Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

AI har inverkan på traditionell sökning och SEO i dubbel mening.

Först det första gör ChatGPT det enklare än någonsin att skapa innehåll, vilket innebär att det fullkomligt svämmar över av innehåll i ett redan mättat utrymme med mer och mer skrivet innehåll, varav mycket i stort sett är identiskt.

Den andra stora förändringen handlar om hur ai sök, även kallat generativ sök, skiljer sig från traditionella sökmotorer. Istället för att returnera länkar till annonser och sidor, genererar den ett svar på din fråga som AI:n summerar baserat på den information som den har tillgång till och har utbildats i.

Vad är AI sök eller generativ sök?

Traditionella sökmotorer söker igenom internet och använder algoritmer för att visa länkar till det mest relevanta innehållet i förhållande till vad användaren har sökt efter.

Även om det är allmänt känt måste vi erkänna det uppenbara här. Ingen vet riktigt exakt hur en sökmotor fungerar. Visst, många experter är duktiga på att ”lista ut” vad som fungerar och inte – men någon exakt spec. som täcker in allt finns inte. Vi har helt enkelt lärt oss de knep som vi ser funkar och SEO-byråer har såklart en fördel här eftersom de kan se mönster mellan olika metoder de tillämpar för sina kunder.

Men när det gäller AI så vet vi faktiskt ännu mindre.

Generativ AI-sök ger ett unikt svar på varje användarfråga. Det sker genom att använda sig av avancerade språk- och beräkningsmodeller för att förutsäga det mest användbara svaret på frågan.

Men vi vet inte exakt hur ett verktyg som ChatGPT utvärderar källa 1 jämfört med källa 2 jämfört med källa 28 231. Vi vet inte heller hur generativa sökresultat i framtiden kommer att innehålla betalt innehåll eller länkar till källmaterial.

Hur företag hittas i generativa sökningar

Vid det här laget vet vi inte riktigt hur generativ sökning hittar och ger svar. Inte ens världens främsta AI-forskare förstår helt hur det fungerar.

Därför är det viktigt att komma ihåg varför du skapar innehåll. Om du producerar innehåll som är fluffigt, framtaget för att generera många klick eller för att promota dig själv så har Google redan försökt att minska din avkastning i flera år, och det är troligt att generativ sökning inte kommer att marknadsföra ditt varumärke heller.

Som företag är det sanna målet med innehåll att utbilda din målgrupp. Det innebär att producera innehåll som skapar förtroende hos potentiella köpare så att de kan göra ett välgrundat köp.

Det finns tidiga indikatorer som visar att generativa sökverktyg lyfter fram information från tillförlitliga och respekterade källor som t.ex. statliga webbplatser, statligt finansierade studier eller välrenommerade nyhetskanaler. När tekniken utvecklas och den ger fler och fler svar om din bransch, är de mest pålitliga rösterna i din bransch de som kommer att vinna.

Att analysera innehåll

I början var det enkelt att analysera content– och inbound marketing. Trafik förvandlades till leads, leads förvandlades till försäljning. Med ifyllda formulär och cookies kan du spåra  besökares resa över din webbplats och in i din säljpipe.

Dagens moderna köpare är mer måna om sin integritet än tidigare, och en stor del av besökarna väljer att inte acceptera cookies – d.v.s. de tillåter inte att företaget använder den här tekniken för att spåra ROI. Samtidigt har vi förstått att de digitala köpresorna är allt annat än linjära.

Med analys mer komplex än någonsin tidigare, hur spårar vi en målgrupp med generativa sökningar eller chatbotar? Det kommer bli svårt. Mycket svårt.

Mycket talar för att vi får återgå till metoder där vi faktiskt frågar våra kunder hur de hörde talas om oss som företag. Tänker vi efter så är det redan så idag för mängder av marknadsaktiviteter som t.ex. poddar, inlägg i sociala medier osv. Detta är mycket svårt att spåra utan att fråga användaren.

Sy ihop hela bilden

Utmaningen framåt blir att sy ihop hela bilden. Det kan du t.ex. göra genom att granska data på olika plattformar som Google Analytics 4, Google Search Console, HubSpot (eller ditt val av marknadsföringsverktyg), Ahrefs och andra verktyg för att hjälpa till att mäta skillnader och nyanser i data.

Detta kommer att ge dig den bästa insynen i vad som händer i dina köpares digitala resa. Och framför allt – fråga dina leads och kunder hur de kom i kontakt med ditt företag. Det är inte säkert att dina system har den informationen – men en enkel fråga i dina formulär eller vid ett första samtal är också att samla in data.

Ständig förändring

En konstant inom digital marknadsföring är förändring. Med några månaders mellanrum kommer det nya verktyg, nya algoritmuppdateringar, nya sociala plattformar, nya analysfunktioner och ny forskning. Den andra konstanten inom digital marknadsföring är stabilitet. När marken skiftar under våra fötter är de företag som håller fast vid sina principer de som håller kursen.

Håll ett öga på vad som är trendigt. Läs allt du kan. Experimentera med nya verktyg. Lyssna på experter. Samtidigt, bli inte distraherad av de skinande föremålen. Akta dig för charlataner som erbjuder AI-expertis som verkar tunn eller för bra för att vara sant.

Kom ihåg varför du producerar innehåll i första hand: Det är för dina kunder.

Hjälp dem att förstå sina problem. Hjälp dem att förstå marknaden. Hjälp dem på det sätt som du skulle vilja bli hjälpt om du var i deras skor.

När det är dina vägledande principer kommer du sällan att hamna ur kurs.

New call-to-action