Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Det finns ett gammalt mått som säger att ungefär 10% av ett företags budget bör gå till marknadsföring. Men ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig, under mina 27 år i branschen, träffat på ett företag som lägger 10% på det. Inte ens om man räknar med löner till anställda. Det är oftast betydligt mindre än så.

Oavsett så finns det skäl att se det här måttet som daterat och något som absolut behöver ses över – särskilt nu.

Det första som påverkar hur stor din marknadsbudget behöver vara är om du har en marknadsavdelning internt eller om du valt att outsourca marknadsföringen till externa byråer.

Att ha outsourcing som sin strategi kan verka smart på kort sikt, men idag , när innehåll är en så stor del av ett företags digitala närvaro, räcker budgeten sällan för att göra ett bra jobb om du ska outsourca allt. Istället upptäcker fler och fler företag fördelen med att investera i sin egna verksamhet framför att låta ansiktet utåt (som ju innehållet faktiskt representerar), på entreprenad.

Samma budget kan alltså ge helt olika resultat.

För det andra så har gränsen mellan marknad och sälj blivit mer diffus. Tidigare har sälj varit det team som varit ansvarig för en stor del av att utbilda kunderna och bygga förtroende. Idag faller det på marknadsteamet.

Vi ser dessutom fler och fler exempel på en säljarfri säljprocess, där kunder vill kunna köpa utan att ens prata med en säljare. En färsk studie från Gartner visar att hela 75% av B2B-köparna föredrar en säljupplevelse helt utan säljare. 75%(!!).

Om det är ditt företag så kommer du behöva spendera betydligt mer på marknadsföring (inklusive att uppdatera din webbplats) än du gör på sälj.

För det tredje ser vi också att AI förändrar sättet vi tänker på marknadsföring.

På vilket sätt kommer AI påverka vårt budgetarbete? Det ska vi titta närmre på i den här artikeln.

Gör utrymme för AI i din marknadsbudget

När vi tänker budget menar de flesta av oss pengar. Men ska vi vara ärliga så handlar en budget om betydligt mer än så. Det handlar också om tid.

När du gör din marknadsbudget bör därför tänka på hur ditt team ska använda sin tid. Det är också det första vi tycker att du ska överväga när du sätter din budget.

Det råder ingen tvekan om att AI kommer förändra mycket när det kommer till hur vi arbetar. Särskilt när det gäller att skapa innehåll. Känns det jobbigt? Du inte ensam. Den allmänna synen på AI är väldigt delad och många är oroliga för att AI kommer att ta deras jobb inom en snar framtid.

De bästa sättet att bemöta den här typen av oro är att lära sig mer.

Avsätt tid varje vecka för att lära dig om AI, experimentera med tekniken och tänk på kreativa sätt där AI kan hjälpa dig att förbättra ditt arbete.

Om du är chef eller ansvarig för stora budgetar, be alla som rapporterar till dig att spendera en viss tid varje vecka med att jobba med AI (30-90 min rekommenderas).

Gör utrymme för AI i din tech-stack

Det vi ser just nu är en explosion av nya AI-verktyg som utvecklas i rasande fart.

De flesta känner till de stora spelarna som ChatGPT och MidJourney men det finns tusentals andra verktyg vilket gör möjligheterna närmast obegränsade. De flesta verktygen är heller inte särskilt dyra utan kostar nån hundralapp i månaden – d.v.s helt klart värt att köpa för att experimentera, lära sig och framtidssäkra både kompetens och möjligheter med AI.

Eftersom konkurrensen är så stor inom AI-verktyg idag går det också att hitta erbjudanden om gratis provperioder och annat. Fritt fram att prova på och utforska alltså.

Gör utrymmme för AI i ditt team

Den stora frågan som de flesta berörs av är: Kommer AI ersätta människor?

Det realistiska svaret på den frågan är ja – AI kommer att ersätta en del människor. Arbetsteamen kommer bli mindre. Människor som är bra på att använda AI i sitt arbete kommer att ersätta människor som inte är det.

Eller som någon sa: ”AI kommer inte att ta ditt jobb. Någon som använder Ai kommer att ta ditt jobb”.

