För ett par decennier sedan, när internet tog form, började företag oroa sig inför framtiden. Vissa såg potential, vissa såg hot, vissa trodde att internet bara var en fluga som skulle blåsa över ganska fort.
Själv hade jag turen att få vara med om just den utvecklingen och se vad som hände i näringslivet steg för steg.
Men inte ens de mest entusiastiska personerna jag träffade under den tiden kunde förstå den enorma förändring som internet skulle medföra i våra vardagliga liv. Först som fenomen i sig självt. Men också i hur vi handlar, hur vi kommunicerar och gör ärenden. Världen har verkligen förändrats.
När allt detta hända var det många företag som inte gjort någonting alls. De satt istället och väntade ut utvecklingen eftersom de var rädda rädda att göra misstag. Istället fick de se på när deras konkurrenter sprang om dem. .
Andra vågen
Nu står vi inför ännu ett skifte. Artificiell intelligens (AI) kommer att påverka enormt många saker under de kommande åren. Det globala marknadsvärdet för AI-verktyg förväntas uppgå till 267 miljarder dollar år 2027.
AI har rullat fram i snabb takt och allt vi ser tyder på att det bara kommer fortsätta att accelerera.
Men mitt i all denna uppståndelse ser man också annan statistik:
En majoritet av konsumenterna tror inte att de förstår AI – och till och med några av de främsta ingenjörerna och datavetarna kan inte förklara exakt hur det fungerar .
Men det är ingen anledning att sitta bredvid och titta på. När allt kommer omkring vet du förmodligen inte hur mikrovågsugnar eller processorer i din smartphone fungerar heller.
Min poäng är denna: Känn inte att du behöver förstå AI innan du börjar använda det. Börja istället experimentera.
Oavsett vad du jobbar med så är det att inte göra något som är det du behöver undvika just nu. Nu är tiden perfekt för att bekanta sig med nya verktyg och den teknik som kommer ut på marknaden.
Nej. Du behöver inte vara eller bli någon expert på AI. Det räcker att du börjar leka runt bland verktygen.
Gör du inte det idag så kommer du ha en ordentlig uppförsbacke att komma ifatt när AI är en naturlig del av näringslivet och samhället.
AI-landskapet är inte färdigutvecklat
Ta en minut och fundera över den här videon. Det är en visuell presentation av de mest besökta webbplatserna under de senaste 30 åren.
Ganska slående, eller hur? Det är otroligt hur snabbt saker och ting förändras.
I videon ser du uppgången och nedgången för sajter som AOL, Geocities och MySpace. Du ser uppkomsten av Google och Facebook, som överträffade konkurrenter som en gång verkade oöverstigliga.
Vilket får dig att undra, Google verkar oövervinnerligt just nu – men det gjorde Yahoo vid ett tillfälle. Det gjorde Lycos och Ask också. Med tanke på hur mycket landskapet har förändrats, hur ska vi kunna förutse vad som kommer?
Precis som i början av internet står vi inför en våg av nya webbplatser, plattformar, verktyg och API:er. Utöver det finns den pågående frågan om reglering . För människor som inte är inblandade i teknikvärlden – vilket är de flesta av oss – kan detta vara överväldigande och skrämmande och det kan kännas svårt att hänga med.
Sanningen är att du inte kan hänga med. Det går inte.
Under de kommande månaderna och åren kommer det att ske mycket kannibalisering och konsolidering av AI-verktyg när företag slåss om marknadsandelar.
Sedan kommer det att bli ytterligare kaos när plattformar utforskar olika sätt att tjäna pengar på vad de erbjuder. Som en analogi, tänk på när Facebook först lanserades. Det var coolt och populärt och kämpade för att ta sig om Friendster och MySpace och andra plattformar. Det fanns inga annonser på Facebook. Bara funktioner.
Målet var att bli populär först och sedan tjäna pengar.
Att driva intäkter från AI
Just nu ser vi en marknadsplats översvämmad med nya gratis AI-verktyg. Så, hur kommer dessa verktyg att börja tjäna pengar?
De flesta kommer att följa den typiska SaaS-modellen för att tjäna pengar. De kommer att erbjuda en gratis provperiod och sedan be dig köpa en prenumeration baserat på olika betalningsnivåer. Det kan finnas en begränsad gratisversion och ju mer du betalar, desto fler funktioner och högre nivåer får du.
Andra generativa AI-verktyg kommer att sälja annonsutrymme. Microsoft, till exempel, har börjat berätta för investerare hur de planerar att lägga in annonser i det som kommer ut från deras chatbot . Samtidigt försöker OpenAI som ligger bakom ChatGPT, att ta reda på hur man ska tjäna pengar på sina verktyg.
