Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Om du är som de flesta B2B-ledare vet du att video är viktigt.

Moderna B2B-kunder köper annorlunda. De vill inte längre bli ”sålda till”. De vill förstå. Utforska. Jämföra. Och framför allt – de vill lita på dig innan de ens fyllt i ett formulär eller pratat med sälj.

Det här är det så kallade ”media company mindset” kommer in.

Företagen som vinner idag är inte de som pumpar ut mest reklambudskap. Det är de som utbildar mest effektivt. De som inte ser innehåll och video som reklam – utan ett sätt att utbilda och bygga förtroende – varje dag.

De som publicerar kloka, transparenta och användbara insikter – i video, i sitt kunskapscenter på hemsidan, i sociala medier och på webbplatsen.

Och nej – du behöver inte ett stort tv-produktionsteam för att bygga förtroende.
Du behöver relevans, tydlighet och äkthet.

Att bli ett “mediebolag” handlar inte om vad du säljer – det handlar om hur du kommunicerar.

Det handlar om att gå från att tänka “vi är ett IT-bolag som bloggar” till att tänka: “Vi är den mest betrodda källan inom IT, och vi råkar också sälja det vi lär ut.”

Det är en mentalitet och en företagskultur där hela organisationen, från sälj till ledning, ser sig själva som innehållsskapare och kunskapsbärare.

När köpare tar del av ditt innehåll och känner sig klokare än innan – då har du vunnit deras förtroende. Då är du inte längre en leverantör bland andra. Du är en guide.

Och det är i det här skiftet den stora förvandlingen sker. Det betyder att du inte längre bara levererar en produkt eller tjänst.

Du blir rösten som köpare litar på.

En närvaro köpare känner igen.

En självklar partner att vända sig till när ett behov av det du kan och säljer uppstår.

I den här artikeln går vi igenom varför allt fler företag börjar tänka som ett medieföretag, vad det innebär och hur man kommer igång. Du kommer också få se exempel på andra som lyckats och metoder som hjälper dig igång i rätt riktning, utan att behöva investera i stor och dyr utrustning.

Videon nedan är från videopodden B2B-spaningen med mig Magnus Brynestam och Ira Kolehmeinen okt 2025.

Varför bygger video förtroende snabbare än något annat?

Av alla format som finns bygger video förtroende snabbast.

AI kan skriva bloggar och imitera hur andra låter – men den kan inte kopiera dig: ditt ansikte, din röst, ditt sätt att tänka.

När någon ser dig på video lägger de märke till mer än ord. De ser ditt kroppspråk. Dina ögon. Dessutom gör de blixtsnabba bedömningar:

  • Verkar den här personen trovärdig?
  • Vill jag samarbeta med dem?

Något som är väldigt svårt att uppnå med text idag.

Video visar energi, personlighet och mänsklighet. Det gör varumärket påtagligt – inte påklistrat. Dessutom bevisar siffrorna samma sak: sidor med video har längre besökstid, högre engagemang och bättre konvertering. Människor vill se vem de köper av.

Det är den mest direkta formen av transparens du kan erbjuda.

Vad håller tillbaka dig från att göra mer video?

De flesta företag har någon form av motstånd till video.

Policies, Integritet. Att man är obekväm framför kameran eller att man är rädd att personen på videon ska sluta.

Eller så handlar det om individen i fråga

När vi först tar upp video när vi tränar sälj- och marknadsteam är det ofta någon som säger:

”Ingen kommer titta på en video med mig”

Då brukar jag svara

”Nej, varför skulle de?”

Då brukar en tystnad uppstå. Efter en stund ramlar poletten ner.

Det handlar inte om show och underhållning. Det handlar inte om att vara en influencer som gör en vlogg.

I B2B-sammanhang handlar svaret snarare om att någon i deras målgrupp kommer titta på videon om det hjälper dem. Om den tillför värde. Om den på riktigt hjälper köparen i fråga.

Det är därför ”om oss”-videor  eller ”promotion”-filmer ofta blir så tråkiga. De tillför inget.

Sanningen är att det finns 100 skäl att INTE vara med på video. Men i 95% av fallen handlar det bara om en känsla av obehag.

Det handlar kort och gott om rädsla. Rädsla för att gör fel, för att inte se tillräckligt bra ut, för att låta töntig eller för att misslyckas med orden.

Men grejen är den här: De där sakerna är faktiskt din superkraft när det gäller video.

Det är det som gör att vi människor kan relatera till andra. Köpare känner inte igen sig i perfektion. De känner igen sig i verkligheten. Om dina videor framstår som överpolerade och att en superproduktion ligger bakom så förlorar du värmen och äktheten som bygger förtroende.

