Innehållsmarknadsföring, även kallat content marketing, kan vara en långsam och krävande process. Särskilt om man är ensam eller få på marknadsavdelningen. Det som tar mest tid är dock oftast inte själva produktionen av innehåll – utan att driva arbetet framåt. Här är några tips som din organisation kan dra nytta av för att se snabbare resultat med innehållsmarknadsföring.
Innehållsmarknadsföring är ingen quickfix. Det är mer ett förhållningssätt som du kan applicera i ditt företag för att över tid bygga förtroende och hjälpa dina kunder att köpa.
Dagens digitala köpare är betydligt mer pålästa och moderna än de flesta företag inser. De gillar att göra sin egen research. De kontaktar ogärna ett företag de först inte litar på. Och de vill i så stor utsträckning som möjligt fatta sina köpbeslut på egen hand, utan att prata med en säljare.
Därför kan innehåll också spela betydligt större roll för ditt företag än någonsin eftersom det låter dina köpare köpa på det sätt de själva vill. Det som dina säljare tidigare sagt i ett säljmöte kan kunderna nu få ta del av, redan på din webbplats.
Därför är innehållsmarknadsföring också en viktig del inom inbound marketing. Skillnaden mellan innehållsmarknadsföring och inbound marketing är att inbound även innefattar andra delar som t.ex. optimering av din webbplats, analytics, hur du vårdar leads, konverterar leads osv.
1. Svara på dina köpares frågor och funderingar
Om du inte vet vem du skapar innehåll för eller vet hur du bäst når dem, hur ska du då kunna träffa rätt?
Risken är att du lägger tid och pengar din innehållsmarknadsföring utan att tänka efter för vem du gör det. Det du vill göra är att fokusera på dina idealkunder. Det gör att du kan rikta ditt innehåll och ditt budskap på just dem.
Tänk till vilka dina idealkunder är och vad de har för utmaningar. Vad hindrar dem från att lyckas i sitt arbete? Vilka problem kan ditt företag lösa åt dem? Vad letar de efter när de söker på nätet?
Fem innehållsidéer som driver försäljningen framåt – i alla branscher
Det finns fem ämnen som driver affären framåt i alla branscher. Vi kallar dessa för The Big 5.
De är:
- Kostnader och pris
- Problem
- Jämförelser
- Recensioner
- Bästa valet
Genom att börja skriva och skapa innehåll om just dessa ämnena kommer du fånga uppmärksamheten från dina köpare när de gör sin research. Skälet är enkelt. Det är exakt de här frågorna du kommer ner till när det är dags för ett köp.
Du vill veta vad något kostar när du ska budgetera eller ta ställning till ett inköp. Du vill veta vilka risker köpet kan föra med sig så att du är trygg med ditt val. Du vill veta hur produkten eller tjänsten står sig i förhållande till andra och du vill veta vad andra tycker som redan gjort ett liknanden köp. Och du vill också veta vad som passar bäst för just mig.
Det betyder inte att du måste skriva ut exakt vad något kostar om du t.ex. har helt skräddarsydda tjänster eller produkter. Det handlar mer om att du ska våga adressera frågorna precis som du hade gjort i ett säljmöte. Du kan säkert beskriva för din köpare vad som driver kostnaden upp eller ner baserat på ett par olika faktorer – detta behöver du göra såväl online som offline.
2. Involvera säljteamet i innehållsskapandet
Nästa tips handlar om att så tidigt som möjligt involvera ditt säljteam i innehållsmarknadsföring. Detta är en del av det som av många kallas för smarketing – dvs när säljteamet och marknadsföring samverkar för att nå gemensamma mål.
Nej, jag menar inte att de själva ska skriva innehållet, men du behöver deras expertis för att skapa innehåll som faktiskt intresserar dina köpare. Tänk på det så här. Dina säljare är de som varje dag talar med potentiella kunder. De får frågor, de får motstånd och de hjälper köparna att fatta kloka beslut. Denna kunskap är näst intill omöjlig att förmedla utan deras hjälp – särskilt om du sitter på en marknadsposition där du inte har kontakt med kunder på daglig basis.
