Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

För inte särskilt länge sedan tillhörde LinkedIn en av de mindre attraktiva plattformarna i det sociala medielandskapet. Folk såg på plattformen som tråkig och kanske t.o.m tom. Särskilt i jämförelse med andra sociala medieplattformar som Facebook eller Instagram.

Den allmänna bilden av LinkedIn var att det var en jobbsökarplattform och inget man behövde lägga något vidare vikt vid om man inte var i jobbsökartagen.

Men tiderna förändras.

Idag är LinkedIn en plattform full av möjligheter för både proffs och företag. Plattformen har en helt egen kultur – och tillväxten av användare och engagemang är enorm.

Idag är den organiska spridningen av innehåll på Linkedin lika stor som den var på Facebook när den plattformen blomstrade som mest.

Antal användare LinkedInVad var det som hände egentligen? Och vad betyder allt detta för din strategi för sociala medier?

LinkedIn: En kort återblick

Liksom många sociala medieplattformar hade LinkedIn en olycklig start. Allt började i Reid Hoffmans vardagsrum 2002. Hoffman hade varit COO för Paypal och hade redan tidigare försökt lansera flertalet misslyckade sociala medienätverk.

LinkedIn lanserades året efter och utvecklades i ett långsamt tempo. Därför blev också intresset svalt från såväl användare som investerare.

Det skulle dröja fler år innan tillväxten tog fart på riktigt. LinkedIns börsintroduktion 2011 gjorde plattformen mer attraktiv och 2016 förvärvades LinkedIn av Microsoft för 26,2 miljarder dollar.

2021 översteg LinkedIn 10 miljarder dollar i årliga intäkter för första gången.

År 2022 var det nära 14 miljarder dollar.

När allt kommer omkring betyder fler användare mer annonsintäkter. Vi har alltså sett ca 40% ökning – på ett år. Så stor är tillväxten.

LinkedIn blir mer mänskligt

Varje socialt nätverk har sin typ av användare. Du hittar naturälskare och mammagrupper på Facebook, dans-, mat och musikälskare på TikTok, rese- eller träningsinfluencers på Instagram och på Twitter hittar du människor som lever för att lägga fram sina åsikter.

Under lång tid var LinkedIn inte en plats där människor umgicks. Men det har ändrats.

Nu händer mycket av samma typ av sociala medier även på LinkedIn. Influencers, virala inlägg, grupper osv.

Microsoft har strävat efter att göra LinkedIn till en mer mänsklig plats. En plats där människor delar sina motgångar och framgångar med andra likasinnade. En plats där människor tar sina nästa steg i karriären och knyter kontakt med mentorer och coacher.

Hur du gör LinkedIn till din upptäckts- och distributionskanal

Om du jobbar inom B2B och vill göra LinkedIn till plattformen där du distribuerar innehåll och blir upptäckt av din målgrupp. Gör så här:

1. Lär dig plattformen

Det här borde vara en självklarhet. Varje plattform är unik och det tar ett tag att lära känna dig. Om du vill dra nytta av vad LinkedIn har att erbjuda måste du börja med att lära dig allt om plattformen.

Det positiva är att LinkedIn fortfarande är den sociala medieplattformen som kanske är minst påverkad av jargong och vissa typer av kommunikation. Här är det fortfarande välkommet att vara sig själv och se vad det leder till. Därför är det också enklare att lära sig LinkedIn än många andra sociala medier.

2. Bygg upp vanan

Framgång i sociala medier är hälften inspiration och hälften svett. Det betyder att du måste ha något att säga och du behövera förbinda dig att publicera regelbundet. Det kommer vara enkelt ibland och svårt ibland – men du måste göra en plan och hålla dig till den över tid.

Samtidigt ska du inte posta bara för att få upp ett inlägg. Du kommer helt enkelt inte särskilt lång med innehåll som inte tilltalar något. Det gäller att hitta balansen och att hålla sig själv ansvarig för det du publicerar.

3. Undervisa, pitcha inte

Människor kommer till LinkedIn för att lära sig och för att nätverka. De får riktigade annonser visade för sig redan från första minuten de loggar in. Det betyder att de inte behöver din säljpresentation också – det de vill ha är din kunskap och dina insikter.

