Många företag lockas av idén om en ny hemsida, men det löser ofta inte problemet de står inför.
En ny hemsida är en stor investering – i både tid och pengar. Du vill vara säker på att investeringen kommer att löna sig.
Tyvärr är det inte alltid så. De flesta företag som köper en ny hemsida behöver den egentligen inte. De tror att de köper någon slags ”mirakelkur” men tyvärr är det inte lösningen på problemet de egentligen har.
Självklart finns det tillfällen då en ny hemsida behövs – när det är en riktigt bra och sund investering för företag. När du sparar tid och pengar eller när du kommit till en punkt där det inte går att göra något med den befintliga. Men är det ingen bra investering – ja då bör du fundera ett varv eller två innan du lägger din dyrbara tid och dina pengar på något som inte löser ditt egentliga problem.
I den här artikeln tar vi upp:
- Varför en ny hemsida ofta inte är lösningen du letar efter
- När du tror att du behöver en hemsida men faktiskt inte gör det
- När du egentligen borde designa om din sajt
Byråer säljer gärna en hemsida du inte behöver
Byråer är ivriga att sälja på dig en snygg ny hemsida. Deras affär bygger på att sälja hemsidor, och du har pengar att spendera. De tar dina pengar och bygger en webbplats till dig, oavsett om du behöver det eller inte. Det går nämligen alltid att göra något bättre.
Detta brukar vara särskilt sant när en företagsledare känner de nått en platå med den befintliga hemsidan eller när trafiken eller antalet leads sjunker. Att hemsidan inte presterar känns ofta som ett skäl att bygga en ny. Men det är verkligen här man måste se upp.
Det handlar inte om att en ny hemsida nödvändigtvis är en dålig investering – men det kan vara en dyr chansning.
Hemsidor är ofta ett mycket större projekt än man först tror och har en tendens att dra ut på tiden. Ofta för att man internt inte har tiden som krävs för att göra det bra. Det betyder också att de inte alltid ger en tydlig avkastning på investeringen (ROI).
Många gånger är det designen som görs om men sedan räcker inte budgeten för att ta fram nytt, värdeskapande innehåll. Resultatet blir en ny hemsida som visserligen ser bättre ut, men som fortfarande inte förmedlar mer värde än den förra gjorde.
En hemsida är inte en marknadsförings- eller försäljningsstrategi
En annan anledning att köpa ny hemsida är för att du tror det är lösningen för att få fler leads och mer försäljning. Men frågan som bör ställas är vad på den nya hemsida är det som kommer att göra detta. En ny hemsida i sig är sällan lösningen utan snarare en viss sida, funktion eller innehåll.
Man kan också ställa frågan så här:
- Kommer de till dig genom sökmotorer eller sociala medier? Då behöver du en bra innehållsstrategi för att producera och publicera innehållet som kommer att rankas i sökresultaten i en jämn takt, samtidigt som det är värdefullt för besökarna.
- Kommer dessa framtidsutsikter via annonser och PPC? Då behöver du dedikerade, effektiva målsidor och konverteringsvägar som talar till deras utmaningar och presenterar dina lösningar.
Du behöver en strategi för hur du (och dina kunder) kommer att använda den här nya hemsidan – och någon webbyrå som inte pratar om strategi kommer sannolikt inte att leverera den webbplats du behöver .
”Men vår byrå talar visst strategi”.
Ja, de flesta byråer talar om strategi – men de avser en webbtrategi – det vill säga sidlayout och användarupplevelse, inte en marknadsförings-, försäljnings- eller affärsstrategi.
De har redan bestämt att hemsidan är det som ska göra jobbet. En riktig affärsstrategi kan handla om att lägga pengarna någon helt annanstans. T.ex. att investera i innehåll eller anställa någon som kommer vara viktig för din framtida digitala marknadsföring eller försäljning.
Låt mig få ta ett exempel. För ett antal år sedan gjorde jag en hemsida till Micael Bindefeld – en av Sveriges mest framgångsrika företagare inom PR och event. Han behövde verkligen ingen hemsida. Uppdragen kom in ändå. Är det då rätt eller fel att lägga massor av pengar på en ny hemsida eller bör de gå till något annat? I hans fall handlade mer om att vårda sitt varumärke. Att ge en representativ bild av företaget även online. Mest för att det fanns en förväntan och kanske också ett intresse av att kunna upplevas digitalt.