Börja skapa innehåll som svarar på de frågor som dina kunder ställer i era säljmöten så kommer du också få affärer snabbare. Dessutom kommer dina säljare kunna använda innehållet direkt i anslutning till sina säljmöten vilket gör att de kommer se ett värde av det digitala innehållet fortare.
3. Använd video i ditt innehåll
Idag är video större än någonsin. Ändå är det förvånansvärt många företag som fortfarande inte har tillämpat detta i sin innehållsmarknadsföring . Ofta är det för att man inte vet vad man ska filma eller så känns det obekvämt att stå framför kameran.
Att använda video handlar inte om vad man tycker är bekvämt eller inte. Det handlar om hur du idag kommunicerar med dina köpare.
När man frågar ett företag vad som utmärker dem jämfört med sina konkurrenter så säger de flesta ”Våra anställda”. Ändå lyfts de anställda sällan fram på företagets webbplats. Om det nu är så att er personal, och den kunskap och kompetens de besitter är så unik, så borde den också lyftas fram.
Det finns 7 typer av videor som vi sett driver affären framåt mer än andra. Dessa kallar vi för The Selling 7. De är:
1. 80%-videor som svarar på vanliga frågor och en produkt eller tjänst
2. Medarbetarvideo som introducerar ditt team och etablera förtroende snabbare med en potentiell köpare
3. Produkt/Tjänstevideor som beskriver för vem produkten eller tjänsten är en bra fit för
4. Video för landningssidor som du placerar bredvid dina formulär och som ökar konverteringsgraden för formuläret genom att sätta rätt förväntinngar på vad som sker när man fyllt i formuläret
5. Video om kostnad och pris som förklarar vad som driver kostnadern upp eller ner. Ett utmärkt sätt att bygga förtroende och öka förståelsen både för vad man ska akta sig för och hur man ska tänka
6. Kundberättelser är videor där era kunder själva berättar hur det är att jobba med er och vilka resultat de sett
7. ”Påståenden vi gör” är videor där ni öppet och ärligt kan berätta om saker som ni på olika sätt hävdar genom att bevisa att det är sant.
Samtliga av dessa videorna bör vara enkla att ta fram för en videograf oavsett om ni har den internt eller lägger ut det på byrå.
4. Bilda ett intäktsteam
För att hålla igång din innehållsmarknadsföring behöver du ha återkommande möten med representanter från både säljteamet och marknadsteamet. Vi kallar detta för ett intäktsteam eller Revenue Acceleration Team. För det är just att accelerera era affärer som är syftet med mötet.
På dessa möten kan ni brainstorma olika typer av innehåll som kommer hjälpa era potentiella kunder att köpa. Ni kan också använda mötena till att gå igenom specifika säljcase och se hur marknadsteamet kan hjälpa säljteamet att ta fram innehåll som kan användas både i det aktuella säljcaset men också för framtida liknande situationer.
5. Maximera din ROI genom att insourca innehållsskapandet
Många som börjar med innehållsmarknadsföring gör misstaget att anlita externa byråer för att ta fram innehållet. Denna metod kan kännas naturlig eftersom man alltid gjort så. Men tänker man efter så är det inte en särskild hållbar strategi eftersom man spenderar på tok för mycket på sitt innehåll i förhållande till vad man får ut av det.
Idag, när mer innehåll behövs än någonsin, är det inte rimligt att betala enorma konsultkostnader för innehållet. Istället rekommenderar vi att ni anställer en internt skribent. Denna personen brukar har rollen eller titeln Content Manager och ska ansvara för företagets innehåll – inget annat. Det gör att ni i hög takt kan producera det innehåll ni behöver gör att hjälpa era potentiella kunder att köpa på egen hand. Det gör också att ni får ut betydligt mycket mer innehåll än om ni la samma pengar på en frilansare eller byrå.
Vi på Grown hjälper företag att implementera just de här principerna i sin verksamhet för att på så sätt bättre möta den digitala köparens förväntning och behov.
Genom att följa dessa fem råd hoppas jag att du ser snabbare resultat med din innehållsmarknadsföring.
Vill du har fler råd eller diskutera ditt företags möjligheter att lyckas med innehållsmarknadsföring så boka in en tid med en rådgivare så hjälper vi dig.