Man genomskådar produktionen och tänker att det är en show – inte på riktigt.

Mindset som ett mediebolag

Jag möter ofta företag som ser video som något extra. Något lyxigt. Något man behöver hyra in ett kompetent filmteam för att skapa.

Produktionen blir såklart väldigt bra. Man är nöjd och man går vidare.

Problemet är att det oftast görs som en enstaka insats när det i själva verket hade kunnat ske – varje dag.

Så varför gör man inte det varje dag?

Som jag nämnde tidigare finns det ofta ett initialt motstånd både på företags- och individnivå. Förutom det krävs det att någon tar sig tid och hyr in rätt kamerateam. Projektet kräver förberedelser och tar ofta mer tid än man tänkt.

Men måste det vara så? Tänk om en person på ditt företag hade som uppgift att ta hand om allt detta på heltid. Ingen annan uppgift. Förberelser, filmning, klippning, publicering, distribution, bokning av intervjuer, använda AI för att skala upp innehållet osv.

Vi ser allt fler företag som upptäckt att detta är möjligt och som anställer heltids innehållsproducenter för att just förmedla företagets expertis ut på marknaden. Bygga förtroende, utbilda och synas där kunderna är.

Förut skedde denna utbildning i säljmöten. Men idag, när vi som köpare helst gör vår egen research, behöver vi möta köparna där de är.

Innehåll, särskilt video, är alltså ingen marknadsföringsgrej längre. Det är ett sätt att utbilda och bygga förtroende, precis som vi gör i säljmöten. Det handlar bara om hur och var vi kommunicerar.

Nu menar jag inte att du måste anställa en heltidsfilmare direkt. Det räcker gått att göra börja med det du har. Använd din telefon eller filma med datorns kamera. Du behöver tänka på video som en process som måste mogna.

Den första videon kommer inte bli din bästa. Och inte den 10:e heller. Men du lär dig nya saker för varje video du producerar. Du kommer in i mindsetet. Du lär dig bli duktigare på att förklara för dina köpare. Och under tiden som utbildar du och bygger förtroende.

När du börjar publicera oftare och ser effekten så kommer du vilja investera i lite mer avancerad utrustning och har du möjlighet så kommer du säkert också anställa någon vars enda uppgift är att skapa innehåll.

Från produktblad till 3 contentteam

Ett företag som gång på gång imponerar på mig är Mazella Companies som framgångsrikt implementerat Endless Customers – dvs systemet som vi på Grown lär ut till våra kunder.

När de började sin tillväxtresa med Endless Customers som ramverk, 2017, hade de i stort sett bara produktblad som de flesta andra industriföretag. De började skapa artiklar och innehåll baserat på The Big 5 – innehåll som bemöter de frågor och funderingar som köpare faktiskt har.

Idag är har de 3 contentteam inhouse – där varje team består av både filmare och skribenter.

Resultaten är imponerande:

  • 3 contentteam
  • 842 utbildande artiklar på hemsidan
  • 1591 videor på hemsidan och Youtube
  • 43 podcasts
  • 93 000 prenumeranter på deras kanaler
  • 110 000 besökare/mån
  • Kvalificerade pipe värd ca 150 milj. kr.

Dessutom får de varje månad in intäkter från Youtube som finansierar stora delar av investeringen.

 

Videomarknadsföring Youtube

Ett exempel från verkligheten är Mazella, ett amerikanskt företag som säljer liftar och kranar.

Dokumentera – skapa inte

Jag fascineras ofta av internetpionjären Gary Vaynerchuks contentproduktion. Det är till synes en person som syns och hörs överallt i varje kanal. TikTok, LinkedIn, Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat  – varje dag.

Hur orkar han – kan man först tänka.

Hemligheten?

Ett 30 pers stort contentteam som jobbar heltid med att skapa ca 200 innehållsdelar i veckan i 11+ kanaler.

Processen är enkel men genial.

Först filmar de i stort sett allt Gary gör. När han sitter i taxin och talar i telefen, håller föreläsningar, är på flygplatsen, sitter i möten. Allt. Det blir sedan råmaterial att jobba vidare med. Från det skapas mängder av klipp, podcasts, youtubevideor, citat, bilder, memes, dokument, mallar – ja t.o.m bästsäljande böcker.

content marketing i stor skala - content engine - content pyramidEn annan förebild för mig är Chris Walker, välkänd thought leader inom B2B-marknadsföring – känd genom framför allt LinkedIn. Han satte upp en kamera som filmade honom när han hade onlinemöte med potentiella kunder. Varje dag fick därmed utbildande och hjälpade innehåll som adresserar precis de painpoints och utmaningar som hans målgrupp har eftersom de var hämtade från verkligheten.

