Är det fel att sno någon annans idéer?
Eller är det smart? Det kanske inte handlar om att stjäla utan snarare att inspireras, benchmarka och göra smarta val. I de flesta fall sitter det någon med liknande utmaningar som du själv och gör research för nästa steg i den digitala marknadsföringsstrategin. Så varför inte ha lite koll på konkurrenterna…se vad de gjort för val av processer, leverantörer, tjänster och system.
Vi har skapat en lista på saker du kan göra för att hålla koll på konkurrenterna. Använd listan för att inspireras, dra nytta av det arbete som redan gjorts av de som ligger längst fram i din bransch.
Se vilka verktyg konkurrenten använder på sin webbplats
Vill du veta på vilka system och eventuella plugins din konkurrent använder för sin webbplats? Inga problem. Med tjänsten BuiltWith kan du få reda en hel del om konkurrentens webb. Vilka system de använder, vilka annonsnätverk de använder, vilka system de använder för marketing automation och leadsgenerering och mycket mer.
Loggar du in kan du dessutom se vilka system de haft historiskt sett och om de bytt till något nytt. Kanske använder du själv ett verktyg som det är dags att byta – då kan du se vad företag oftast bytt till. Fantastisk tjänst som både går att använda som benchmarking och leadverktyg eftersom du kan göra omvänd spårning och se vilka företag som använder en viss tjänst.
Ghostery är ett gratis plugin till Google Chrome och visar dig alla installerade script på en viss sida. Det räcker alltså att du går in på din konkurrents hemsida för att få upp en lista på alla tjänster företaget använder.
Detta går givetvis att använda för alla sajter och inte bara för dina konkurrenter. Sök upp företag som verkar vara i framkant och inspireras av deras val av verktyg och system.
Se vilka sökord dina konkurrenter rankar för i Google
Undrar du hur får dina konkurrenter sin trafik? Och vilka sökord de syns för men inte du? Med verktygen Semrush och A-hrefs får du snabbt fram vilka ord som ger din konkurrent den mesta av deras organiska söktrafik. Du ser också vilka andra ord de syns på och kan med bara några klick få fram företag som också syns på de orden och vilka sökord de rankar för. På bara minuter har du fått tillgång till ovärderlig information som kan ge dig idéer för hur du får mer trafik till din webbplats.
Se varifrån konkurrenten får sin trafik
På SimilarWeb kan du snabbt få reda på varifrån en viss webbplats får sin trafik. I en snygg översikt får du en uppskattad bild av fördelningen direkttrafik, länktrafik, söktrafik, trafik från sociala medier, e-post och annonsering. Siffrorna stämmer inte till 100% men det ger den en bild av hur konkurrenten får sin trafik.
Se vilka av konkurrenternas sidor som syns i Google
Ett väldigt enkelt sätt att se vilket innehåll som finns listat i Google är att göra en enkel sökning i just Google. Bara skriv site: domännamn.se så får du upp alla sidor som Google har indexerat. Det kan ge dig en snabb överblick över vilket innehåll din konkurrent har fokuserat på och kan ge dig idéer på innehåll som du kanske missat.
Se hur konkurrenten presenterar sig i sökmotorerna
När du ändå sökt upp vilka sidor din konkurrent har listade i Google så titta också särskilt mycket på HUR konkurrenten benämner sina sidor. Blir du sugen på att klicka på dem eller inte? Vad kan du göra bättre? Att övertyga en person att klicka på just din länk är en av de viktigaste åtgärderna du kan göra inom sökmotoroptimering. Har du en mer attraktiv copy än konkurrenten så är chansen att fler klickar på din länk trots att den presenteras längre ner (Click-Through-Rate – CTR). Märker Google att folk hellre klickar på dina sidor än konkurrentens kommer du så småningom att få högre placeringar.
Se när konkurrenten omnämns i sociala medier eller på nätet
På Socialmention.com kan du få reda på när någon nämner ditt eller dina konkurrenters företagsnamn i sociala medier. Du kan också bevaka ämnen eller områden som du jobbar med. Socialmention söker igenom mängder av bloggar, microbloggar, bokmärkestjänster, bildbanker och videosajter för att presentera färsk och intressant statistik. Prova att söka efter ord som berör din bransch – då hittar du också vilka användare i sociala medier som är mest aktiva.