Så hur mycket ska man spendera på det? Vad är det värt? Det handlade ju inte direkt om att få fler affärer.
Ja en dålig eller ful hemsida var ju uteslutet. Särskilt när man rör sig i kretsar med den absoluta kändiseliten.
Min poäng här är att det är få företag som har lyxen att bara behöva en hemsida för ren representation. För de allra flesta är det inte det en webb handlar om. Särskilt inte nu.
Istället behöver du ett syfte med din hemsida. Ett uppdrag. Något den ska åstadkomma – först då kommer du kunna avgöra om det är värt något för dig eller ej.
När du tror att du behöver en ny hemsida (men faktiskt inte behöver den)
Trots vad du har fått höra kan de flesta hemsideproblem lösas utan en fullskalig redesign.
Om du står inför en av dessa utmaningar ska du inte leta efter en ny hemsida än.
”Vår sida känns bara kass”
Om du står inför en estetisk utmaning kan du välja att uppdatera stilmallarna eller temat för den nuvarande hemsidan istället för att bygga en helt ny. Du betalar cirka 80 % mindre och arbetet kan göras på veckor istället för månader.
Känslan av att ha en design som är daterad eller omodern skaver ofta hos dem som representerar företaget. Men då är det snarare det problemet du försöker lösa med en redesign – inte att få in nya kunder.
Sanningen är att dina nya potentiella kunder absolut påverkas av hur din hemsida ser ut, men det betyder inte att investeringen du bör göra är en helt ny design. Det kanske snarare bör handla om en uppfräschning och bättre innehåll. Innehåll som du kan publicera både på din befintliga och på en ev. ny sida.
”Vi har precis anställt en ny CMO”
En ny marknadsledare vill ofta skaka om saker och ting och en ny webbplats kan vara först på listan.
En ny webbplats i sig kommer dock inte att fixa de problem du har stött på tidigare.
Visst finns det tillfällen då en ny webbplats behövs. Kanske t.om en helt ny grafisk identitet men kom ihåg att titta på siffrorna som motiverar en sådan satsning innan du godkänner budgetförslaget.
Satsningen bör ge något tillbaka som går att mäta – nämligen affärer.
”Vi har precis lanserat en ny produkt”
Det är alltid spännande med nya produktlanseringen. Men behöver du en helt ny hemsida för att stödja den satsningen? Troligtvis inte.
Om du behöver hjälp kan en bra byrå bygga nya sidor utan att designa och utveckla en helt ny webbplats.
”Antalet leads sjunker”
Jag fattar. Det är stressigt när dina leads sjunker i antal, men om du inte tar itu med din underliggande marknadsföringsstrategi är det osannolikt att en ny webbplats löser problemet i sig.
Återigen handlar detta troligtvis om vilket innehåll som dina besökare möts av. Visst – det bör vara snyggt och kännas modernt – men det är viktigare att det ditt innehåll resonerar med exakt det som din målgrupp funderar kring.
Lägger du istället din tid och pengar på att skapa nya videor eller nytt skrivet innehåll som möter dina kunders frågor och funderingar blir din befintliga hemsida betydligt bättre än om du bara ger dina besökare en ny design.
När du behöver en ny hemsida
Låt oss nu titta på den andra sidan av saken. När är rätt tidpunkt att göra om din hemsida?
Efter att ha arbetat med hundratals företag genom åren tror jag att det bara finns två situationer när du absolut behöver uppdatera din webbplats.
”Vi kan inte uppdatera sidan på egen hand”
Det här är den största. Om ditt företag inte kan uppdatera sin egen sajt utan att kontakta en byrå eller anlita en frilansare, är det dags för en ny sajt.
Som moderna sajter är byggda bör ditt team kunna göra det mesta själva utan att behöva koda.
En föråldrad hemsida får ditt företag att se dåligt ut.
Vad du än gör, samarbeta inte med någon webbbyrå som säger till dig att de inte kan bygga en webbplats för dig som du kan uppdatera på egen hand . Detta är en stor röd flagga som är utformad för att hindra dig från att vara oberoende.
