Skip to main content

[NYHET] Videopodden B2B-spaningen finns nu tillgänglig på Youtube & Spotify. Nya avsnitt varje tisdag!

Lyssna nu

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Samtidigt som vi alla följer Artificiell Intelligens (AI) frammarsch över världen ställer sig allt fler företagsledare sig frågan: Har vi någon policy för AI på vårt företag?

Oftast är svaret nej.

Nästa fråga blir då följaktligen – bör vi ha en?

Spontant känner jag att de flesta företag inte behöver någon officiell AI-policy. När allt kommer omkring så utvecklas AI så snabbt att om du fastställer olika typer av regler idag kan det bita dig i nacken imorgon.

Det du istället behöver är riktlinjer som uppmuntrar dina medarbetare att upptäcka nya verktyg på ett nyfiket men ansvarsfullt sätt. På ett sätt som både utvecklar dem och ditt företag.

Interna riktlinjer vs officiell policy

Låt oss börja med att definiera vad som är skillnaden på en policy och riktlinjer.

Med policy menar man oftast ett officiellt dokument som förklarar din inställning till något. I det här fallet skulle det kunna vara en text på din webbplats som säger ”Vi använder inte AI för att generera vårt innehåll”.

Vissa företag gör redan detta.

Men kommer besökarna lita mer på ditt innehåll bara för att du skriver så? Vissa kommer kanske göra det men troligtvis kommer det inte göra så stor skillnad på det stora hela.

Besökare vill ha kvalitet. De vill ha äkthet. De bryr sig inte riktigt hur de får det.

Vi har till exempel inga problem med datorgenererade effekter när vi går på bio eller lyssnar på musik. Inte heller ser vi några problem med att använda Photoshop eller filter på bilder vi publicerar på Instagram.

Om en människa skriver ett inlägg i sociala medier och en maskin korrigerar texten för ett saknat ord – är resultatet då AI eller människa?

Om en människa frågar ett program och sedan ändrar en del av det som kommer ut – är det materialet då AI-genererat?

Vart går gränsen – och spelar det egentligen någon roll?

Målet med ditt innehåll är att göra det enklare för människor att hitta dig, lita på dig och köpa av dig. AI kan hjälpa dig att göra detta. Så länge du har ditt verkliga uppdrag i åtanke spelar de verktyg du använder inte så stor roll.

Ditt företags AI-riktlinjer

Även om en AI-policy kan tyckas vara överdrivet lämnar AI väldigt mycket utrymme till att både förbättra och förstöra. Därför rekommenderar vi att ditt företag bör ha interna riktlinjer kring användningen av AI så att alla dina anställda ser på AI med samma ögon.

Skillnaden är att det här inte är ett dokument som målar allt i svart och vitt.

Istället bör det vara en balans mellan allmänna best practice med några tydliga och snabba regler.

Här är ett förslag på hur sådana riktlinjer kan se ut:

Om du använder generativ AI måste dessa saker vara sanna:

  • Allt redigeras av en människa innan det publiceras. Detta är ett absolut måste i min mening, även med de bästa verktygen. Innehållet som produceras behöver granskas och ses över av riktiga mänskliga ögon. Det ska låta som du och kännas som du. Du vill stå bakom allt du säger, men det är svårt att göra det om det komponerades av en AI.
  • Vi faktagranskar alltid varje påstående vi gör. AI-verktyg ”hallucinerar”. Det betyder att de kan hitta på fakta – men de kan också hitta på källorna till dessa fakta. Forskarna är inte säkra på varför. ChatGPT kan citera forskning som aldrig hänt, referera till böcker som inte finns och hänvisa till rättsfall som aldrig ägt rum. Det är upp till dig och ditt team att verifiera allt. Detta innebär en ordentlig faktakontroll och ett kritiskt tankesätt.
  • Vi kör en plagiatkontroll för att se till att vår AI inte stjäl någons arbete. Detta ansluter till de två första. Vissa verktyg har plagiatkontroller inbyggda. Många gör ingen kontrollDet finns oberoende verktyg som DupliChecker och Plagiat Detector där du kan klistra in text och få en procentuell poäng för hur mycket som plagieras. Dina standarder för plagierat arbete bör vara extremt stränga. Du vill inte att en maskin ska stjäla någons arbete att du framställer det som något du själv skrivit.
  • Vi uppmärksammar potentiella fördomar i allt AI-genererat. Den här är svårare att hålla koll på, men ändå bra att ta med i beräkningarna. Där bra att dela åsikter och insikter från ditt team. Det är dåligt att oavsiktligt lägga ut partiskt innehåll som du inte kan stå bakom.
  • Vi har alltid vårt mål (och vår målgrupp) i åtanke. Målet med allt innehåll online bör vara att utbilda köpare och bygga upp förtroende hos din publik . AI kan hjälpa dig att göra det snabbare, men det är bara ett verktyg. Om det missbrukas kommer det att skada dig mer än att hjälpa dig.

Tänk på följande sätt när det kommer till alla användning av AI-verktyg: 

  • Utvärdera alla verktyg innan du använder det. Nya verktyg dyker upp i snabb takt. Alla är inte pålitliga. Alla kommer inte att finnas på plats om så lite som ett halvår. Du bör testa och utvärdera alla verktyg innan du använder dem i arbetet. Om du av någon anledning är osäker, använd den inte. Det finns förmodligen ett alternativ.
  • Skydda företags- och kunddata hela tiden. ChatGPT och andra verktyg är inte säkra platser för att lägga känslig data – något som vissa företag har upptäckt den hårda vägen . Var extremt försiktig med vad du matar in, särskilt när det kommer till finansiell data, medarbetarundersökningar och annat liknande material.

Detta bör täcka grunderna. Men när dina riktlinjer har delats med teamet bör du se över dem regelundet, gärna varje kvartal, för att se till att de fortfarande är korrekta – och dela dem sedan igen med hela företaget.

Varför riktlinjer är bättre än en policy

I de flesta fall är en policy fast. De utrycker saker som är svarta och vita. ”Vi gör aldrig det här” eller ”vi gör alltid så här.” Riktlinjer är dock uppmaningar som hjälper oss att göra vårt bästa utifrån vårt egna omdöme och sans. Något som i AI:s tidsålder är viktigare i någonsin.

Chansen är stor att de AI-policys man ser komma ut kommer att upplevas som skrattretande om ett par år. AI-tekniken kommer att revolutionera våra liv på sätt som vi ännu inte kan förstå.

En bättre praxis är att skapa en uppsättning allmänna riktlinjer som ska användas internt. Dessa är inte så svåra och snabba att de kommer att vara inaktuella om ett år. De är principer vi bör komma ihåg när vi använder någon ny teknik – oavsett om det är AI eller något annat.

Gratis självtest

Hur väl fungerar din inbound marketing?

Gör det här kostnadsfria 5-minuterstestet och se vad du kan göra idag för att öka din trafik, driva bättre leads och öka din försäljning.

Gör testet nu