HubSpot
Nå dina mål snabbare med HubSpot och Grown
HubSpot är utan tvekan ett av världens mest populära CRM och marketing automationsystem. Ändå är det få organisationer som har kompetensen och förmågan att fullt ut nyttja systemet på ett sätt som förändrar deras försäljning och marknadsföring.
Med Growns unika HubSpottjänster lär du dig att inte bara bemästra programvaran. Du lär dig också att bli den mest betrodda rösten i din bransch, få dina sälj och marknadsteam att jobba effektivt tillsammans och att anpassa ditt sätt att sälja till hur moderna köpare vill köpa.
HubSpot Onboarding
Kickstarta din HubSpot resa med vår populära onboarding som hjälpt svenska företag att se snabba resultat från sin HubSpot investering.
HubSpot On-Demand
Få operativ hjälp och stöd när du behöver. Med On Demand kan du spendera mindre tid på att hantera HubSpot och mer tid på att få din affär att växa.
Coaching & träning
Lär dig använda HubSpot fullt ut och skapa en sömlös digital kundupplevelse. Med Growns hjälp får du ut mer av plattformen än du trodde var möjligt.
Översikt
Som med allt annat i livet är ett verktyg bara så bra som handen som använder det.
Så är fallet med HubSpot. Trots dess extrema popularitet och till synes obegränsade funktioner, nyttjar de flesta företag inte verktyget och dess möjligheter fullt ut. Det leder till att de slösar bort sina pengar, ser mindre ROI och inte når sina försäljnings- och marknadsföringsmål.
Om du är på den här sidan är det troligt att du ännu inte tagit kontroll över HubSpot och att du upplever en, några eller alla av följande frustrationer:
- Du har gjort en betydande ekonomisk investering i HubSpot-mjukvaran, men ser ingen avkastning.
- Ditt team vet inte hur de ska utnyttja HubSpot effektivt för hållbar försäljning och marknadsföring.
- Du kämpar för att göra ändringar eller anpassningar inom HubSpot på grund av dess komplexa gränssnitt eller begränsningar.
- Din HubSpot-installation överensstämmer inte med ditt företags föränderliga behov.
- Du känner dig överväldigad av den stora mängden funktioner och alternativ.
- Du kämpar med att integrera HubSpot i dina befintliga system och arbetsflöden.
- Du är osäker på hur du använder HubSpot för att mäta och analysera effekten av dina marknadsförings- och försäljningsinsatser.
- Ditt säljteam använder inte HubSpot helt eller använder det korrekt.
En beprövad metod för att bemästra HubSpot
- Ett beprövat ramverk: Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt när det gäller att bemästra användningen av HubSpot. Istället kommer vi att lära dig ett ramverk som har fungerat gång på gång med hundratals företag runt om i världen.
- Marknadsförings- OCH försäljningsexpertis: Att få ut det mesta av HubSpot innebär att BÅDA dina intäktsgenererande team (marknadsföring OCH försäljning) fullt ut har anammat, är skickliga i och arbetar på plattformen tillsammans.
- Frigör din egen potential: Att bemästra HubSpot innebär att du och ditt team har all nödvändig kunskap och expertis för att dra nytta av plattformen på egen hand, vilket innebär att du kan säga ”adjö” till ditt beroende av outsourcade byråer eller entreprenörer för support.
Fördelar och förväntade resultat
Ta kontroll över din HubSpot-portal
- Självförsörjning & kostnadsbesparingar
Genom att insourca och utbilda rätt personer internt behöver du aldrig vara beroende av en outsourcad byrå för att hantera vardaliga saker i din HubSpot-portal åt dig. Du har därmed större kontroll och är inte fastlåst vid höga månatliga retainers. - Adoption över alla avdelningar
Vi kommer att samarbeta med dina marknads-, sälj- och kundserviceteam för att säkerställa att de korrekt kan översätta sina befintliga dagliga processer till ett nytt tillvägagångssätt som bäst utnyttjar HubSpot och faktiskt sparar tid, pengar och energi. - Bättre kommunikation och samarbete
När ditt team använder HubSPot på rätt sätt (med fullständig och korrekt data som spårar hela kundresan över marknadsföring, försäljning och kundservice), kan din företagsledning få en sann känsla för vad som händer med kunder och potentiella kunder. - Bättre data, bättre beslut
Med fullständig och korrekt information till ditt förfogande kan din företagsledning fatta datadrivna beslut från uppdaterade dashboards och rapporter för att optimera strategier, förfina kampanjer och identifiera förbättringsområden. - Möt förväntningarna från dagens kunder
Dagens moderna verksamhet behöver inte bara omfamna moderna CRM-plattformar. Det förväntas dessutom från dagens moderna köpare att få en enhetlig upplevelse första kontakt till slutgiltigt köpbeslut och löpande kundsupport.
