Skip to main content

[NYHET] Videopodden B2B-spaningen finns nu tillgänglig på Youtube & Spotify. Nya avsnitt varje tisdag!

Lyssna nu

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Räkna antal ord i din text. Använd vår ordräknare.

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]

Texterna på din hemsida bör bestå av minst 300 ord. Varför? Det är enklare för långa sidor att synas i sökmotorer än vad det är för sidor som är korta. Men texterna ska också vara lättlästa, engagerande och värdefulla för dina läsare – en kombination som inte alltid är så enkel.

Ordräknare

I ordräknaren kan du skriva eller klistra in din text och direkt se det antal ord texten innehåller. Läs mer längre ner om varför antalet ord och kvaliteten på dina texter är viktiga för SEO.

Gratis mall: Budgetmall i Excel för  Digital Marknadsföring 2018

Varför är det viktigt att räkna ord på en sida?

Om du skriver långa inlägg eller sidor så har du större chans att den sidan hamnar högt upp i Google. Anledningen är att Google får större möjlighet att bedöma hur relevant din text är i förhållande till andras texter. Antalet ord gör det enklare för Google att avgöra exakt vad din text handlar om. I en kort text är denna möjlighet begränsad. Här är några av fördelarna med längre texter:

  • Du kommer synas högre upp i sökmotorerna
  • Du har större möjligheter att synas för flera liknande sökord (long tail)
  • Du behöver inte ha med ditt sökord onaturligt många gånger (som man ofta upplever i kortare texter)
  • Du har större möjlighet att engagera läsaren
  • Chansen ökar att läsaren delar din sida eller artikel i sociala medier
  • Du visar på Google att din sida är mer ambitiös än dina konkurrenters

Kvaliteten på texterna är viktigare än längden

Att skriva texter med hög kvalitet är svårt. Nackdelen med sidor med ett högt antal ord är att de kan vara svåra att läsa och ta till sig. Du behöver vara en duktig skribent för att kunna hantera sådana texter. Långa texter kan också skrämma iväg dina besökare.

  • Läsaren kommer inte läsa hela artikeln
  • Många kommer lämna din sida och aldrig återkomma
  • Besökare kommer inte dela artikeln på sociala medier
  • Besökaren tappar förtroende för ditt företag

Tips för bättre läsbarhet i långa texter

Om din sida är väldigt lång, försök då att inleda med någon form av innehållsförteckning eller sammanfattning så att du guidar läsaren igenom vad man kan förvänta sig att få ut av din sida.  Se också till att använda korta stycken och håll texten tydlig och koncist. Använd många underrubriker och skriv på ett sätt som är tilltalande och engagerande. Använd korta meningar och undvik svåra ord.

Att ta hand om användaren är viktigare än antalet ord

Att svara exakt på hur stort antal ord dina texter ska innehålla går inte. Istället tycker vi du ska fokusera på användarupplevelsen. Se till att texterna är värdefulla och att de verkligen adresserar ämnet du skriver om. Ställ dig själv frågor som:

  • Har jag svarat på möjliga frågor eller funderingar som läsaren kan ha?
  • Har jag förklarat frågeställningen på bästa möjliga sätt?
  • Är mitt innehåll lätt att förstå av min målgrupp?
  • Är mitt innehåll unikt och värdefullt
Ladda ner gratis budgetmall för digital marknadsföring 2018

Gratis självtest

Hur väl fungerar din inbound marketing?

Gör det här kostnadsfria 5-minuterstestet och se vad du kan göra idag för att öka din trafik, driva bättre leads och öka din försäljning.

Gör testet nu