Marknadsföring i sociala medier är ett omfattande område så i den här första delen går vi igenom grunden för B2B företag som ännu inte riktigt kommit igång med marknadsföringen på LinkedIn och Facebook. Hur du som jobbar med B2B-försäljning kan förbättra din närvaro på rätt plattformar, bygga ditt varumärke och på sikt utöka ditt nätverk.
Hur och varför ska du marknadsföra dig med sociala medier?
De första frågorna du ska ställa till dig själv, om du inte redan gjort det, är:
- Vilka plattformar ska jag synas på? Var är min målgrupp? Eftersom det är tidskrävande att arbeta upp en stark närvaro med ett högt engagemang så är det viktigt att fokusera insatserna på rätt ställe. Om din målgrupp inte är närvarande på en viss plattform så är det inte där du ska lägga ditt fokus.
- Vad är syftet med min närvaro på plattformen? Vad vill jag uppnå med min marknadsföring på sociala medierna? Det kan finnas skäl att vara närvarande på flera plattformar med olika syften. Exempelvis kan du ha en övergripande strategi för LinkedIn och Facebook, eftersom det är där dina köpare finns, och samtidigt ha en strategi för Instagram i syfte att attrahera nya medarbetare. För många företag idag är det viktigt att ta med employer branding i marknadsföringsarbetet för att effektivisera och förbättra rekryteringsarbetet och stärka varumärket.
- Vem eller vilka ska ansvara för innehållet till plattformarna? För att få en effekt av marknadsföringsinsatserna på sociala medierna behövs ett strukturerat arbetssätt med kontinuitet. Att löpande arbeta med publicering av bra innehåll, att få bästa räckvidd hos rätt personer, och att analysera vilket innehåll som ger störst engagemang hos din målgrupp.
När du har formulerat svar på dessa frågor är det dags att gå vidare med de utvalda plattformarna. För att begränsa omfattningen på den här artikeln så har vi valt ut Facebook & LinkedIn i våra följande beskrivningar, med mer tyngd åt den senare plattformen.
Om plattformarna LinkedIn och Facebook
LinkedIn – den självklara plattformen för B2B
LinkedIn är en professionell plattform som ger dig möjlighet att stärka företagets position och varumärke bland alla de beslutsfattare som är närvarande. En stark och effektiv plattform för dig som jobbar med B2B-försäljning – för att bygga nätverk, skapa relationer och få auktoritet i branschen. Det här är definitivt en plattform du bör ha en stark närvaro på om du är inom B2B, så prioritera denna högt för din marknadsföring i sociala medier.
Att bygga personligt varumärke och förtroende
En stor fördel med LinkedIn är möjligheten till att bygga ditt personliga varumärke som också bygger företagets varumärke. För ett företag är ju främst människorna som driver det, deras passioner, kompetenser och egenskaper. B2B-köpare är också människor, som gör affärer med andra människor. Och när både medarbetare och företag är närvarande på samma plattform för att möta beslutsfattarna som ska välja rätt samarbetspartner eller leverantör så är det en enorm fördel i arbetet med att bygga förtroende och relation.
5 tips när du skapar personliga inlägg
- Fundera över syfte och innehåll. Varför vill jag dela med mig av det här? Vad tillför det personerna i mitt nätverk? Varför är det här ett intressant innehåll för dem att ta del av? Det betyder inte att alla inlägg måste vara omfattande eller ta en massa tid i anspråk. Men inläggen du gör ska du göra för ditt nätverks skull, inte din egen.
- Var dig själv. Genuina inlägg skapar ett stort förtroende hos ditt nätverk, så gör inlägg om sådant som känns äkta för dig, och använd dina egna ord.
- Var generös med att dela med dig av insikter, kunskaper, metoder eller tips som du själv skulle uppskatta. Vet du att det är hjälpsamt för en person så är det troligtvis det för fler.
- Variera dig gärna, både i innehåll och omfattning. Växla mellan att göra lite längre inlägg respektive kortare inlägg. Blanda innehåll så att vissa av inläggen kan vara en egen insikt, reflektion, fundering eller händelse som du vill dela med dig av. Nästa gång vill du kanske lyfta företaget eller kollegorna i ditt inlägg. Vi har alla flera roller i våra liv, och att visa det genom att blanda vinklarna i dina inlägg så bygger du förtroende och relation med ditt nätverk.
- Nå ut med ditt inlägg. För att du ska få spridning på ditt inlägg så krävs det att ditt nätverk engagerar sig med det, i form av gillande, delningar eller kommentarer. Ställ en fråga i ditt inlägg som du också tror att nätverket vill svara på. Eller tagga en kollega, kund eller partner som är relevant till ditt inlägg. Det ger dig möjlighet att synas i deras nätverk vilket är bra för ditt varumärke och för möjligheten att få fler kontakter. Men var tydlig med varför du taggar dem, och utnyttja inte funktionen i eget syfte för det ger dig motsatt effekt för ditt varumärke.