HubSpot Onboarding & setup
En värdefull start på din tillväxtresa
Troligtvis har du investerat i HubSpot för att linjera din marknadsföring och försäljning. Nu kommer installationen och introduktionen till dina team. Hur undviker du att slösa tid och pengar och säkerställer långsiktig framgång?
Som en del av vårt utbildningsprogram kommer din dedikerade HubSpot-konsult att både guida dig OCH ge praktisk support genom varje steg i installationsprocessen:
- Användare, behörigheter och integrationer
HubSpot kommer att kopplas till din befintliga webbplats, nya användare kommer att läggas till med rätt behörigheter och nödvändiga integrationer kommer att installeras för att säkerställa korrekt datainsamling.
- Anpassning till din verksamhet
Vi kommer att bygga en solid, arkitektonisk grund där all affärskritisk information samlas in via anpassade datafält i varje steg av din köpares resa
- Automation
Vi hjälper ditt team att utnyttja automatisering för att säkerställa att rätt information är kopplad till rätt CRM-poster, och att informationen flyter sömlöst från ett område av verktyget till nästa.
- Utbildning
Ett regelbundet träningsschema kommer att fastställas så att alla användare vet hur de effektivt kan utföra sina dagliga uppgifter i HubSpot.
- Rapportering
Grundläggande och anpassad rapportering kommer att sättas upp, vilket ger dig och ditt team en gedigen förståelse för ditt företags försäljnings- och marknadsföringsresultat.
HubSpot On Demand
Snabbt HubSpot-stöd till en fast månadskostnad
Spendera mindre tid på att hantera HubSpot och mer tid att få din affär att växa med vår tjänst HubSpot On-demand.
För en fast månadsavgift får du möjlighet att delegera ett obegränsat antal uppgifter till vårt HubSpot-team. Du följer hela processen i vår kundportal och kan själv prioritera vilka ärenden som står på tur.
Vill du hellre arbeta med HubSpot på egen hand? Inga problem. Använd tiden för löpande stöd och support istället och låt oss visa dig, steg för steg, hur du får ut det mesta av HubSpot.
Coaching för dina sälj- och marknadsteam
Få ordentliga och hållbara resultat från din digitala marknadsföring och försäljning
Hur fantastiskt HubSpot än är så är det du som gör den stora skillnaden. Med Grown kan du få certifierad, professionell, coaching och träning som hjälper dig att nå dina mål.
I ett tätt samarbete får du den kompetens, de strategier och det självförtroende du behöver för att se ordentliga resultat från din inbound marketing.
Bland annat erbjuder vi workshops som hjälper dina sälj- och marknadsteam att jobba bättre tillsammans med ett gemensamt mål – att driva intäkter. Vi har också coachingprogram i olika omfattningar som kan hjälpa ditt företag att ta nästa steg i ert digitala sälj- och marknadsföringsarbete.
Några av kunderna vi haft äran att arbeta med
Atlas Copco
Semcon
TietoEvry
Stratsys
Beans in Cup
MTRX
Hydac
Svenskt Tenn
Microsoft
Ericsson
Sandvik
Antrop
Bjurfors
Assa Abloy
Smartoptics
Meta Bytes
CFI Group
Ramen Vales
Klinger International
Advenica
Software ONE
Implema
Vad säger kunderna?
Med Grown har vi lyckats bevisa försäljning via digitala kanaler och våra marknadsföringsinsatser.
Vad kostar HubSpot?
