https://www.youtube.com/watch?v=lJdoXLv9yQc

Semcon ökade sin leadsgenerering med 20x

I en vacker fastighet på charmiga Lindholmen i Göteborg hittar vi produktutvecklingsföretaget Semcon. Företaget, som har över 2000 anställda och verksamhet i 8 länder, har de senaste åren gjort en fantastisk varumärkesresa. Grown har hjälpt Semcon med strategier och metoder för att kontinuerligt få större synlighet, ständig tillströmning av leads och bevisad försäljning via digitala kanaler. I det här kundcaset berättar vi hur.

Bakgrund

Semcon jobbar med produktutveckling med människan i fokus. De är experter på att koppla ihop det fysiska och det digitala inom produkter, produktion och digitala tjänster. Semcon jobbar inom flera olika branscher såsom life science, energi, telekom och fordon.
På huvudkontoret i Göteborg sitter avdelningen Group Communications, en marknadsavdelning som nyligen tog emot utmärkelse för Årets varumärkesresa. Avdelningen ansvarar för hela koncernens kommunikation inklusive företagets digitala kanaler såsom webbplats, sociala medier.

Utmaning

Christian Borg, digital strateg på avdelningen Group Communications, hade samma utmaning som de flesta marknadsavdelningar kämpar med – att arbeta resultatdrivet. Utan att tydligt kunna se vad som gav vilken effekt var det svårt att göra rätt prioriteringar och att förklara värdet av insatserna för ledningen. Samtidigt var man medveten om vikten av att driva mer trafik och få en ökad synlighet online.

Optimering gav tydliga resultat

Grown tog fram en snabb men resultatfokuserad sökmotoroptimering, och stöttade avdelningen i att skapa innehåll anpassad efter vad beslutsfattare i deras olika målgrupper söker när de gör sin research online. Arbetet gav snabbt resultat: när Semcon och Grown inledde samarbetet såg man snabbt en ökning av den affärsdrivande trafiken till webbplatsen. Christian Borg, digital strateg på Semcon:

”Sedan vi började samarbeta med Grown så har vi ökat affärsvärdet av den organiska trafiken med 450%. Genom samarbetet har vi också lyckats bevisa försäljning via digitala kanaler och våra marknadsföringsinsatser.”

Påbörjade en inboundresa tillsammans

Optimeringen var det första steget i den inboundresa Semcon genomgått senaste åren. Grown har under denna tid varit en strategisk rådgivare och ett stöd för att driva igenom inboundkampanjer, strategier och metoder anpassade efter Semcons organisation, resurser och de olika affärsområdernas utmaningar.
Under samarbetet har vi använt ett agilt arbetssätt där vi efter varje leadskampanj anpassar vad vi ser fungerar. Det minskar riskerna för felinvesteringar, ökar resultatet snabbare och optimerar den kreativa processen.
”Sedan starten med vårat leadsarbete har vi stadigt ökat antalet leads och är nu uppe i en skara av 20 gånger så många som när vi började processen.”, säger Christian Borg.

 

semcon-case-graph

Bättre överblick och bevisad ROI genom HubSpot

För att enklare kunna jobba resultatdrivet och för att få en överblick över allt som görs valde Semcon att använda HubSpot. HubSpot är världens ledande system för inbound marketing och marketing automation.
Genom HubSpot Marketing kan ett företags marknads- och säljteam följa utvecklingen av trafik, leads och försäljning via digitala kanaler. Du kan se var i köpresan era leads befinner sig och identifiera var de största affärsmöjligheterna finns. Detta leder till att säljteamet kan rikta sina insatser på de mest kvalificerade leadsen istället för att bearbeta kalla, okvalificerade leads som är tidskrävande och svåra att omvandla till kunder.

Varför Grown?

Så varför bestämde sig Christian och hans team att anlita Grown från första början? Det fanns tre huvudsakliga anledningar:

  1. Growns arbetsmetod passade Semcons organisation. Med en egen inhouseavdelning låg behovet på vägledning, coaching snarare än direkt utförande. Genom att löpande mäta och analysera vad Semcon utförde kunde Grown komma med råd för hur både arbetet och marknadsföringsarbetet kunde optimeras.
  2. Strategin. Erfarenheten från hur andra B2B-företag jobbar med marknadsföring är särskilt värdefull när man provar metoder många på företaget är obekanta med. Genom ett tätt samarbete undviker man onödiga risker, får ökad förståelse internt och ser snabbare utväxling av investeringen.
  3. Fokus på resultat – inte timmar. Genom att fokusera på resultat har Grown hjälpt Semcon att vara relevanta mot ledningsgruppen och ökat förståelsen internt för hur man kan nå dagens beslutsfattare och använda digitala kanaler som en mätbar försäljningskanal.

Summering av resultaten

Sedan starten av samarbetet har:

  • Värdet av den organiska trafiken ökat med 450%
  • Antalet leads ökat med 2000%
  • Bevisad försäljning och stark ROI

Fler kunder vi hjälper växa

Utvalt innehåll för dig

Få expertråd, exempel från verkligheten och innehåll som hjälper dig att ta din digitala strategi, försäljning och marknadsföring till nästa nivå.

Inbound marketing

5 orsaker till att din inbound marketing inte fungerar.

Har du satsat på inbound marketing men blivit besviken på resultatet och tänker att inbound inte fungerar för ditt företag? Innan du bestämmer dig för att ge upp - se över de här fem vanliga misstagen.
CRM

CRM-system: Vad är det och vilken nytta kan jag ha av det?

Moderna CRM-system, som t.ex. HubSpot CRM, registrerar automatiskt alla interaktioner som sker mellan inlagda kontakter och ditt företag i era kanaler – exempelvis i chattkonversationer, mejl, telefonsamtal, sociala medier med mera. Du kan se i detalj vilka webbsidor kontakten har besökt, hur den hittade till…
Content Manager

Marknadsföring i sociala medier del 2 – boosta din organiska räckvidd

Att skapa innehåll för sociala medier och att publicera inlägg är inte hela jobbet, för därefter följer något som är minst lika viktigt –att nå ut med innehållet till målgruppen. Det spelar ju nämligen ingen roll hur bra innehåll du har om nästan ingen ser det.…
FLER ARTIKLAR, DOKUMENT & MALLAR

Låt oss växa tillsammans