Skip to main content

[NYHET] Videopodden B2B-spaningen finns nu tillgänglig på Youtube & Spotify. Nya avsnitt varje tisdag!

Lyssna nu

Att synas högt upp i sökresultaten är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att få mycket trafik från människor som är intresserade av ditt företags tjänster eller produkter. Men hur gör man, vad ska man tänka på och vad finns det för fallgropar?

I den här artikeln får du våra bästa tips för få ditt företags hemsida eller blogg att synas på Google och därmed få mer trafik, leads och kunder. Ladda också ner vår populära checklista för att säkra att ditt innehåll är SEO-optimerat redan från början.

Är du ett B2B-företag och vill ha hjälp att gå förbi dina konkurrenter – hör av dig till oss så hjälper vi dig.

SEO-Checklista för ditt webb- och blogginnehåll

Förutsatt att din webbplats håller en bra teknisk kvalitet, är tilltalande för användaren och snabb kan du själv skapa och optimera själva innehållet  och komma en stor bit på väg mot ökad synlighet och mer trafik. Följer du råden i vår enkla checklista kommer du en bra bit på väg. Under checklistan följer också fler och mer utförliga råd om hur du skapar och optimerar ditt innehåll för SEO på egen hand.

SEO-checklista-Grown

Att synas på Google är inte samma sak som att få mer trafik!

Det första tipset handlar om att du måste förstå syftet och målet med att synas på Google.

Det är väldigt vanligt att marknadsförare tror eller gissar att det ordet som man vill synas på är det som kommer ge mer trafik. Ofta bygger det på att man utgår från hur man själv tänker – men det är långt ifrån säkert det stämmer med hur andra söker. De goda nyheterna är att det finns gott om data som ger dig den här informationen så att du kan ta bättre beslut och välja de sökord som är bäst för dig och dina kunder.

  • Att synas i sökresultaten för ett sökord ingen söker på ger dig ingen trafik.
  • Att synas för långt ner i sökresultaten för de bästa sökordet ger dig heller ingen trafik.
  • Att synas högst upp för sökord som en del söker på ger dig en del trafik.
  • Att synas högst upp för många olika sökord som en del söker på ger dig mycket trafik.

Gör en ordentlig sökordsanalys

Det finns väldigt bra verktyg som visar dig vilka ord som folk använder när de Googlar och därmed hur mycket trafik som finns ”att hämta” för dig och ditt företag. Två exempel på ett sådana verktyg är Semrush och  Ahrefs.

För att du inte ska ramla i fällan och lägga onödig tid eller resurser på att sökordsoptimera fel ord kommer här en lista på typer av sökord som kan vara helt fel ord att satsa på:

Exempel på fel ord:

  • Ord som inte folk söker efter
  • Fackuttryck som inte används av dina kunder
  • Utländska termer som inte används i Sverige eller tvärtom
  • Benämningar som du själv kommit på
  • Den akademiska termen för något som i folkmun heter något helt annat

Andra typer av ”fel” kan vara:

  • Ord som är alldeles för svåra att komma högst på (mer om det senare)
  • Ord som är irrelevanta för dina kunder (fel målgrupp)
  • Ord där personen uppenbart söker efter ett specifikt innehåll som du inte kan erbjuda

Alla önskar vi såklart att kunderna använder precis det ord som vi vill synas på – men vänd på det. Försök synas på de ord som folk söker efter.

Klarar du att komma högre i Google än konkurrenterna?

Nästa tips handlar om att ha koll på vilka webbplatser som redan syns högst upp Googles sökresultat och varför.

Bara för att du har en bra sida om ett specifikt ämne betyder det inte att du med automatik hamnar högst upp i sökresultatet.

Låt mig ge dig en enkel regel:

Är ett sökord populärt så är det svårt att hamna högst upp på Google för det ordet. Punkt. 

Det betyder att du troligtvis inte kommer högst upp bara för att du skriver en sida som handlar om sökordet.

Ju fler sökningar desto mer potentiell trafik.

Ju mer trafik desto mer värdefullt är det att synas högst upp.