HubSpots licensmodell kan uppfattas som komplicerad. Det är mycket du som köpare behöver sätta dig in i för att få en bra bild av vad din HubSpot kommer att kosta. Här ger vi dig några råd på vägen:
När du köper HubSpot gör du det från dem. Däremot kan du anlita oss på Grown både för att hjälpa dig hitta rätt HubSpotlicens, för att komma igång med HubSpot och som en partner för långsiktig tillväxt.
HubSpots licensmodell grundar sig i valet av produkt (Marketing, Sales och Service) och sedan vilken nivå du vill köpa (Free, Starter, Professional eller Enterprise).
För Marketing Hub styrs priset också av hur många kontakter du har i HubSpot och för Sales och Service styrs priset för hur många användare du har som ska jobba aktivt i plattformen.
Samtidigt finns det massor av pengar att spara genom att välja rätt licens. I den här artiklen går vi igenom vad HubSpot kostar och hur prismodellen ser ut mer i detalj. Kontakta oss om du behöver hjälp.
Svensk HubSpot-partner sedan 2014
Undvik vanliga misstag och nå resultat snabbare med Grown
Vi på Grown har hjälpt företag i alla storlekar att bemästra HubSpot i över ett decennium och har varit Certified Solution Partner till HubSpot sedan 2014(!). Därmed tillhör vi några av landets mest erfarna konsulter.
Vem är Grown en bra fit för?
Vi ska direkt vara ärliga och säga att Grown inte är rätt fit för alla företag som vill komma igång med HubSpot. Känner vi så, när vi pratar med dig, så kommer vi också vara ärliga att berätta det.
Med det sagt så är vi en bra fit för företag som:
- I första hand vill lära sig använda HubSpot internt utan att behöva sitta i knät på externa byråer
- Uppskattar att jobba med en coach och utbildare som håller dig ansvarig för att komma framåt för att nå dina mål
- Vill att hela företaget välkomnar HubSpot och inbound marketing, och att du är villig att göra arbetet som krävs
Vill du veta mer om HubSpot?
Här har vi samlat information för dig som vill veta mer om HubSpot. Du kan givetvis också läsa mer på HubSpots egna webbplats och lära dig mer om verktyget i HubSpot Academy som också medföljer gratis för dig som blir kund. Vi på Grown hjälper dig både att välja rätt licens och att komma igång med din HubSpot-portal.
Världens mest uppskattade marknadsverktyg
HubSpot Marketing Hub samlar alla dina marknadsaktiviteter i ett och samma verktyg. Här får du full insikt över dina digitala kundresor, värdefull data om vad som driver din affär framåt och smarta verktyg för automation och rapportering.
Populära funktioner inkluderar: e-postautomation, landningssidor, call-to-actions, chatbot, ROI-rapportering m.m.
Så här kan vi hjälpa dig med HubSpot Marketing Hub:
- HubSpot Onboarding
- Implementation och anpassningar
- Strategier inom inbound marketing
- Workshops
- Integrationer
- Konsulter
- Råd och vägledning inom e-post, automation, sociala medier, rapportering, innehåll m.m.
Effektivisera din säljstrategi och stäng fler affärer fortare
HubSpot CRM och Sales Hub innehåller mängder av verktyg för dagens moderna digitala säljteam. Rätt använt kan dina säljare kvalificera leads fortare, agera på rätt affärer och snabba upp säljprocessen. Här finns verktyg både för prospektering, säljpipe och after sales.
Populära funktioner: Deals, Mötesbokare, Säljpipe, Sequences (automation), Uppgifter, Spårning av dokument, Rapportering
Grown kan hjälpa dig med:
- Onboarding av HubSpot CRM & Sales Hub
- Implementation och anpassning
- Stöd vid migration av data
- CRM – Migration av data
- Förbättra samarbetet mellan sälj och marknad
- Coaching och utbildning
- Workshops
- Konsulter
Öka kundnöjdheten och förläng dina kundrelationer
HubSpot Service Hub används för att ge dina kunder en bättre kundupplevelse genom information, ärendenhantering, kundnöjdhetsundersökningar, chatbotar m.m. Service Hub hjälper ditt kundservice team att se alla andra interaktioner som gjorts med varje kund t.ex e-post från marknad eller telefonsamtal med säljare.
