Inbound marketing vs content marketing – en snabb jämförelse
Inbound marketing är en affärsfilosofi och mindset som påverkar hela din organisation. Det är en strategi att vara hjälpsam och att skapa en bra utbildande upplevelser online för att hjälpa dina köpare att själva upptäcka dig, utbilda sig och kontakta dig när de är redo att prata affärer.
I begreppet inbound marketing innefattas också optimering av webbplatser, seo, e-postmarknadsföring, lead nurturing, sociala medier och annat som behövs för att attrahera, kvalificera, vårda, stänga och glädja kunder.
Content och content marketing, å andra sidan, är motorn som driver inbound marketings strategi framåt. Content marketing är en nödvändig del för att lyckas med inbound marketing.
För att bli framgångsrik behöver du båda.
I den här artikeln går vi övergripande igenom de båda begreppen och vad som skiljer dem åt. Vill du veta mer om inbound marketing och content marketing rekommenderar vi dig att titta närmre på följande resurser:
Vad är inbound marketing?
Inbound marketing är en sälj- och marknadsföringsstrategi som attraherar idealiska kunder till ditt företag genom andvändarbart och informativt innehåll.
Detta ses ofta som en kontrast till utgående marknadsföring och försäljning där företaget istället försöker jaga rätt på potentiella kunder och försöker övertyga dem att köpa en produkt eller tjänst. Inbound är därmed anpassat mer efter hur dagens köpare beter sig där man gör mer och mer research på egen hand – utan kontakt med en säljare.
Det här innebär också en skillnad i vad marknadsavdelningen lägger sitt fokus på. Om man i traditionell bemärkelse har sysslat mycket med kampanjer, reklam och varumärkesarbete jobbar man med inbound marketing mer med innehåll i form av artiklar, videor och sociala medier i syfte att utbilda och ge köparna möjlighet att fatta beslut.
Inbound marketing funderar särskilt bra för komplexa branscher som har långa beslutsvägar och där det finns mycket att ta hänsyn till eftersom det låter dig använda alla verktyg inom inbound för att bygga relationer med dina bästa potentiella kunder.
Det enklaste sättet att se på inbound är att, precis som begreppet låter, se det som en riktning. Inkommande marknadsföring. Inkommande affärer. Om du skapar något bra och värdefullt online kommer dina potentiella kunder att upptäcka det och självmant komma in i din säljprocess.
Vad inbound marketing inte är
Trots namnet så är inte inbound marketing en marknadsgrej. Det är inte heller en metod som kan ge resultat över en natt.
För att verkligen se resultat av insatserna behöver de företag som vill tillämpa inbound göra en del nödvändiga förändringar, framför allt när det kommer till sitt sätt att tänka kring deras kunder.
Artiklarna som skrivs kan ta månader på sig att få trafik. En video på Youtube kommer sannolikt inte heller vara det som får dina affärer att snurra. Ett inlägg i sociala medier kommer bara vara en droppe i havet av allt som över tid behöver skapas.
När du gör inbound ordentligt hjälper du dina köpare att förstå hur, varför och på vilket sätt dina produkter eller tjänster kommer hjälpa dem lösa den problem eller den utmaning de har.
Dina säljare kommer heller inte att ringa kalla samtal utan kommer också sälja på ett mer hjälpande och utbildande sätt där innehåll spelar en stor roll.
För att verkligen kunna se och mäta effekterna av inbound behöver du också noggrant följa utvecklingen genom att spåra hur försäljningen i företaget uppstår.
Många av våra kunder, och vi själva på Grown, använder HubSpot för att få ut denna typ av data. Där ser vi vilket innehåll som kunderna interagerar med och vad som faktiskt driver dem vidare till kontakt och affär.
Att kunna följa vad som faktiskt driver försäljning är oerhört viktigt för att kunna bevisa avkastningen på investeringen.
Inbound marketing är inte bara en tratt där du får folk att fylla i formulär på din webbplats och sedan skicka dem e-post tills de är redo att köpa (även om de allra flesta tyvärr ser inbound som just det).
Målet är att visa värde och vara till hjälp hela vägen genom köpresan – även om det skulle innebär att köparen inser att ditt företag inte är rätt för dem.
Det handlar om att en större del av köpresan idag sker digitalt och att vi som företag behöver ändrat vårt mindset och hjälpa kunderna att köpa snarare än att hålla kvar i gamla metoder och försöka sälja hårdare.
Vad är content marketing?
Content marketing, även kallat innehållsmarknadsföring, är den primära drivkraften för dina inboundinsatser. Målet är att skapa ärligt, öppet och pedagogiskt innehåll för dina ideala köpare.
3 viktiga skillnader mellan inbound marketing och content marketing
Inbound marketing och content marketing har en symbiotisk relation. De delar också samma mål: att utbilda potentiella kunder så att de kommer till dig när de är redo att köpa.
Men det är där likheterna slutar.