Just nu är marknadsplatsen i det tidiga Facebook-stadiet. Nya verktyg kommer ut med gratisversioner i hopp om att bygga en bas av prenumeranter och användare för att därmed kunna locka investerare. Sedan kommer de sannolikt följa efter det ovan beskrivda mönstret genom att lansera en bättre, betalversion.
Under de kommande månaderna kommer vi att fortsätta att se fantastisk ny teknik rullas ut. Det kommer att finnas tusentals företag som tävlar om din uppmärksamhet.
En stor andel kommer tyvärr inte klara sig.
Vänta inte på att dammet ska lägga sig
I ett så kaotiskt landskap är det frestande att bara vänta och se vad som händer. Gör inte det.
Användningsområdena för AI-verktygen kommer bara fortsätta att öka. Så prova några videoredigeringsverktyg, några skrivverktyg, några projektledningsverktyg och några designverktyg. Kom bara ihåg att de första verktygen som kommer ut kanske inte är de som slutligen är de som vinner på marknaden.
Använd AI för utvecklas i din roll
Det har ofta sagts att du inte kommer att förlora ditt jobb till AI – du kommer att förlora det till någon som är bättre på att använda AI än du är.
Därför är det också viktigt att vi väljer att se AI som en möjlighet, inte ett hot. AI kan göra dig bättre på vad som helst. Det handlar bara om att låta AI göra det.
Wharton-professorn Ethan Mollick säger: ”Det finns en önskan att inte bli ersatt som kommer i vägen för oss att använda [AI] väl.”
”Vi är lite glada när det inte fungerar”, säger han. Men det gör också att vi inte ser möjligheterna.
- AI kan göra dig bättre på det du är bra på.
- AI kan göra dig mycket bättre på det du är dålig på .
Nyckeln är att tillföra samma nyfikenhet och öppenhet till båda möjligheterna. Stäng inte ute någon AI bara för att dennes färdigheter överlappar dina egna.
Det bästa sättet att lära sig: Börja experimentera
Om du vill lära dig något måste du lägga ner tid – och det bästa sättet att göra detta är att spela med låga insatser.
Om du tänker efter stämmer det in på det mesta som du idag klarar av. Du lärde dig att laga mat genom att leka och experimentera i köpet. Detsamma gäller för att lära sig ett musikinstrument eller tala ett visst språk. Självklart är formell undervisning viktig, men du lär dig mest när du experimentera i en situation utan alltför stor press.
Så här kan du göra för att komma igång och expirementera med AI:
Blockera en timme varje vecka för AI-research, experiment och lek.
Så här kan du spendera den timmen:
- Lyssna på en podcast. Vi gillar The Marketing AI Show med Paul Roetzer.
- Öva på promtverktyg som ChatGPT , MidJourney och Gamma för att se hur olika indata ger olika utdata.
- Lek med nya AI-funktioner i apparna du använder varje dag. Canva, ClickUp, HubSpot, Gmail och mer.
- Läs Skriv med A I av Nicholas Cole och Dickie Bush
- Bläddra på LinkedIn för det bästa AI-innehållet och sök efter förebilder och tankeleder du gillar.
- Jämför Googles sökresultat med chatbot-resultat för att se vilken typ av information som prioriteras i varje.
- Kolla in GPTE.ai för att lära dig om de senaste verktygen som kommer ut.
Se också till att titta utanför ditt egna kompetensområde. Bara för att du inte jobbar med video idag behöver inte det betyder att du inte kan leka med AI-videoverktyg för att bättre förstår hur det fungerar.
Lägg lite tid på att gå vilse, hitta rätt och se vad som är vettigt för dig. Ha tålamod och var nyfiken och se vad du hittar.
Ha målet i åtanke: Marknadsföring handlar om att utbilda dina köpare
När allt kommer omkring är ett verktyg något som hjälper dig att göra ditt jobb bättre. Blir därför inte distraterad från hur din roll och dina sysslor ser ut idag. Tänk istället på vad du faktiskt gör i din roll och fundera på hur AI kan hjälpa dig att göra det bättre.
Marknadsföring när den är som bäst handlar om att utbilda en målgrupp. Det handlar om att ge människor den information de behöver för att bli köpare .
AI kan hjälpa dig att åstadkomma detta.
- Behöver du ett snabbt första utkast till en bloggartikel, socialt inlägg eller texter för din webbplats? AI kommer att skapa dussintals alternativ som du kan välja bland och utveckla.
- Vill du förvandla din podd till videoinnehåll? AI ger dig grova redigeringar som du kan polera.
- Behöver du bakgrundsmusik att använda för dina videor? AI kan spotta ut ett antal alternativ som du sedan kan justera för att perfekta stämningen.
AI kan göra dig till en supermarknadsförare – T-formad och blixtsnabb. Men verktygen ändrar inte målet. Ditt mål ska alltid vara detsamma: Hjälp din kund. Var ärlig. Bygg förtroende.