Om du är ett litet företag och inte har någon som ansvarar för marknadsföring än så kommer AI kunna hjälpa dig att få ut mer för pengarna under en period. Förvänta dig bara inte att AI kommer vara din marknadsavdelning eller vara strategin som du behöver. För det behöver du människor som förstår människor.

För små företag utan ett marknadsteam

Om du är ett litet företag utan ett internt marknadsteam kan AI verkligen vara multiplikatorn som förändrar allt.

Med rätt verktyg kommer den som sköter din marknadsföring att kunna göra mer på kortare tid. I vissa fall kan det vara en person som har andra uppgifter. I andra fall kan det vara någon som du vill anställa. Det viktiga är att du är smart när du fyller den rollen.

Leta efter någon som är redo att lära sig, redo att omfamna tekniken och redo att utveckla sin kompetens.

Din första content manager kan använda AI för att producera innehåll mycket snabbare – och i en mängd olika format. Exempelvis kanske de börjar som en skribent men utvecklas snabbt att producera videor, poddar och innehåll för sociala medier. Det viktiga är att de är villiga att lära sig, att utvecklas. Det är det som du bör leta efter. Den egenskapen. Det är så AI kan utvecklas.

För företag med ett marknadsteam

För företag som har ett marknadsteam på plats kommer AI fortfarande vara en multiplikator, men på ett lite annat sätt. AI-verktygen kommer hjälpa dig att minska det hektiska arbetet så att ni kan fokusera på de saker som människor gör bäst, som kreativitet och strategi.

Så AI hjälper content managern att summera en intervju så att de kan skapa en artikel genom att finjustera det AI:n hjälpt dem med. AI hjälper din videograf att redigera och få ett grovt utkast för ”Youtube Shorts” som de kan putsa till innan de publiceras.

Det som tidigare tog så lång tid att man inte ens brydde sig om att göra det, tar nu minuter eller högst några timmar.

Och om en teammedlem slutar kan AI fylla hålet så att din videoproduktion behöver inte stanna upp under tiden du hittar en ny person. Personer som inte är lika duktiga kan ändå producera videor under tiden som ändå håller tillräckligt hög kvalitet.

I vissa fall kanske du upptäcker att du inte behöver fylla en viss position om AI drar mycket av lasset. Så, om någon i ditt marknadsföringsteam på fyra personer lämnar, kanske du faktiskt KAN klara dig med tre. Men se upp: När du ber folk att göra mer med mindre kan det ibland leda till överbelastning och utbrändhet. Det vill du inte ska hända – så var vaksam på hur mycket AI tid sparar utan att det sliter på dina medarbetares hälsa.

Din framtida marknadsföringsbudget

Det finns ett gammalt talesätt inom marknadsföring – ”Jag vet att jag slösar bort hälften av min marknadsföringsbudget, jag är bara inte säker på vilken halva.”

Men låt oss gå ännu längre: ”De flesta företag slösar bort hälften av sin marknadsföring och de vet exakt vilken halva – men de gör ingenting åt det.”

Faktum är företag ofta spenderar för mycket på sin marknadsföring. De nyttjar bara inte resurserna rätt.  Även om AI kan vara ett bra verktyg och en stor multiplikator, är det inte en strategi i sig. Saker som ett bra samarbete i teamet eller förmågan att fatta kloka beslut är oerhört viktiga i ett marknadsteam – det kommer AI inte göra åt dig.

Hitta fantastiska människor. Uppmuntra dem att använda rätt teknik. Och låt dem göra det de är bäst på. Håll utkik efter vad i din budget som kanske inte används optimalt – oavsett om det gäller tid eller pengar. Det är ett ställa att skära ner på än att sänka lönerna för anställda som du hoppas kunna ersätta med AI.

Håll koll på trenderna

Hur känner du och din organisation när AI-revolutionen drar igång? Är du osäker på var du ska börja och hur du gör detta på rätt sätt i hela din organisation?

Vi kan hjälpa.

Vi arbetar med företag för att hjälpa dem att förbättra sin försäljning och marknadsföring – och en del av det är att veta hur och när man ska använda AI för att förbättra dina resultat.

Vill du lära dig mer kan du boka en tid för att prata med oss. (Oroa dig inte, det är gratis).

New call-to-action