För detta ändamål kan du också använda Google Alerts där du enkelt kan ställa in när din konkurrent eller ett visst ord nämns på nätet. Då får du ett e-postmeddelande från Google så fort Google upptäckt en träff.
Ett annat bra verktyg för att bevaka vad som nämns i sociala medier är Mention.
Se vilka sidor och artiklar som delas mest i sociala medier
Mention och Socialmetion som nämnes nyss är båda väldigt bra tjänster. Men vilket innehåll som dina konkurrenter skriver om är faktiskt det mest popuära? Ahrefs.com har en superbra tjänst som tar fram det mest delade innehållet på en viss webbplats eller det mest delade innehållet från ett visst sökord. Det kan ge dig mängder av idéer för vilket innehåll du ska försöka skapa.
Se hur konkurrenterna utvecklat sin webbplats senaste åren
Har dina konkurrenter redan provat saker som du har i din plan? Kanske har de redan provat en förstasida som ser ut precis som den du planerar att skapa. Eller så har de försökt använda budskap som de sedan har lämnat. Använd Wayback Machine från Internet Archive för se hur en viss hemsida såg ut ett visst datum bakåt i historien. Bara skriv in adressen och välj datum. Följ sedan utvecklingen genom att hoppa framåt i tiden för att bilda dig en uppfattning om hur utvecklingen gått.
Se vilka annonser konkurrenten har haft online
Ska du göra en annonskampanj (med banners) men är osäker på vad som funkar i din bransch? Då kan du använda WhatRunsWhere. Tyvärr fungerar denna tjänsten inte så bra i Sverige än men det går att hitta motsvarigheter till din bransch i UK, Tyskland eller USA som kan ge bra inspiration. Här kan du söka på ord eller företag och se alla annonser som matchar. Ser du t.ex. att annonser från större företag ser ut på ett visst sätt kan du med fördel prova att utforma dina egna annonser på liknande sätt – chansen att de fungerar är nämligen stor. Vet du inte vad du ska söka efter så välj bara bransch och låt dig inspireras av annonser från alla de största annonsnätverken och annonsörerna.
Se vilka ord konkurrenten betalar för i Adwords
I verktyget SemRush kan du se vilka sökord din konkurrent valt att betala för att synas med. Du får en bra lista där du ser vilka ord man valt att annonserna med, vad de i snitt har kostat och till vilken sida de länkar. Du kan också se de faktiska annonserna. Detta kan vara till stor hjälp när du ska utforma dina egna Adwords-annonser. En bra metod är också att inte bara titta på dina konkurrenter utan också på liknande företag i andra branscher. De som har en budget att arbeta med sponsrade länkar har också oftast annonser som fungerar.
Se vilken auktoritet konkurrentens webbplats har gentemot din
Det finns en rad mätvärden som talar om för bl.a. Google om din sida är trovärdig eller inte. Google har givetvis sina egna algoritmer för detta men ett av de mest använda externa mätinstrumenten är Moz Open Site Explorer. Här kan du se hur auktoritär din egen sida är och jämföra den med dina konkurrenter. Du kan se hur många sidor som länkar dina konkurrenter jämfört med dig och hur stor trovärdighet din domän har.
Se vilka som länkar till din konkurrent
Det finns flera verktyg för att ta reda på exakt vem som länkar en viss sida. På Ahrefs (igen) kan du se exakt vilken sida som länkar till dina konkurrenter men som inte länkar till dig. Du ser också hur populära dessa sidor är och om de t.ex. är delade i sociala medier. Detta vägs in när Google värderar din webbplats och hittar du en sida som du borde finnas med på så kontakta dem och tipsa dem om ditt företag. Det här kan också vara ett bra sätt att få reda på vilken typ av länkar din konkurrent har fått. Är det från diskussionsforum online? Via sponsrade fotbollslag eller är det kanske så att de köpt en massa länkar från ett seo-bolag. Länkar är ett av de bästa sätten att komma högre upp i sökresultaten. Andra tjänster som är bra är majesticseo.com och återigen moz.com.
Detta var några av de verktyg du kan använda för att inspireras av dina konkurrenter. Saknar du några verktyg så hör gärna av dig.