Ju högre värde desto mer konkurrens.

Och med det sagt betyder det inte bara att du har publicerat en sida som ingen hittar. Du har också lagt värdefull tid som du kunde använt bättre.

Google vill ge det absolut bästa, relevanta och värdefulla svaret på sina användares frågor. För att göra det vägs många faktorer in.

Här är några exempel på vad som gäller för de sidor som syns högst upp i Google:

  • Hur många som länkar som finns till sidan/artikeln och hur auktoritära eller populära de sidorna är (t.ex. hur gamla de är, vem som ligger bakom sidan osv.)
  • Hur användarvänlig sidan är. Är den t.ex. enkel att använda för mobilanvändare? Är den tillräckligt snabb? Är texten lättläst och är grafiken tilltalande och fyller ett syfte?
  • Hur omtyckt sidan av besökarna? Hur många klickar t.ex. på länken när de ser den i Google och hur många backar tillbaka till Google för att klicka på något annat resultat?
  • Hur hög kvalitet håller sidan överlag? Hur bra är deras andra sidor? Uppdateras sidorna ofta? Tillför dem något som andra sidor inte gör – och är det verkligen den som besökarna letar efter?
  • Osv.

Har du hittat denna artikeln via Google har du nog listat ut att SEO är något vi på Grown brinner lite extra för.

Vi brukar skapa våra sidor utifrån ett par olika kriterier:

  • De ska bygga på ett sökbegrepp som många söker efter
    Hög sökvolym är bra – men det är farligt att bara titta på detta. En hel del sökningar inom B2B är så få per månad att de knappt finns med i statistiken. Ändå kan varje enskild sökning vara värd väldigt mycket pengar. Alltså är en låg sökvolym för B2B inte alltid något du ska prioritera ner – snarare tvärtom.
  • Det ska finnas en möjlighet att komma högt upp.
    Detta bedömer vi utifrån hur många länkar de sidor som redan syns högt har samt vem som ligger bakom sidan. Enklaste sättet är att Googla sökbegreppet och se hur kända sidorna som ligger Top 10 är. Du kan också kolla vilken konkurrens ett visst sökord har genom att använda Ahrefs eller Semrush. Det ger dig en indikation om hur svårt sökordet är när det gäller att komma högt upp i Google.
  • Sidan ska kunna göras mer ambitiös än andra och vara hjälpande
    Ett knep är att titta på de tre översta resultaten i Google för ditt sökbegrepp och säkerställa att din sida tar upp allt som dessa gör och något mer.
  • Sidan ska gärna innehålla egna illustrationer eller bilder som inte återfinns på någon annan sida.
    Kan du visualisera saker med illustrationer eller bilder kan du hamna högre än konkurrenterna eftersom både Google och människor gillar förklarande innehåll.
  • Sidan ska motsvara avsikten användaren har
    Tyvärr är det en vanlig missuppfattning att bara för att du har mycket trafik så får du mycket affärer. Det behöver nödvändigtvis inte alls stämma (även om många hävdar det). Det viktigt är att sätta sig in i användarens verklighet och fundera vad han letar efter. Och ännu hellre – vad är nästa naturliga steg? Att missbedöma avsikten med besöket är ett stort misstag företag gör. Besökaren kan komma till dig för att bli utbildad – försöker du då sälja något så är det inte en bra match. Likadant kan scenariot vara omvänt. Besökaren är redo att köpa något men din sida har bara utbildande innehåll.

Syns du på Google för att hjälpa eller sälja?

Nästa tips om att synas på Google handlar om att ha attityd utifrån hur dina besökare tänker.

Jag brukar föreslå att du ska fokusera på ord som förekommer i hela köpresan men att du ska börja med de sökord som är närmst din affär – dvs de som är mest redo att köpa dina produkter eller tjänster.

Vad undrar du innan du ska köpa något? Särskilt om det är något av det lite dyrare slaget som en bil eller en om du ska köpa ett hus?

När vi har för avsikt att köpa något ändrats vårt sökbeteende drastiskt. Ta exemplet ovan gällande att köpa ett hus.