Populära funktioner: Ärendehantering, kunskapsbank, kundportal, chat, kundnöjdhetsundersökningar, rapportering
Grown kan hjälpa dig med:
- Onboarding av HubSpot Service Hub
- Coaching och vägledning mot bättre kundvård
- Uppsättning av Knowledge Hub och Customer portal
- Konsulter
- Utbildning
- Workshops
Personaliserad webb med oslagbart datastöd
HubSpot CMS Hub är en kraftfull produkt som ger dig möjlighet att skapa effektiva webbplatser som hjälper dig att attrahera rätt trafik, och konvertera kvalificerade leads. Eftersom CMS Hub är sammankopplat med ditt CRM kan du personalisera och anpassa ditt budskap på sätt som tidigare varit komplicerat.
Grown kan hjälpa dig att:
- Avgöra om HubSpot CMS är rätt verktyg för din webbplats
- Strategi och projektledning för hur du skapar en säljande webbplats
- Utveckling av mallar
- Migrering från din gamla webbplats till HubSpot
- Applikationer/Plugins
Var rädd om din data – rensa och uppdatera
HubSpot Operations Hub kan hjälpa dig att få ut mer från din kunddata. Den kan förenkla hanteringen av din data, tvätta datan och automatisera din kundinformation över appar, plugins och funktioner i övriga HubSpot för att skapa processer anpassade för din verksamhet.
Grown kan hjälpa dig med:
- Rensning av din data
- Inställningar för användare och team
- Använda 3:epartsdata i HubSpots workflows
- Utbildning
- Workshops
- Konsulter
Lär dig mer
Kolla in de senaste resurserna om HubSpot i vår kunskapsbank
Boka ett samtal
Vad du kan förvänta dig:
Vanliga frågor vi får från våra kunder om HubSpot:
Vad kostar HubSpot?
HubSpots prismodell är förhållandevis komplex och styrs av flera olika delar.
Dels handlar det om vilken produkt/hub du behöver där du kan välja att använda hela HubSpot eller bara utvalda delar t.ex. Marketing och Sales. Utöver detta finns varje hub i olika nivåer där den billigaste är helt kostnadsfri medans de större licenserna är till för Enterprisebolag. Den absolut vanligaste licensen hos svenska företag är Professional- eller Enterprisenivån.
HubSpot Marketing Hub är den del som kostar mest i HubSpot-sviten men också den mest omfattande och mest använda. En HubSpot Marketing Hub Professional-licens, kostar mellan ca 80 000 – 90 000 kr om året. Du betalar också ett tillägg om du har fler än 2000 kontakter du vill kunna marknadsföra till. Till Marketing Hub behöver du inte betala extra om ni är fler användare. Det ingår i priset. Ska ni däremot dela upp er i olika team, jobba mot olika varumärken osv. kan det vara en idé att uppgradera till Enterprise.
HubSpot Sales Hub Professional kostar 40 000 – 50 000 kr per år där 5 betalanvända (Paid Seats) ingår. Det betyder att alla dina säljare kan använda systemet men bara 5 har åtkomst till de funktioner som är låsta som t.ex. att skapa komplexa mötesbokningar i grupper, skicka automatiska utskick till prospekteringslistor, spåra fler än 5 dokument, bemanna chatten samtidigt som andra osv. Många tror att alla säljare behöver en ”Paid seats” men ofta räcker det med att en del har det till en början och sedan lägga till detta när man kommit in i systemet.
HubSpot Service Hub Professional har ungefär samma kostnad och licensmodell som Sales Hub. Dvs 5 betalanvändare ingår och vill du ha fler kostar det extra.
De flesta kunder vi på Grown jobbar med har hela HubSpotsviten och använder Professional eller Enterprise-licenserna. Kostnaderna varierar alltifrån 80 000 kr/år till 1 000 000 kr /år beroende på de ovan nämnda variablerna men de flesta B2B-företag hamnar någonstans mellan 80 000-150 000 kr/år.
I och med att investeringen är förhållandevis stor är det också viktigt att så snabbt som möjligt få ut maximalt med värde av det. Det är här Grown kommer in i bilden.