”Vår webbplats uppfyller inte 2023 års tekniska standarder”
Detta har inget med grafik eller användarupplevelse att göra. Inte heller med bilder, videor eller hur sidorna är layoutade.
Istället pratar vi om Core Web Vitals , som hemsidans hastighet, mobilrespons och scripts.
Om din hemsida inte uppfyller de moderna standarder som fastställts av sökmotorerna kommer det att vara svårt att ranka bra på dem, och det är dags för en ny hemsida eller åtminstone en uppdatering av din befintliga.
Om din hemsida inte kan följa grundläggande regler, kommer nya bilder och design inte att rädda den. Dina indexerade sidor kommer kontinuerligt att hamna längre ner i sökrankningen, och din trafik kommer att minska.
Du behöver en hemsida som fullt ut uppfyller de aktuella riktlinjer som gäller.
Innan du investerar i en ny hemsida, överväg din strategi
Att optimera din befintliga hemsida bör vara din prioritet innan du överväger en ny. Här är viktiga steg att ta:
- Genomför en UX-revision:Använd verktyg Hotjar för att analysera användarbeteende, värmekartor och klickmönster. Identifiera problem och områden för förbättring av användarupplevelsen.
- Kör experiment:Baserat på vad du ser i dina UX-revisioner kommer du att märka vad användare gör (och inte) engagerar sig i. Till exempel, om en primär uppmaning eller call-to-action inte får något engagemang, kör ett A/B-test för att se om ett mer specifikt språk kan förbättra engagemanget.
- Bygg en innehållsstrategi:Utveckla en omfattande plan för att skapa användbart och engagerande innehåll. Gör sökordsundersökningar, skapa en innehållskalender och diversifiera dina innehållsformat.
- Spåra och analysera prestanda:Implementera en robust analysplattform som Google Analytics 4 (GA4) . Övervaka mätvärden som trafikkällor, organiska trafikförändringar över tid, avvisningsfrekvenser och omvandlingsfrekvenser. Fatta datadrivna beslut baserat på insikter.
- Optimera för sökmotorer:Inkludera relevanta sökord i titlar, beskrivningar, rubriker och innehåll. Var uppmärksam på faktorer på sidan som URL-struktur, intern länkning och bild-alt-text. Förbättra sajtens laddningshastighet, mobilrespons och teknisk prestanda.
Om du följer alla dessa bästa praxis kommer du nästan säkert att märka förbättringar i din hemsidas prestanda. Och om du behöver en ny webbplats kommer du att vara beväpnad med den kunskap du behöver för att göra den så effektiv som möjligt.
Skaffa hemsidan du behöver
En ny hemsida är ett stort köp – och processen är både spännande och stressande. Om du tror att du är ute efter en redesign för din hemsida, gör din research först.
Prata inte bara med byråer som vill sälja det du tror du behöver. Ta först reda på vad vad som verkligen behövs. Börja sedan i rätt ände.
Ofta handlar det om:
- Att prioritera att ta fram bra och relevant innehåll för dina primära målgrupper.
- Att skapa videor som svarar på dina kunders vanligaste frågor och funderingar
- Att skapa bättre vägar till konvertering som t.ex. knappar och placering av kontaktformulär
- Att välja ut rätt sökord och skriva nya texter som får upp er synlighet och trafik
- Att skapa självhjälpsverktyg som hjälper besökarna att fatta egna kloka köpbeslut
- Att uppdatera bilder och videor så att sidan känns mer äkta
Samtliga punkter ovan handlar om att skapa innehåll som kan publiceras på i stort sett vilken hemsida som helst.
Om ni av tekniska käl inte kan publicera sådant innehåll – ja då är det troligtvis dags att se över er hemsida – men ni kommer ändå behöva innehållet. Därför är det en bra idé att börja där.
Publicerar ni exempelvis en sida eller artikel om ett viktigt sökord som ni vill synas på idag, på er gamla webbplats, kommer Google börja indexera denna redan idag. Det gör att ni snabbare kommer ökad synligheten och få trafik.
Väntar ni istället tills den ev. nya hemsidan är klar börjar ni från början och får vänta ytterligare månader innan sidan får trafik för det sökordet.
Vill du har fler tips och funderar på hur du ska tänka kring att bygga en ny hemsida vs att prioritera andra initiativ – tveka inte att höra av dig till våra coacher.