Från att t.ex. ha Googlat ”Fina hus” i början av köpresan så går sökningarna över till ”vad kostar det bygga ett nytt hus”, ”prefab eller lösvirke”, ”hur lång tid tar det att få bygglov”. Sökningarna blir väldigt mycket mer konkreta även om det fortfarande är samma område.

Vi tenderar också att söka efter saker som företag inte skriver om som t.ex. priser, problem, nackdelar, jämförelser etc. vilket gör att vi ofta hamnar på diskussionsforum eller bloggar istället för företagshemsidor när vi är närmre ett köp.

Tricket är att ta positionen på marknaden genom att ge era köpare de svaren som de söker – på er webbplats. Det kommer både göra så att ni hamnar före konkurrenterna i Google och att ni får fler leads. Varför? Ni svarar på det som kunderna frågar om – när inga andra gör det.

Vi brukar föreslå att ni börjar med att skapa innehåll som driver affären framåt – dvs frågor era säljare normalt sett får. Det innehållet är oftast enkelt att svara på och ge er en ordentlig bas att stå på.

Efter detta kan ni jobba med fler relevanta sökord som finns tidigare i köpresan (som i ”fina hus”-exemplet ovan). Då kommer ni attrahera en annan typ av köpare som också kommer att se ert säljdrivande innehåll om priser, problem osv och därmed få förtroende för er.

Om du lyckas attrahera en potentiell kund till din hemsida eller blogg redan innan han eller hon har förstått vad det är de ev. behöver köpa så har därmed ändå chans att omvandla besökaren till en kund. Det handlar om att vara hjälpsam och att ha tålamod.

Skapa innehåll som dina besökare älskar

Google och andra sökmotorer spanar hela tiden på vad som delas och diskuteras i sociala medier. Detta kallas för sociala signaler och är ett av många sätt Google använder för att bedöma vilket innehåll som är mest omtyckt just nu.

Ju fler som delar dina sidor på t.ex. LinkedIn, Facebook eller Twitter – desto större chans är det troligtvis att ditt innehåll är bra. Right?

Länkar ger dig kraft

Dessutom tittar Google extra mycket på vilka länkar din webbplats eller artikel har. Hur länge du haft de länkarna  och vem som ligger bakom sidan som länkar. Länkar från hemsidor med hög auktoritet är det bästa du kan få. Det betyder t.ex. sidor från universitet, regeringar, kommuner eller andra myndigheter. Därefter kan stora företag, auktoritära personer eller uppslagsverk som Wikipedia komma.

Dina chanser att synas på Google ökar ju mer populärt ditt innehåll, du som författare och företag är. Skapa därför sidor som verkligen gör nytta och som dina besökare vill dela och jobba långsiktigt för att vinna förtroende och auktoritet i din bransch.

Och du, glöm inte att förenkla för besökaren att dela ditt innehåll med knappar och smarta funktioner som gör delningen enkel.

Fokusera på kvalitet – inte kvantitet

Historiskt sett har det varit ett vinnande koncept att ha långa och omfattande sidor. Det finns bevis för att sådana sidor syns högre upp i sökresultatet. Men det räcker inte. Innehållet måste tillföra värde och vara av hög kvalitet.

Jag tycker ditt främsta mål ska vara att leverera så bra innehåll som möjligt och göra dina besökare nöjda med innehållet. Långt eller kort spelar mindre roll. Bara det svarar på den fråga som dina besökare ställer.

Är konkurrensen högre behöver du kanske skapa fler artiklar och sidor som handlar om relaterade ämnen. Om din hemsida som helhet sedan associeras med det huvudsakliga ämnet ökar dina chanser att synas i Google både för huvudämnet och de relaterade ämnena.

Det är bra om innehållet inte bara är informativt utan också hjälpande. Om du t.ex. länkar till en auktoritär källa på nätet från din bloggartikel eller webbplats så talar du indirekt om för Google att du är mån om att hjälpa besökaren. Dessutom hjälper länken Google att förstå vad din artikel handlar om.