Bonustips! När du ska dela ditt företags inlägg vidare från din personliga profil: Hitta en ny vinkel på det inlägg som företaget skapat, eller addera något nytt till inlägget. Testa att se innehållet du ska dela från en annan synvinkel. Lyft fram något enskilt ur det du ska dela och brodera ut just den delen. Eller addera ett annat innehåll för att ge det lite fler dimensioner.
Vilket innehåll fungerar bäst på LinkedIn?
Innehållet du skapar för LinkedIn bör vara utbildande och inspirerande. Det ska finnas ett värde för ditt nätverk att ta del av det du publicerar, och de ska gärna engagera sig i ditt innehåll genom att gilla, dela och kommentera. Men stirra dig inte blind på aktiviteterna, även om de kan ge dig en bra insikt i vilket innehåll som uppskattas. Det absolut viktigaste är att du når ut till din målgrupp och att du har ett bra budskap.
Vilket format fungerar bäst på LinkedIn?
Medlemmarna på LinkedIn är överlag mer engagerade i längre texter och matigare innehåll. En bra riktlinje är 80-120 tecken för dina inlägg. Rent generellt så är bild att föredra framför enbart text, och video att föredra framför bild. Inläggen du delar ska ha en bild som är 1200 x 627 pixlar.
Facebooks styrkor som plattform
Även om Facebook inte har samma professionella inriktning så finns ändå många av dina beslutsfattare även på denna plattform. För din varumärkeskännedom bör du därför ha en närvaro även på Facebook, eftersom det ger dig möjligheten att din målgrupp får interagera med ditt innehåll och varumärke mer frekvent. Vi människor har också olika beteenden och inställningar till olika plattformar. En del beslutsfattare är svåra att nå i bruset på LinkedIn och ingången kan vara att via andra kanaler bygga upp ett förtroende som öppnar upp den dörren.
Eftersom miljön är annorlunda mot LinkedIn har du även möjlighet att fylla ditt varumärke med andra uttryck och värden än ni får möjlighet att visa på den professionella plattformen. Du kan förmedla innehåll som syftar till att underhålla och inspirera publiken, vara humoristisk eller lyfta ett aktuellt ämne och göra ett ställningstagande för att visa upp vilka värderingar företaget har. Publiken föredrar innehåll som går snabbt att ta till sig och är visuellt tilltalande. Du har ett bra läge att fundera utifrån ”om företaget var en person, hur skulle hen vara då”? Det är en tonalitet du bör utgå ifrån när du skapar innehåll.
Vilket format fungerar bäst på Facebook?
Facebooks användare är där för att se vad andra människor gör, bli underhållna och inspirerade. Här bör du hålla en mer lättsam ton än mot LinkedIn. Kortare texter fungerar bättre än långa, så sikta på ca 40 tecken för dina texter. Bara text fungerar inte så bra, så försök att använda dig av bra bilder, gärna rörligt i form av gifar eller video. En karusell med flera bilder som användaren kan bläddra sig igenom kan också fungera bra. De vanliga inläggen du delar ska ha en bild som är 1200 x 630 pixlar.
Så presenterar du företaget på plattformarna
Det första du behöver göra är förstås att sätta upp en företagssida om du saknar en idag. Om du redan har en så kan det vara bra att gå igenom den igen och se till så att den är uppdaterad och så bra som den bör vara.
Så vässar du din företagssida
- Ladda upp en logotyp (Facebook 180 x 180 pixlar, LinkedIn 300 x 300 pixlar)
- Ladda upp en bild eller en video som kommer att synas överst på din företagssida (Facebook 820 x 312 pixlar, LinkedIn 1536 x 768 pixlar). Det här är det första man ser när man går in på sidan så se till att den förmedlar ditt varumärke på bästa sätt. Du kan byta ut den när som helst, så möjligheten finns att under en period ladda upp en bild som lyfter en aktuell och viktig händelse.
- Välj CTA-knapp (call-to-action, det vill säga vad du vill att besökaren gör). Det kan vara Kontakta oss, Gå till webbplats med flera.
- Företagsbeskrivning – här har du möjlighet att beskriva företagets kompetens och erbjudande. Ta hänsyn till SEO när du skriver företagsbeskrivningen – ta med fokusorden som du vill ranka på i sökmotorerna.
- Välj dina specialistområden för att ännu tydligare visa vad ditt företag har för inriktning och kompetens.
Inlägg på företagssidan
Du bör först ha en viss grund av inlägg så att alla besökare som kommer in på företagssidan förstår vad företaget har för inriktning och kan bilda sig en uppfattning om vad företaget står för. Så är din företagssida helt blank så bör du skapa några inlägg med befintligt innehåll från er webbplats.
Koppla de anställda till företagssidan
Be alla anställda att följa företagssidan – det kommer det att synas i deras nätverk. När de följer företagssidan får de också lättare att hitta innehåll att dela vidare i sitt nätverk.
