MARKNADCHEFER & MARKNADSTEAM

Ditt ansvar är större i de nya digitala köpresorna.

Vi hjälper dig och ditt marknadsteam att anpassa och optimera ert arbete efter hur dagens beslutsfattare gör affärer online. Det gör vi genom att lära ut de strategier och metoder som vi vet ger bästa resultat för er B2B-försäljning – från att attrahera och engagera dina köpare till att visa på ökat resultat.

Marknad ska ta köparna hela vägen till utvärdering.

Det har skett ett skifte i rollernas ansvar för de olika stadierna i köpresan där marknad idag behöver hjälpa köparna igenom de stadier som säljteamet tidigare tog hand om. Dagens B2B köpare gör sin research på egen hand med den mängd av information som finns tillgänglig i digitala kanaler, men det är en komplex köpbeslutsprocess med många steg för dem att ta sig igenom. Därför är det viktigt att hjälpa köparna igenom dessa steg för att effektivisera vägen till köpbeslutet.

Tack vare den tekniska utvecklingen har du som marknadsansvarig samtidigt enorma möjligheter att med hjälp av smarta verktyg möta köparna i rätt tid, med rätt budskap. Men det gäller inte bara att du gör det – du behöver vara bättre än dina konkurrenter på det.

b2b marknadsföring - marknads och säljs roller
Traditionellt sett har marknad kunnat fokusera på att skapa kommunikation och bygga varumärke. Säljteamet har fört dialogen med kunderna och i stort sett ansvarat för all vägledning kring produkter och tjänster.
Digitaliseringen har gjort det naturligt för B2B-köpare att använda nätet för att få svar på sina frågor. Det leder till att säljare får mindre tid med potentiella kunder och marknad bär större ansvar att svara på frågor som skapar förtroende och leder till affärer.

Viktiga områden för att driva och optimera din digitala marknadsföring

Driv mer trafik till webbplatsen

Du behöver säkerställa att dina köpare kommer till just din webbplats när de söker svar.

För att få en rejäl ökning av antalet besökare krävs en perfekt Inbound marketing webbplats som attraherar och driver in dina potentiella kunder.

Innehåll som utbildar och skapar ett förtroende hos dina idealkunder tillsammans med tillväxtdrivet SEO-arbete leder till både fler och rätt besökare på webbplatsen.

Generera kvalificerade leads

Det är inte volymen av leads du genererar som är viktig – det är kvaliteten.

Genom att ha koll på dina idealkunder och skapa buyer personas hittar du insikter om vilket innehåll som attraherar just era köpare, så att du fokuserar alla dina aktiviteter på att få fler av dessa att engagera sig med ditt innehåll.

Metoder och verktyg för lead identifiering och nurturing hjälper dig att guida dina leads genom köpresan så att du kan överlämna säljkvalificerade leads till säljteamet.

Bevisa ROI på din marknadsföring

En mätning är viktigare än alla andra – din avkastning på aktiviteterna.

Alla dina marknadsaktiviteter ska göras för att ha en inverkan på försäljningen. Du behöver säkerställa att du driver intäkter, på kort och lång sikt.

Kontinuerliga mätningar av resultatet och en tydlig ROI för dina aktiviteter hjälper dig att ta beslut om kommande aktiviteter men också att bygga förtroende i organisationen.

Så ger vi dig metoderna och verktygen att lyckas

VI BLIR EN DEL AV DITT TEAM

Vi ger dig och ditt team de verktyg och metoder som vi själva vet fungerar.

COACHING & TRÄNING

Vi kombinerar coachning och utbildning med praktiskt resursstöd för att snabbare få resultat.

STRATEGI & PLANERING

Löpande rådgivning och strategi och tydliga mål för att mäta våra gemensamma framsteg.

Utvalt innehåll för marknadsteamet

För ledningsgruppen

Vad är KPI? – 6 KPI:er som ledningen älskar

Du driver fler besökare till din webbplats och du får in fler leads än någonsin. Trots det så ifrågasätter ledningen vad dina marknadsföringsaktiviteter faktiskt genererar för försäljning. Rätt KPI:er och mätvärden är nödvändiga för att kunna mäta och bevisa hur din marknadsföring hänger ihop med…
För ledningsgruppen

Hur räknar man ut ROI av marknadsföring?

När vi inleder ett samarbete med en ny kund dyker nästan alltid frågan om ROI upp. ”Magnus, nu när vi ska investera digitalt och genomföra de här marknadsföringsinsatserna, vad kan vi förvänta oss för resultat?” Det vi pratar om här är det som kallas ROI…
För ledningsgruppen

B2B-marknadsföring – fördelarna med Inbound Marketing för B2B-företag

Inbound Marketing passar som metod för B2B-marknadsföring eftersom den utgår från kundens besluts- och köpresa, och B2B-marknadsföring kännetecknas ofta av komplexa överväganden och stora beslut.
FLER ARTIKLAR, DOKUMENT & MALLAR

Låt oss växa tillsammans

Fyll i dina kontaktuppgifter för att boka ett första 30 min onlinemöte med oss.