Att synas på Google är en ständig process

En del går i villfarelsen att en bra hemsida är allt som behövs för att synas på Google. Att den på något sätt är tekniskt briljant och att allt vi nu skriver om kommer att hamna högst upp i Googles sökresultat. Så är det naturligtvis inte.

Sökmotoroptimering är en långsiktig strategi som du behöver arbeta med som en del av ditt dagliga arbete. Antingen gör du själv det eller en konsult. Viktigast är att både du och din ledning förstår varför och vad satsningen förväntas att ge.

Sökresultatet (även kallat SERP) förändras hela tiden, varje minut. Syns din hemsida högst upp i Google idag kan den vara på plats femtio imorgon. Ta för vana att kontrollera dina sidors positioner i sökmotorerna genom en rankbevakningstjänst.

Att synas i Google är en långsiktig strategi. Men metoderna för att lyckas förändras och förnyas hela tiden. Därför bör du inte investera i några kortsiktiga fixar som att t.ex. hyra länkar eller köpa likes osv. Google kommer förr eller senare att genomskåda det och du riskerar att förlora allt du byggt upp när det kommer till trafik från Google och andra sökmotorer.

Det är också viktigt att förstå att Googles organiska sökresultat – d.v.s den delen av sökresultatet som är ”helt gratis” bara är en del av de metoder du kan använda för att få trafik. Andra är sponsrade länkar, sponsrat innehåll i sociala medier, länkar från andra webbplatser, banners och videoannonser, annonser i mobilen, e-postmarknadsföring och all marknadsföring offline.

Nu kommer vi gå in på de lite mer tekniska delarna av hur du ska optimera ditt innehåll.

Använd en sidtitel besökarna inte kan låta bli att klicka på

Sidtiteln eller title är en avgörande rankningsfaktor som hjälper sökmotorer som Google att förstå vad din sida handlar om.

Titlen är ofta den första kontakten en person får med din sida eftersom den syns på Google och därför också är första intrycket av ditt företag.

Det är därför avgörande för hur den är utformad.

Ett vanligt misstag är att man rent informativt skriver vad sidan handlar om t.ex. ”Våra produkter”. Det är på sätt och vis rätt men du bör också få folk att klicka på den. ”Våra produkter” säger ingenting om vilket värde sidan tillför.

Ju fler som klickar på länken som visas på Google och som sedan känner sig nöjda med din sida – desto större är chansen att den visas högt upp i Google.

Så här ser titeltaggen ut i HTML

<title>Här kommer titeln att stå</title>

Var syns titeln?

Titeln syns främst på tre platser.

  • I sökresultatet i sökmotorerna (SERP)
  • I fliken högst upp i din webbläsare
  • När du delar en sida i vissa sociala medier

Hur skriver jag en bra titel på min hemsida?

  • Håll titeln runt mellan ca 40-60 tecken
  • Undvik VERSALER
  • Se till att varje titel är unik för varje sida
  • Sätt viktiga ord först (de ord du vill synas på Google för)
  • Beskriv inte bara – övertyga personer att besöka din sida

Skriv en fängslande huvudrubrik (H1)

H1 – huvudrubriken

Rubriken eller H1 som den kallas, är en annan av de viktigaste rankningsfaktorerna och är också avgörande för hur din hemsida kommer att synas på Google.  H1-rubriken är den huvudsakliga överskriften för din sida. Rubriksättningen på hemsidor följer en hierarki där H1 är överst följt av underrubriker i olika nivåer som t.ex. H2, H3, H4, H5 och H6.

Så här ser H1 ut i HTML

<h1>Detta är min huvudrubrik</h1>

Var syns H1-rubriken?

Exakt var din huvudrubrik syns beror på din hemsida. Ofta känns den igen p.g.a. sin storlek och att den oftast är överst på sidan.

Hur skriver jag en bra huvudrubrik?