När det gäller LinkedIn så bör du också till att alla anställda har en enhetlig profil som beskriver och visar upp företaget på bästa sätt. För som vi nämnt tidigare så är de personliga varumärkena en viktig del i marknadsföringen på den här plattformen.
De kan lägga in företagssidan i sin egen profil under Erfarenheter, där de också har möjlighet att lägga in lämpliga länkar till webbplatsen anpassat efter vilket område de själva arbetar inom, eller en produkt de är specialiserad på. För att få ett enhetligt utseende på alla anställdas profiler är det bra att förse dem med toppbilden och beskrivning av företaget, och visa dem hur de uppdaterar sina profiler.
Planera din marknadsföring i sociala medier
Nu har du bestämt vilka plattformar du ska fokusera på för din närvaro, du har en del insikter om vad det är för typ av innehåll du ska dela och varför, och du har satt upp företagssidor som ger en bra bild av ditt företag. Då är det dags att bli mer konkret och planera för din publicering.
Lägg en struktur
Här är några saker du bör skriva ner för dig själv i din planering.
- Hur många inlägg ska du göra varje vecka? Gör en målsättning. Minst 3, helst varje dag. Men kom ihåg att kvalitet går före kvantitet.
- Hur ska du variera dina inlägg? Text, bild, rörligt. Lägg en plan för att skapa allt ditt innehåll i tre format för att få mer varierat innehåll att dela till dina följare. Det ökar sannolikheten för att de konsumerar ditt innehåll.
- Vad ska du säga och hur ska du säga det? Skriv ner några egna riktlinjer för hur du anpassar kommunikationen för respektive plattform.
- När ska du publicera dina inlägg? Du bör förstås sikta på att alltid publicera på de dagar och tider då så många som möjligt är aktiva. Det finns generell statistik på det – HubSpot har skapat en bra lista på det. Ännu vassare blir det om du analyserar din egen målgrupps närvaro på plattformarna.
Skapa en publiceringskalender
Lägg en plan för den grund du vill ha för dina sociala medie-kanaler. Exempelvis att du ska göra inlägg minst 3 gånger per vecka och kanal. Planera i förväg och håll ihop det kommunikativa så att du är tydlig med ditt budskap och den grafiska profilen, så att du skapar mesta möjliga igenkänning av ditt varumärke.
Tips! Publicera inte på flera plattformar samtidigt med samma innehåll, utan sprid ut det för att öka ditt varumärkes närvaro men också för att anpassa det efter de dagar och tider som din målgrupp är mest aktiv på respektive plattform.
Effektivisera publiceringen med HubSpot
HubSpot är inboundplattformen som kopplar ihop både marknadsföring, säljarbete och kundservice i ett och samma verktyg för att ge företag en större möjlighet att arbeta kundcentrerat.
I det verktyget finns en funktion för att skapa inlägg till LinkedIn, Facebook och Instagram och att schemalägga dessa. Det ger dig möjlighet att skapa flera inlägg vid ett tillfälle, vilket har stora fördelar för att du ska kunna planera både din tid och ett bra innehåll. Du vill undvika en sits där du behöver få ut något nu och inte vet vad du ska dela med dig av.
Med ett verktyg som hjälper dig att planera inläggen med schemaläggning, som visar alla publicerade eller planerade inlägg på dina olika plattformar, och som också innehåller en kalendervy, får du en större effektivitet. Det underlättar också för dig att få innehållet att hänga ihop, genom att samla det i ett övergripande tema eller en logisk följd där inläggen görs som en serie.
Social selling – att bygga relation på sociala medierna
Att systematiskt använda sig av sociala medier för att kommunicera och interagera med potentiella kunder i sitt säljarbete kallas social selling. Och just interaktioner är grunden inom social selling, eftersom det handlar om att bygga en relation, och ingången till den är via en dialog. För att få till en dialog kan du dela med dig av din kunskap och erfarenhet genom egna inlägg, gå med i relevanta grupper, kommentera relevanta inlägg i dina potentiella kunders nätverk, att svara på frågor och ge din input i diskussioner kring det ämne eller bransch som du verkar inom eller vill bygga din auktoritet inom. Social selling innebär alltså att du metodiskt arbetar för att dina potentiella kunder ska se dig, få ett förtroende för dig och din kompetens, och att utveckla det till en dialog och relation som du kan ta vidare i andra kanaler.
Med social selling kan du på kort sikt få chansen att interagera med dina potentiella kunder, och på sikt kommer du att bygga upp en auktoritet inom området där du uppfattas som en expert. Ditt nätverk kommer samtidigt att växa snabbare över tid med denna metod, så att du får fler kontakter och fler dialoger med potentiella kunder. Dock är detta ett långsiktigt arbete som kräver tid, tålamod och konsekvens. Du måste planera för det, avsätta en hel del tid för det varje dag och arbeta med det under en längre tid.
Är du redo att ta nästa steg?
Här hittar du del 2 Marknadsföring i sociala medier del 2 – Boosta din organiska räckvidd.