Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

När jag började jobba med digital marknadsföring 1996 satt jag i min enrummare i Karlskrona.

Till en början var det bara nyfikenhet. En hobby där jag lärde mig göra webbplatser.

Jag byggde bl.a. en webbplats om musikalen Kristina från Duvemåla och la ner enormt mycket tid på att göra den bra. Jag intervjuade skådespelare, musiker och tog reda på allt om teatrarna där den spelades.

Så en dag fick jag ett mail från Björn Ulvaeus och Benny Andersson: ”Vi har sett din hemsida om Kristina och vill att du gör den officiella åt oss”.

Det blev mitt första riktigt kunduppdrag. Därefter blev det ABBAs officiella webbplats och snart drev jag en av Europas första digitala upplevelsebyråer ihop med Sveriges artistelit.

Jag delar inte med mig av detta för att klappa mig själv på axeln. Jag försöker inte visa alla att jag är unik. Egentligen är det av motsatt anledning.

Min berättelse är samma historia som så många företagare känner igen: När vi växer blir det arbetet som fick oss att börja ersatt av något helt annat.

Det är ofta så det är. Du startar en verksamhet för att du har en kompetens, talang eller fokus, men så småningom anställer du någon som gör de sakerna åt dig och när du växer behöver företaget något helt annat från dig.

Samma gäller för många som är mitt i karriären. Istället för att jobba i frontlinjen blir du en chef (och i många fall också en chef över chefer). Till slut jobbar du inte alls med de sakerna som fick dig att påbörja din karriär.

Omfamna tanken om att det finns mycket du inte vet

Många gånger när vi tar oss ann nya uppgifter så tänker vi att vi att vi ska klara det på egen hand. Men i verkligheten hämtar vi ledning och inspiration från olika håll.

För mig var det att läsa böcker, från min erfarenhet (den hårda vägen) och genom coacher.

Många av de mest respekterade företagsledarna använder coacher för att ligga i framkant och jag ville ha samma konkurrensfördel som dem.

Allt eftersom jag utvecklats i arbetslivet har jag också insett att det lönar sig att använda coacher för att komma framåt och har därmed investerat mer och mer i coachning – både för mig själv och våra anställda.

Vad coachning är

Ordet ”coach” har en märklig klang och har inte precis en tydlig definition i affärsvärlden. Ofta brukar det hjälpa att tänka på en lärare som man hade när man var yngre. Därför brukar jag fråga mina nya klienter följande:

”Minns du din favoritlärare från när du var liten? Någon som haft en speciell och unik inverkan på ditt liv? Hur skulle du beskriva den personen, och var det med dem som påverkade dig?”

Vissa lärare kan ha varit mer krävande, andra mer medkännande. Även om stilen kan variera så hör jag samma sak om och om igen från de jag pratar med:

”De puschade mig att lyckas”

”De höll mig ansvarig”

”De gav vägledning”

Trots att dessa relationer skapades för länge sedan tänker vi som människor på dessa coacher och lärare på ett positivt sätt. Som någon som haft stor betydelse i våra liv.

…och vad det inte är

En coach är inte en konsult.

Jag tror att ordet ”konsult” har en ganska negativ klang i affärsvärlden, och jag kan förstå varför.

  • Konsulten uttrycker åsikter och råd. Coachen håller tillbaka på åsikter och råd.
  • Konsulten gör allt tänkande. Coachen hjälper klienten att tänka
  • Konsulten löser ett specifikt problem. Coachen frågar om vi löser rätt problem
  • Konsulten har en begränsad omfattning. Coachen har en obegränsad omfattning
  • Konsulten löser affärsproblemet. Coachen gör det möjligt för människor att lösa problemet
  • Konsulten ger lösningarna. Coachen hjälper klienten att upptäcka lösningarna

Med andra ord är coachen guiden som hjälper klienten att se de rätta stegen att ta, inte oraklet som talar om för klienten vad den ska göra. Coachingprocessen är samverkande och fokuserad på tillväxt, inte bara lösningar.

Så, vilket värde kommer coaching att ge?

När jag tänker på förändringen Growns coacher ger till sina klienter ser jag två skilda resultat:

  1. Strategiska (de stora penseldragen)
  2. Operativa (aktiviteter och taktik)

Strategiska resultat

Vi coachar kunder med ärlighet, empati, och när det kräver det, hård sanning.

Vi har set företag lyckas och förändra sitt sätt att jobba med marknadsföring och försäljning med vår vägledning, men vi har också sett företag misslyckas. Och känner till de röda flaggorna som är tydliga tecken på bristande buy-in eller själbelåtenhet och motstånd.

De övergripande resultaten vi ser från vår coachning är:

  • Förbättrad kommunikation
  • Bättre laguppställning
  • Medvetenhet om brister
  • Effektiv målsättning
  • Ökat ansvarstagande
  • Enad företagskultur
  • Ett ”vi är i detta tillsammans”-mindset

Dessa resultat visar sig när organisationer är villiga att göra jobbet, vara ärliga och ha de samtal som leder till verkliga framsteg och omvandling.

En bra coach tar dig dit, men bara om du är villig att bli vägledd.

Operativa resultat från coachning

På Grown börjar vi med en planeringssession som kommer att inkludera dina sälj-, marknads och ledarskapsteam. Det kommer att bli ett långt första möte (vanligtvis mellan 2-3 timmar) med fokus på att identifiera tre kritiska mål:

  • Vart vill du komma? (vision för de kommande 18-24 månaderna)
  • Var är du nu? (poängbedöm ditt företag från 10 kritiska kategorier inom digital försäljning och marknadsföring)
  • Var vill du börja? (prioriteringar för de första 90 dagarna)

Dessa tre mål kommer att skapa din roadmap som vi använder för att fokusera på rätt saker under våra coachningssessioner varannan vecka.

Vi identifierar vem som kommer att ta ansvar för varje prioritet, vilka uppdrag som hjälper dig att nå dessa mål snabbare och spåra framsteg och mätvärden längs vägen.

Vi genomför en version av denna planeringssession med ditt team varje kvartal för att se till att vi sätter och når mål i kategorier som innehållsskapande, datadriven förståelse för dina köpare, samarbetet mellan sälj och marknad, utbildning och mycket mer.

Klarar man sig inte utan coachning?

Här kommer den svåra sanningen: Vad du än hoppas uppnå kommer att ta dig mycket längre tid utan en coach. Du kanske kommer dit. Kanske inte. Men framstegen kommer att gå långsammare utan en coachs vägledning.

Statistiskt sett rapporterar nästan tre fjärdedelar av alla företag som anlitar coach en ökad produktivitet .

Vad kommer hända efter några månader om du du inte har en coach som håller dig ansvarig, driver dig att uppnå dina mål, organisera dina prioriteringar och håller dig på rätt spår? Vad kommer ske med förändringarna?

Utan en coach riskerar ditt glänsande nya initiativ att ses av ditt team som ”det vi gjorde för några månader sedan.”

Mötena kommer att bli inaktuella och irrelevanta och dina team kommer att dras tillbaka till andra saker. Man kommer sätta sina egna intressen i främsta rummet och prioritera ner de gemensamma insatserna.

Är coaching rätt för dig?

Att anlita en coach är ett stort beslut för dig och ditt företag och något du noggrant bör fundera igenom.

Du måste dock gå förbi det förlegade antagandet att företagsledare har alla svar de behöver och är rätt utrustade med att sätta kursen.

En coach kan vara bollplanket, guiden och mentorn du letar efter för att lyfta på sätt som du inte har gjort tidigare.

New call-to-action