Varför är detta så viktigt? Under de senaste åren har vi hjälpt många företag att inse att en innehållsstrategi inte bara är något som kan läggas på en frilansare eller kastas på en befintlig teammedlems tallrik att samsas bland andra prioriteringar. Att ta fram riktigt bra innehåll måste vara det enda fokuset för någon internt.
Tänk bara på alla de frågor en köpare ställer under försäljningsprocessen. Det finns hundratals, om inte tusentals – och alla måste tas upp i artiklar och videor. Faktum är att under 2021 sa 67 % av de tillfrågade att de litade mer på innehåll som utbildar, undersöker och informerar kring köpbeslut än de gjorde 2020. Om du inte ger köparen den här informationen kommer hon eller han att vända sig till någon annan och slutligen köpa från en konkurrent som ger dem de svar de vill ha.
För att vara säker på att du regelbundet skapar det innehåll som behövs för att driva trafik, locka potentiella kunder och skapa försäljning, måste du anställa en innehållsansvarig , en content manager, internt på heltid som äger hela din innehållsstrategi.
Ingen kommer att känna din organisation så bra som någon som arbetar för dig. Så när du outsourcar din innehållsproduktion på frilansare riskerar du att förlora varumärkets unika röst, autenticitet och på samma gång skapa flaskhalsar i skrivprocesserna. Din content manager kommer inte bara att se till att innehåll publiceras regelbundet, utan hon eller han kommer också att:
- vara nästintill besatt av att skapa högkvalitativt innehåll som exakt återspeglar andan av och tonen i ditt varumärke.
- intervjua företagets ämnesexperter, fånga deras insikter, bolagets unika touch och och integrera det i företagets innehåll.
- arbeta direkt med säljteamet och hjälpa dem att använda content i säljprocessen, så att de kan avsluta fler affärer snabbare.
- övervaka dina organiska sökresultat och förbättra ranking och inkommande trafik till webbplatsen.
- uppdatera befintligt innehåll för att säkerställa att det förblir relevant och effektivt.
- se över andra områden där innehållet är avgörande (inklusive din webbplats, e-post och sociala medier).
- arbeta över avdelningarna och fungera som en central roll för ledning, sälj, marknad och affärsutveckling.
- se till att alla i företaget håller deadlines för content (inklusive chefen!).
Läs mer: Varför du behöver en content manager i ditt marknadsteam