Det finns mycket att vinna på att välja rätt licens och erbjudande. Hör av dig till oss så hjälper vi dig hitta rätt licens för dig.
Hur lång tid tar det att få resultat av HubSpot?
HubSpot är en mjukvara. Det är du som behöver göra själva jobbet. Många som köper HubSpot är inte förberedda på det arbete som modern innehållsmarknadsföring och inbound marketing innebär. Dessutom skiljer sig definitionen av ”resultat” mellan olika bolag.
Rätt använt kan du börja se resultat av HubSpot inom ett par veckor. Men för många tar det 6-9 månader eller längre. Det beror helt enkelt på att processerna internt behöver sitta. Marknad och sälj och även kundservice behöver arbeta bättre tillsammans. Denna del av processen är en kulturell förflyttning och det tar tid.
De företag som ser resultat efter bara några veckor gör rätt saker i rätt ordning. Vi på Grown har lång erfarenhet av att vägleda och coacha företag till de resultat de vill se. Hör av dig så bokar vi in en kostnadsfri konsultation.
Är verkligen HubSpot det bästa systemet?
Ingen kan säga emot att HubSpot är omåttligt populärt världen över. Det var trots allt det systemet som förändrade världens syn på digital marknadsföring. Med det sagt betyder det inte att det är bästa för alla. Det betyder heller inte att ditt företag måste ha HubSpot för att lyckas med er digitala försäljning och marknadsföring. Men… använder ni det kommer ni att ha ett försprång.
Nästan alla företag vi på Grown jobbar med har HubSpot. Men några större enterprisebolag har andra system. Det är trots allt inte systemet i sig som kommer göra att ni vinner affärer. Det är ni som team och människor i er organisation som gör det. Det handlar om att ha rätt mindset, rätt målsättningar och rätt strategier för att lyckas – och då är det en fördel med ett system som kan stödja detta.
Läs gärna recensionerna på G2 om HubSpot – de talar för sig själv. Läs också gärna hur du kan komma igång med inbound marketing utan HubSpot eller vilka alterantiv till HubSPot som finns här. Boka sedan in ett möte med oss så hjälper vi dig att ta reda på om HubSpot är rätt för dig.
Är det inte rätt för dig så kommer vi att säga det.
Vilka alterantiv finns till HubSpot?
Eftersom HubSpot är en stor och heltäckande plattform är alternativen många – däremot är det väldigt få (om ens något) som har all den funktionalitet som man hittar i HubSpot.
Vanligaste alterantiven till HubSpot är ActOn, Sharpspring, Adobe Marketo, Mail Chimp mfl. Dock är det väldigt svårt att jämföra dessa systemen rakt av då det handlar om att värdet du som företag får när ditt marknadsteam, säljteam och kundserviceteam jobbar i samma system är enormt mycket större än om du t.ex. har ett bra program för e-post, ett för chat, ett bra CRM och en bra kundserviceplattform. Vi har gjort en lista över program du hade behövt köpa in för att ens komma i närheten av den kraft och kapacitet som finns inbyggd i Hubspot.
När du jämför Hubspot med andra plattformar är det därför viktigt att både titta på den totala kostnaden för alla dessa licenser, vad de kostar att upprätthålla kunskap i alla dessa plattformat, licenser osv. och det förlorade värdet det innebär att jobba mer eller mindre i silos.
Hur snabbt kommer man igång med HubSpot?
Du kan komma igång med HubSpot direkt efter att du skrivit på avtalet. Väljer du dessutom oss på Grown som din Solution Partner så hjälper vi dig att komma igång snabbt och enkelt. Vi hjälper dig också undvika vanliga misstag och fallgropar som många annars lätt hamnar i inledningsvis.
Vi har både mindre och större onboardingplaner som sträcker sig allt mellan ett par möten under loppet av 2-8 veckor för att hjälpa dig igång till masteryprogram där dina markands- och säljteam jobbar med oss som coacher och vägledare i 12-24 månader. Efter denna tid har ditt företag både den kompetens och kunskapen ni behöver för att attrahera rätt idealkunder, konvertera bättre leads och stänga affärer fortare – utan att vara beroende av externa leverantörer.