1. Inbound marketing och content marketing har olika ägare
Inbound marketing kommer att ägas av någon i ditt företag som övervakar hela din marknadsavdelning. Det kan vara en marknadschef, marknadsansvarig eller marknadsdirektör.
Den personen som ansvarar för din inbound marketing-strategi bör ha en grundläggande förståelse för alla delar av inbound men behöver inte vara specialist på något särskild del. Det betyder att personen bör kunna hålla konversationer om content marketing, sociala medier, seo, konverteringsoptimering, marketing automation, analytics, lead nurturing och sales enablement bl.a.
Ansvaret för content marketing kommer att ägas av en content manager.
Innehållshanterare fokuserar på att bygga en redaktionell kalender och ansvarar för att hålla intervjuer med ämnesexperter som sedan ska omvandlas till lättförståeliga tankar och spännande innehåll som kan användas både i marknadsföringen och försäljningen.
En content manager bör ha en bred förståelse för hela strategin för inbound marketing med fokus ligger på att skriva, redigera och publicera och distribuera innehåll.
- Inbound marketing och content marketing har olika resultat
En inbound marketing-strategi kommer att innehålla skriftligt innehåll, men fokuserar också på att tillhandahålla samma inbound-mentalitet över andra kanaler. Dessa kan inkludera betald reklam, bygga en transparent och användarvänlig webbplats eller bygga en onlinegemenskap.
Innehållsmarknadsföringsstrategi har en smalare omfattning av leveranser, vanligtvis i form av artiklar, videor, podcaster och nedladdningsbara innehållserbjudanden.
- Inbound marketing och content marketing har några olika mål
Medan det övergripande målet för både inbound och content marketing är att öka försäljningen finns det några mätvärden och tillvägagångssätt som är unika.
För inbound marketing kan det vara saker som hur väl webbplatsen konverterar, antalet genererade leads, den procentuella ökningen av försäljningen, ökningen av den genomsnittliga orderstorleken, ökning av kvaliteten på inkommande leads osv.
Även om en content manger behöver dessa mätvärden för att visa att deras insatser fungerar kan man använda andra sätt för att bevisa framgången med content marketing.
En content manager fokuserar på mätvärden som att öka den tid som webbplatsbesökare lägger ner på att läsa artiklar och titta på videor, ökad synlighet i sökmotorer, trafik och andra mätvärden som visar hur innehållet konsumeras.
Hur man använder inbound marketing och content marketing för att få ditt företag att växa
Så här implementerar du både inbound marketing och content marketing korrekt för att öka försäljningen:
- Sätt rätt personer på rätt (dedikerade) platser
Gör inte misstaget att försöka få in både inbound marketing och content marketing på en och samma person. Det är två helt olika roller med distinkta ansvarsområden som var och en kommer att fylla en full arbetsveckaDe mest framgångsrika företagen har ofta ett helt team som jobbar med denna typ av markandsföring. Däriband en strateg eller projektledare och sedan en eller flera content managers.Många väljer också att outsourca sitt innehåll till en extern byrå men tänker då sällan på vilka konsekvenser det kan få i längden vilket slutar att med att man betalar för mycket för lite och att hela satsningen läggs ner eftersom man inte kan bevisa ROI. - Få alla anpassade till ”inbound-kulturen”
Att förändra ett företags syn på sina kunder och köpare sker inte över en natt.Hela företag måste se värdet i att förändra ditt sätt att möta dina kunder digitalt och vara villiga att prova något nytt. En workshop kan vara en bra start där sälj, marknad och företagsledningen sätts i samma rum, hör samma saker och får en gemensam förståelse för hur och varför man bör ändra sitt sätt att sälja till sättet som era kunder vill köpa. - Etablera ett intäktsteam
Ett intäktsteam, även kallat Revenue Acceleration Team, består av nyckelspelare från sälj och marknad med det gemensamma målet att öka intäkterna genom trafik, leads och försäljning.Ditt intäktsteam bör träffas varje eller varannan vecka och inkludera både dina innehållsansvariga och de som ansvar för inbound marketing i stort.Använd dessa möten för att brainstorma innehåll, diskutera innehåll och frågor som era kunder ställer i möten med säljarna. Gör det till en prioritet att era säljare väl känner till vilket innehåll som finns framtaget och hur de ska använda det i säljprocessen. - Beskriv dina 90-dagarsprioriteringar
Inbound marketing och content marketing måste ha oberoende prioriteringar och mål.Använd intäktsteamets möten för att bestämma hur ert arbete ska se ut under de första 90 dagarna. Skapa en lista med prioriteringar som ditt team kan jobba efter. - Summera vinster och lärdomar efter 90 dagar.
I slutet av din första 90-dagarsperiod bör du använda ett dedikerat möte för att sammanfatta prioriteringarna för dina inbound- och content marketinginsatser.Efter detta prioriterade summeringsmöte kan du använda din nästa session för att be, använd din nästa intäktsteamsession för de kommande 90 dagarna.Fortsätt sedan att följa denna struktur av 90-dagarscykler.