Erbjud värde istället för en säljpitch. Uppmuntra. Beröm. Dela berättelser om det arbete du gör varje dag, de misstag du lärt dig av  och de förändringar du förväntar dig.

Dina lärdomar, iaaktagelser och berättelser är det som kommer göra att människor lyssnar och interagerar med ditt innehåll.

4. Utforska en mängd olika medier

Det finns många olika sätt och format att dela dela din röst på LinkedIn. Det finns det traditionella textbaserade inlägget, men det är bara början.

Du kan också överväga:

Karuseller

LinkedIn Karusell

Karusell på LinkedIn

Nyhetsbrev

 

Nyhetsbrev på LinkedIn

 

Videoinnehåll i kortformat

Videoinnehåll i kortformat

Videoinnehåll i kortformat

Artiklar

artiklar på linkedin

Artiklar på LinkedIn

Omröstningar

Bildinlägg

Bildinlägg på LinkedIn

Bildinlägg på LinkedIn

 

Bredda ditt budskap så att du når en bredare publik med olika typer av innehåll. Varje person har sin egen preferens för hur de vill ta emot ditt budskap så var inte rädd för att testa dig fram för vilka format som funkar för ditt nätverk.

5. Delta i konversationer

Ett vanligt misstag är att man fokuserar helt och hållet på att posta inlägg som andra sak läsa. Men sanningen är att redan finns konversationer på LinkedIn om de ämnen som du är kunnig inom. Tänk på den ständigt pågående dialogen på LinkedIn som en konversation som du kan tillföra värde och vara den del av. På så sätt behöver du inte själv uppfinna vad du ska skriva utan istället reagera och vara aktiv i andra människors inlägg.

Det gäller givetvis också när någon kommenterar eller ställer följdfrågor på dina inlägg. Då gäller det att ta det på allvar och fortsätta skapa förtroende och bygga relationer som kan vara till värde senare.

Visa att du är aktiv och stödjer andra i ditt utrymme så kommer de göra detsamma för dig.

6. Kom ihåg: Människor först, därefter företag

Google är det företag som följs mest på LinkedIn, med 29 miljoner följare. Bill Gates är den mest följda personen på LinkedIn, med 35 miljoner följare.

Även om LinkedIn är professionell till sin natur, är det fortfarande en social medieplattform för att koppla samman människor – och användare är mer benägna att få kontakt med andra människor än de är med varumärken.

Många ser LinkedIn som en plattform för företag. Och även om det är sant att olika typer av företag finns representerade på LinkedIn så är det ändå det personliga som vinner. Det är mer sannolikt att samma meddelande som publiceras från din privata profil får mer uppmärksamhet än om det levereras från ditt företagskontor.

För att få mer spridning kan du uppmuntra anställda eller kollegor att engagera sig i dina inlägg. Se sedan vilja typer av inlägg som fungerar bättre från ditt företagskonto jämfört med ditt personliga konto.

7. Använd data för bättre beslut

LinkedIn har bra inbyggda analysverktyg som spårar din räckvidd och dina inläggs engagemang. Du kan också använda trejdepartsverktyg som t.ex. Shield , som är ett LinkedIn-specifikt analysverktyg.

Även verktyg som HubSpot har inbyggda analysfunktioner för linkedin-inlägg.

Möt din publik där de är

På Grown pratar vi mycket om hur köparen har förändrats de senaste åren. Detta gäller även B2B-köpare.

Det ser man inte minst när det kommer till hur människor använder Google jämfört med sociala medier. Många gör research på Google för produkter eller tjänster de är intresserade av men i sociala medier kan du nå din målgrupp innan de ens är medvetna om vad de ska leta efter.

Det är därför smart och värdefullt att använda LinkedIn som en del av sin sälj- och marknadsstrategi. På LinkedIn kan de hitta lösningar på problem som de inte ens vet att de har.

Om du blir en del av den konversation som sker på LinkedIn kommer du att vara top of mind för potentiella köpare som inte ens vet att du finns ännu.

Det naturliga beteendet blir istället att Googla upp ditt företag (genom att söka på ditt eller ditt företags namn) och på så sätt hamna på din webbplats.

New call-to-action