Skip to main content

Du har säkert redan en beskrivning av din produkt eller tjänst på din webbplats. De här 5 innehållsidéerna hjälper dig att sälja den.

Vid varje större investering finns en oro kring att göra fel val. Det ser man inte minst hos B2B-köpare som behöver ta ställning till en mängd frågor och beslut på vägen mot att välja rätt leverantör, produkt eller tjänst. Samtidigt är det många företag som inte möter detta behovet av information utan istället kör ner huvudet i sanden och hoppas att få en lead så att säljaren i vanlig ordning kan guida kunden framåt. Det är bara ett problem med den metoden: så funkar det inte längre.

Istället för att blunda för att det faktiskt skett ett skifte i beteendet hos köparna kan vi dra nytta det istället. Innehållet vi skapar och publicerar online bör helt enkelt handla om det som era säljare tidigare sa i mötena – stora skillnaden är att köparna numera förväntar sig att hitta den informationen själva i de kanaler de använder när de vill ha den.

Denna metod är särskilt användbar inom inbound marketing eftersom det hjälper kunderna att fatta sina egna beslut och förmedlar en positiv känsla som inger trygghet.

Så vad ska man skriva om?

Ja först och främst handlar det om att lära känna din målgrupp. Varje köpare eller person som är involverade i ett köp har frågor som du bör kunna besvara – även online. Och givetvis finns det massor man kan skriva om – i synnerhet för ett B2B-företag. Tittar man riktigt noga på köparnas beteenden finns det dock ett par frågor som allt som oftast kommer upp. Dessa kan du läsa mer om här.

inbound marketing innehållsideer

Vad löser din produkt eller tjänst för problem?

När man berättar om sin produkt eller tjänst är det enkelt att fokusera på den färdiga lösningen, processerna eller vilka funktioner man tagit fram. Men för att verkligen förstå nyttan med din lösning behöver man också förstå och ringa in sina problem och bekymmer.

Se därför till att dina kunder redan tidigt inser att ni förstår deras situation. Det handlar om att känna igen sig i sina egna problem och därmed förstå att ni kanske är den leverantör som kan hjälpa dem ut den sitsen.

Den här typen av artiklar används ofta för att skapa awareness och behöver inte alls handla om ditt företag eller era produkter eller tjänster. Istället är det kundens problem och situation som ska adresseras.

Beskriv också varför det är viktigt och framför allt – vad som händer om man inte gör en förändring? Dvs vilka riskerna blir om man inte vidtar någon åtgärd.

Exempel: Säljer du skruvar är problemet kanske att slutprodukten inte håller lika länge om du använder fel typ av skruv vilket blir dyrare i längden. Det är inte skruven som är intressant här utan vad den faktiskt löser för problem. Konsekvenserna som kan uppstå är det som driver själva köpresan framåt – det blir viktigare att vidta åtgärd än om ditt innehåll bara handlar om produkten.

Vad kostar det?

Frågan om kostnader kan kännas lite obekväm att bemöta online men det är en fråga alltid kommer upp oavsett du vill det eller inte.

Många företag känner att de inte vill ange sina priser publikt på webbplatsen. Ofta beror det på att man är rädd att skrämma bort kunderna eller för att avslöja affärshemligheter till sina konkurrenter. Men precis som dina säljare känner till dina konkurrenter så vet redan dina konkurrenter ungefär vad du tar för dina produkter och tjänster. Skillnaden är att hittar köparen priser hos dig är det störst chans att det är du som blir kontaktad.

Trots detta kan det ändå finnas anledningar att inte ha en priserna offentliga. Ibland är priserna inte fasta och behöver konfigureras och anpassas. Även här kan du erbjuda den möjligheten genom att skapa olika former av räkneverktyg där kunden kan få en uppfattning om vad en investering skulle kosta eller vad de skulle kunna spara vid ett ev. byte av leverantör.

Så om du nu inte publikt vill eller kan berätta om dina priser kan du ändå göra en redogörelse för vilka parametrar som påverkar priset.

Försök vara hjälpsam och transparent kring kostnader och redogör för vad som påverkar priset. Ta också gärna upp kostnader som uppstår längre fram om man inte genomför köpet.

Vilka är mina alternativ?

När du presenterat din produkt eller tjänst finns det en stor chans att köparen vill kontrollera alterantiven. Troligtvis genom att kontakta en konkurrent till dig eller läsa sig till rätt val online.

Du kan föregå detta genom att hjälpa köparen att göra jämförelsen genom att ha en artikel redo där du går igenom för och nackdelar med olika alternativ.

Adressera särskilt de frågor och problem de kommer ställa sig om din produkt och beskriv varför de inte är ett problem.

Referenser från kunderna

Inget väger så tungt som goda, ärliga omdömen från kunderna själva. Gör i ordning flera kundcase som både tar upp problem, lösning och resultat.

När du skapa kundcase så försök gärna involvera dina kunder i själva referenscaset och låt dem med egna ord berätta hur valet att anlita ditt företag gick till, hur de upplevde samarbetet och vad det löst för problem åt dem.

Spelar du in detta med video bör du också kunna använda det i flera andra format som t.ex. Podcast, bloggartiklar, sociala medieinlägg m.m.

Hur övertygar jag chefen?

Chansen är stor att din kunds chef eller ledning ska involveras i ett köp. Ledningen är som regel mest intresserad av vad din lösning löser för problem och på vilket sätt det är bättre än deras nuvarande lösning. Kan du dessutom argumentera för vad det skulle spara i form av tid och pengar har du kommit ännu längre.

Ha därför innehåll redo som beskriver ROI och vad din produkt eller tjänst tillför på en strategisk nivå.

Skriver du bloggartiklar, komplettera då gärna med infographics eller grafik som tydligt visar fördelarna med din lösning. Du kan också förbereda en presentation i form av en video eller Powerpoint som enkelt kan skickas med en länk till personens chef och ledningsgrupp.

Rekommenderad läsning

För ledningsgruppen

Vad är KPI? – 6 KPI:er som ledningen älskar

Du driver fler besökare till din webbplats och du får in fler leads än någonsin. Trots det så ifrågasätter ledningen vad dina marknadsföringsaktiviteter faktiskt genererar för försäljning. Rätt KPI:er och mätvärden är nödvändiga för att kunna mäta och bevisa hur din marknadsföring hänger ihop med…