Även detta blev sedan råmaterial till mängder av innehåll, LinkedIn-inlägg, TikTok klipp osv.

Allt utan planering. Det handlar bara om att ha kameran på. (Givetvis klipper man bort namn, siffror och annat).

När ska jag anställa någon på heltid?

Det korta svaret: Så fort du har ekonomi till det.

Kom ihåg att du inte anställer någon för att filma. Du anställer din möjlighet att bygga förtroende genom att lyfta fram din expertis.

När jag träffar företag och frågar vad som gör företaget unikt brukar alla nästan alltid svara: ”Våra fantastiska medarbetare”.

Men var är dem?  De allra flesta i din målgrupp kommer aldrig få träffa dem.

Men nu har du möjlighet att lyfta fram dem. Låta målgruppen se och hör dem – långt innan ett första möte.

Det är inte bara ”content” eller ”video”. Det är strategi.

Det är en strategisk rekrytering som ger din säljavdelning verktyg, ger ditt varumärke energi, driver trafik till din webb, fyller dina sociala medieflöden med din expertis – varje dag.

En intern filmare, som inte har något annat på sitt bord, kan producera innehåll som går ut i flera kanaler varje dag – året runt – och kostar inte mycket mer än vad många b2b-företag lägger på en mässmonter.

Dessutom lär sig personen ditt företag för varje intervju och klipp som skapas.

Om du menar allvar med att bli den mest betrodda rösten på din marknad, gör det här steget det hållbart.

Inhouse vs outsourcing

Så varför gör inte fler det här? Jag tror det beror på flera saker.

  1. Man har inte hängt med på hur mycket köpresan faktiskt har förändrats och hur viktigt video är för att synas online
  2. Man har sett det som en sak man outsourcar till externa specialister t.ex. byrån man jobbar med (och skulle de verkligen säga att du ska anställa någon för att göra deras jobb?)
  3. Man tycker det kostar för mycket och tar mycket tid
  4. Anställda vill inte vara med på film
  5. Man vet inte vad man ska filma

(och listan fortsätter)

Det finns givetvis både för- och nackdelar med att anställa en filmare. Här är några av för och nackdelarna med det:

Fördelar:

  • Effektivt: En inhouse-filmare kommer producera mycket mer innehåll till lägre kostnad än en extern byrå och kan fatta beslut och vara på rätt plats betydligt snabbare.
  • Bekvämlighet: När det kommer till intervjuer med dina kollegor kommer de vara mycket mer bekväma med någon de känner – en kollega – än om ett externt team kommer och riggar upp en produktion och förväntar sig att personen ska prestera på topp. Pressen blir mindre.
  • Kunskap: Eftersom den anställde filmaren är en del av ditt företag kommer de känna ditt företag bättre än något externt företag. För varje video som görs kommer personen att utbilda sig djupare och djupare. De kommer känna era produkter och tjänster och era kunder.

 

Nackdelar:

  • Uppstart: Det tar såklart lite tid att anställda rätt person och att träna upp den personen. En extern byrå kan ofta komma igång mycket snabbare.
  • Personal: Du skulle kunna anställa fel person. Precis som med andra rekryteringar är det möjligt att den här personen inte passar in i företagskulturen
  • Ledning: Någon kommer behöva leda den här personen. Det i sin tur kommer kräva att du vet vad den personen ska göra eller att du har ett ramverk som har en tydlig arbets- och uppgiftsbeskrivning.
  • Otydlig strategi: En intern filmare utan att tydlig strategi är inte särskilt hjälpsam. Om filmaren inte producerar rätt innehåll kommer ditt företag inte tjäna på investeringen.

Hur kommer jag igång med ett medieföretagstänkande?

Köpare idag vill göra sin egen research. De vill ha svar innan de ens pratar med någon. De vill känna sig trygga, utbildade och välinformerade. Och de vill själva känna kontroll.

Om det inte är du som erbjuder den upplevelsen – då kommer det vara din konkurrent de lyssnar på.

Så här är utmaningen: Vilket innehåll skulle du kunna publicera idag som skulle gå dina köpare att känna sig mer trygga imorgon?

Det är exakt vad vi jobbar med och vad vi lär ut till våra kunder.

Att bygga förtroende. Att ge dina köpare förtroendet att välja dig innan de ens fyller i ett formulär eller bokar ett samtal.

Ditt nästa steg? Läs Vad är The Selling 7 för att få en bild av vilka videor du kan börja skapa redan idag – som kommer ge dig resultat redan imorgon.