Vilken HubSpot-partner ska man välja?
Det finns tusentals HubSpotpartners att välja på. Alla har sina unikiteter och erfarenhet. Vi på Grown tog tidigt beslutet att fungera som ett stöd och coach snarare än en extern byrå. Vi hjälper därmed våra kunder att få ut så mycket som möjligt av HubSpot utan att sitta i knät på externa konsulter. Det betyder att den tid du spenderar med oss är en investering i din egna organisation.
Däremot hjälper vid dig igång och ger dig råden och strategierna du behöver för att lyckas.
Vill du istället ha operativ hjälp kan en annan typ av byrå vara mer rätt för dig. Är du osäker så boka ett möte med oss så berättar vi mer.
Är det svårt att skapa workflows i HubSpot?
HubSpot är ett kraftfullt men enkelt system. Du behöver inte vara programmerare eller särskilt teknisk för att kunna göra avancerade automationer. Det du däremot behöver är strategierna. Utan dem riskerar du att spilla både tid och pengar innan du ser resultaten du är ute efter.
Hur lång tid binder man upp sig?
HubSpots avtal skrivs oftast på helårsbasis. Betalar du årsavgifter brukar de dessutom ge en rabatt. Du kan själv ställa in om plattformen ska förnyas automatiskt eller om du aktivt behöver förlänga avtalet. På så sätt riskerar du inte att förlänga något utan din vetskap.
Köper jag HubSpot från HubSpot eller Grown?
När du beslutat dig för att köpa HubSpot gör du beställningen via Grown. Då blir vi din partner som hjälper dig igång med plattformen.
Själva betalningen för HubSpot kommer du att göra till HubSpot och Onboardingen och ev. kringliggande tjänster kommer faktureras från Grown.
Kan jag prova HubSpot innan jag bestämmer mig?
Det går bra att prova HubSpot innan du bestämmer dig. Det gör du antingen genom att teckna upp ett gratiskonto eller en gratis ”provperiod”. Vi hjälper dig med detta.
Eftersom HubSpot är så omfattande är det dock en bra idé att ha en plan för vad du ska testa. Själva installationen behöver ändå göras innan du kan komma igång och domäner och inställningar ska göras för att du ska kunna prova systemet fullt ut. Därför rekommenderar vi att du bokar en demo istället där vi går igenom de delar som du är intresserad av.
Vad är "marketing contacts"?
Marketing Contacts är benämningen på de kontakter i din HubSpotportal som du vill kunna kommunicera med genom t.ex. e-post eller annonser. Det betyder att du kan ha en miljon kontakter i din databas utan extra kostnad och betalar bara för de som är ”marketing contacts”.
Som regel ingår det 2000 marketing contacts. Räcker inte det kan du enkelt utöka licensen direkt i HubSpotportalen.
Vilka andra plattformar fungerar med HubSpot?
HubSpot levereras med färdiga integrationer till över 500+ plattformar och applikationer inom en mängd olika kategorier, bl.a:
- E-post
- Produktivitet
- Livechatt
- Chatbotar
- Telefon
- Kundens framgång
- Händelser och webbseminarier
- Sociala media
- E-handel
- Annonsering
- ABM
- Video
- Försäljning
- Leadsgenerering
- Analys och data
- Innehåll
Kan man köpa paket där flera delar av HubSpots hubbar ingår eller måste man köpa alla separat?
Det mest ekonomiska sättet att köpa HubSpot är genom att tala med en etablerad och erfaren HubSpot Solution Partner som hjälper dig räkna fram rätt pris. Ibland kan det också handla om när du behöver vilken funktion vilket gör att du kan skala upp din HubSport-portal utefter när du behöver vad utan att behöva betala för hela plattformen direkt från dag 1.
Du kan köpa HubSpot del för del och över tid lägga till funktionalitet. Men det kan också vara värt att jämföra vad kostnaden blir över tid om du väljer att signa ett större avtal direkt. Ibland kan rabatter eller kampanjer hjälpa dig spara mer pengar med det ena eller det andra alternativet. Hör av dig till oss så hjälper vi dig ta fram den bästa licensen för dig.