabbt ut med branschens nyheter kommer att öka dina chanser att få länkar. När en nyhet som påverkar din bransch kommer ut i medier kan du absolut hoppa på den vågen och förmedla dina egna intryck och tolkningar. Detta gör att människor kommer vilja länka till din artikel – framför allt från sociala medier.

Inkludera externa länkar i dina bloggposter

Var inte rädd för att länka till andra sajter inom din bransch. Det bevisar att din webbplats är seriös och ökar relevansen för det du skriver om. Dessutom kommer de du länkar till märka att du länkar vilket du kan få igen framöver.

Skapa visuellt innehåll som t.ex. infographics

Infographics tenderar att vara en sorts innehåll som lätt går viralt. Om det går att skapa visuellt tilltalande grafik som beskriver t.ex. statistik eller fakta om din bransch så gör det.

Gör ditt innehåll delningsbart för sociala medier

Det kan tyckas som ett enkelt knep – men faktum är att många fortfarande missar att ha delningsknappar på sin webbplats. Delningsknapparna har en bevisad effekt att få folk att dela o minskar jobbet de själva måste göra för att publicera i sociala medier.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare
New call-to-action