  • Använd bara EN H1-rubrik på varje sida
  • Skriv helt unika H1-rubriker på varje sida
  • Beskriv vad besökaren kan förvänta sig att hitta på sidan
  • Håll rubriken mellan 20-70 bokstäver
  • Ha ditt utvalda sökord med i rubriken – gärna i början av texten
  • Ha inte samma huvudrubrik som din sidtitel
  • Använd gärna sökordet eller relaterade sökord även i dina underrubriker (H2-H6)

Använd ett enkelt och tydligt språk

Det blir allt viktigare att din sida är lättläst och enkel att ta till sig. Det är också viktigt (och självklart) att texten ska innehålla det sökord du vill synas för. Google måste förstå att det är det sökordet sidan handlar om. Men du ska inte heller överdriva.

Kom ihåg att det är för människor du skriver dina texter, inte för Google.

Google läser dock igen om din text och försöker förstå innebörden av texten. De begrepp som du använder mest är troligtvis det som texten handlar om.

Tänk på att vi oftast använder Google för att vi undrar något. Därför är det bra att utgå från att det är ett svar vi ska ge. Ett svar som både ger besökaren det hen kom dit för men helst också mer.

Detta blir ännu viktigare i framtiden när vi i större utsträckning använder ljud för att söka efter innehåll på nätet. Framtidens sökningar tenderar att vara just frågor och då är det bra om dina sidor består av svar.

Här följer några tips kring själva innehållet på dina sidor. Många av dessa tips är mina egna och följer inte någon särskild regelbok. Men det finns trots allt en anledning att du just nu läser denna sidan – eller hur? 😉

  • Se till att texterna håller hög kvalitet, är rättstavade och är enkel att ta till sig.
  • Gör inte alltför korta/små sidor – det uppfattas som dålig kvalitet
  • Inled gärna första stycket med ditt sökord
  • Avsluta gärna med sökordet i sista meningen på sidan
  • Ha med många synonymer och relaterade ord i texten. Fokusera på innebörden – inte det exakta innehållet.
  • Se till att texten är enkel att läsa med korta lättförståeliga meningar. Du kan testa din text läsbarhet här: Readable

Bonustips: Fler trick för att synas på Google

Jag hoppas att de tips som du tagit del av i den här artikeln hjälper dig på vägen mot att synas i Google. Det finns massor ytterligare saker att göra. Och jag kommer gå in närmre på dessa i andra artiklar. Bl.a. följande:

  • Länka din sida eller artikel från andra sidor på din webbplats eller blogg
  • Döp gärna dina bilder till något som har att göra med ditt utvalda sökord. Filnamnet ska alltså innehålla ditt sökord. Är dessutom bilden en illustration eller på något sätt beskriver ditt sökord finns det god chans att du kommer med överst i Googles resultat (Google Snippets).
  • Glöm inte att skriva in alt-text (beskrivning) av bilderna (ha med ditt sökord även här)
  • Använd alltid unikt innehåll på varje sida. Undvik att återanvända texter. Sno aldrig texter från en annan sida.
  • Se till att din sida går att besöka via mobilen.
  • Se till att din hemsida går snabbt. Riktigt snabbt.
  • Har du bytt hemsida, glöm inte att vidarebefordra gamla länkar till din nya hemsida
  • Ha gärna med sökordet du vill synas på Google för i själva sidadressen (URL)
  • Gör sidorna ambitiösa och gedigna – ditt arbete kommer att löna sig
Inbound Marketing Playbook 2023

Få ordentliga resultat av din inbound marketing

Ta del av vår kostnadsfria kurs där vi ger dig sju principer för inbound, kompletta med verktyg, checklistor och länkar.

PRENUMERERA NU

Lär dig mer om inbound marketing

I vår kunskapshub hittar du artiklar, mallar och verktyg för såväl marknad, sälj och företagsledningen. Nytt innehåll varje vecka.

KUNSKAP & INSPIRATION

Hör av dig till oss

Med 10+ års erfarenhet av inbound marketing vet vi vad som krävs för boosta din trafik, dina leads och din försäljning. Boka ett onlinemöte med oss.

KONTAKTA GROWN
Kickstarta 2024 med en inboundworkshop