Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Magnus Brynestam + Knyt kontakt på LinkedIn
Visar vägen mot framtidens B2B-marknadsföring
Grundare | Sr. Digital Marketing Advisor

Skriver du bloggartiklar med förhoppningen att få trafik från Google? Då ska du se upp nu. För just nu händer det otroligt mycket som påverkar vilket innehåll som kommer att synas i sökmotorerna framöver.

Här är tre av de viktigaste trenderna som du behöver känna till för att lyckas med content marketing genom SEO 2019 .

#1 på Google är för långt ner

Sorry – men att sträva efter en förstaplacering i Googles sökresultat räcker inte längre.

Sökresultatet har så länge vi kan minnas setts som en lista rangordnad efter den mest relevanta träffen först men har på senare tid fått konkurrens från den s.k. position zero där en informationbox (Featured Snippet) visas.  Detta har lett till att förstaplaceringen i Google ibland petats ner så långt att den inte ens syns på en mobil.

I position noll (position zero) visas korta utdrag, bilder eller definitioner som anses innehålla den information som användaren är ute efter när de gör sökningen. Det betyder att personen kan få svaren på sin fråga utan att ens behöva lämna Google.

Det betyder att det är ditt innehåll som kan synas här – inte din länk. Därmed handlar inbound marketing, content marketing och sökmotoroptimering 2019 om synlighet och varumärkesbyggande – inte bara klick.

Content Marketing - Landningssidor - Feature Snippet

Exempel på s.k. position zero från sökordet landningssidor sent förra året. 

Det som är mest spännande med position noll-resultaten är att innehållet inte alltid hämtas från de sidor som kommer överst i det vanliga sökresultatet utan kan bestå av utdrag från innehåll som bara är dagar gammalt. Därmed kan rätt innehåll få större synlighet än en SEO-optimerad sida som har år av aktivt seo-arbete bakom sig.

Anpassa ditt innehåll efter avsikt – inte ämne

För att få ditt innehåll att synas överst på Google är det viktigt att det är precis den sortens innehåll som användaren letar efter. Försök tänka dig in i vilken avsikt personen har med sin sökning och anpassa ditt innehåll för att motsvara hens förväntningar.

Exempel på olika avsikter en person kan ha när de söker på Google:

Avsikt: Jag vill veta…
Användarna undersöker och utforskar. De vill ha utbildande och inspirerande innehåll som är enkelt att ta till sig t.ex. korta sammanfattningar, förklarande bilder eller videos.

Avsikt: Jag vill göra..
Användarna vill få något gjort och kanske letar efter en mall eller funktion som kan hjälpa dem på vägen.

Avsikt: Jag behöver hjälp med…
Någon söker efter hjälp och behöver veta hur man gör. Letar efter exempel, kundcase eller någon att kontakta.

Avsikt: Jag vill köpa…
Personen aktivt redo att köpa en tjänst eller produkt och behöver hjälp omgående. Exempel: onlinebutik, beställningsformulär, registreringssida, onlinechat, rådgivande innehåll.

Kommer du upp i position noll för dina viktigaste sökbegrepp, ja då har du enorma konkurrensfördelar när det kommer till synlighet på nätet.

Ta position som auktoritär spelare i branschen

Vem som helst kan publicera innehåll idag. Men de som anses var mest trovärdiga och auktoritära har större chans att synas högt upp i sökresultaten. Det betyder att stora och kända varumärken, experter i branschen eller personer som ofta förekommer i press och media kan få större synlighet än andra.

Google har indikerat att det som kallas för EAT (Expertise, Authorritativeness, Trustworthyness) kommer få större roll för vilket innehåll som visas i sökresultaten framöver.Det innebär att det egna varumärket, både för ditt företag och den som uttalar sig i innehållet, blir allt viktigare 2019.

EAT - SEO Content Marketing
Vad får dig att vara expert inom området? Utveckla och förmedla din expertis på din blogg eller hemsida.
Vilken auktoritet har du inom ämnet? Ambitionsnivån, presentationen och den externa valideringen av ditt innehåll värderas.
Hur trovärdig är du? Vad tycker andra om dig? Är ditt innehåll presenterat på ett säkert sätt? Kan man lita på dig?

Att involvera experter i branschen, även de som inte jobbar på ditt egna företag, kan vara en mycket bra idé framöver när det kommer till content marketing.

Identifiera vilka experter du har i och runt ditt företag och försök involvera dem i framtagandet av ditt innehåll.

Inkludera en kortare biografi av den person som skrivit innehållet där både utbildning, erfarenhet, omnämnanden och ev. titlar ingår.

Tänk också på att maskinerna (Google t.ex.) läser av övriga nätet och bildar sig en egen uppfattning om vem man bör lyssna på och hur trovärdigt ditt företag är. Att ha ett positivt omdöme online kan helt enkelt hjälpa ditt innehåll mot ökad synlighet. Och att ha ett dåligt omdöme online minskar chanserna att Google skulle vilka rekommendera ditt innehåll.

Försök sträva efter att hålla så hög nivå som möjligt på alla sidor på din webbplats och överväg att ta bort eller förbättra artiklar som du själv inte är nöjd med eller som du känner inte ger besökarna det de letar efter.

Mer inom Content marketing:

Videomarknadsföring

Hur du boostar konvertering och bygger förtroende med video på landningssidor

Blir du frustrerad över hur få som fyller i dina formulär? Lär dig mer om…
buyers guide
Content Manager

Vill du ha kvalificerade leads? Guiden som gör din målgrupp köpredo

Mer trafik och leads är alltid välkommet, men i jakten på fler leads glöms kvaliteten…
Innehållsprocess för content manager
Content Manager
Content manager: Använd den här guiden för att skapa innehållet ditt team behöver
Så håller du en effektiv brainstorm med dina säljare
Content Manager
Hur du håller ett effektivt brainstormingsmöte för innehåll
New call-to-action