Mätvärden inom demand generation
Till skillnad från lead generation innebär demand generation ett större helthetsgrepp. Istället för att generera så många leads som möjligt som ett säljteam sedan ska försöka sälja till handlar demand gen om att utbilda dina idealkunder så att de kontaktar dig och är redo att köpa.
Det finns många sätt som skiljer lead generation från demand generation och det mesta handlar om mätvärden. När är några mätvärden som synliggör skillnaderna ännu mer:
Sluta mäta antalet leads.
Det har länge varit standard att låsa in innehåll bakom formulär och få kontaktuppgifter från dina besökare i utbyte mot innehållet. Det är inte ett sätt som besökare idag vill bli bemötta. Istället vill du utbilda dina besökare och få dem att känna att din lösning är helt rätt för dem.
Rent statistiskt innebär ju det också att om du öppnar upp innehållet så att det är tillgängligt för fler så kan du också räkna med att fler blir utbildade. Om du istället låser in det bakom formulär så är det bara en bråkdel som laddar ner innehållet och bara en bråkdel av dem tittar på innehållet. Alltså är din tid och dina pengar du spenderat på det innehållet inte längre särskilt väl spenderat.
Inom demand generation är det istället en bättre idé att mäta antalet kvalificerade affärsmöjligheter. Dvs inte bara leads utan de leads som faktiskt uttryckligen begärt en offert eller som utryckt ett önskemål om att köpa. Det är sannolikt affärsmöjligheter där minst 25% kommer att vinnas av säljteamet utan vidare anstränging.
Genom att tänka på leadsgenerering på det sättet förändras allt. Du behöver inte längre skapa content som konverterar leads som inte vill köpa. Istället kan du utbilda marknaden så att rätt leads väljer att kontakta ditt säljteam med avsikt att köpa.
Pipeline velocity
I vår artikel om KPI:er pratar vi mycket om pipeline velocity. Det är intressant utifrån flera perspektiv som berör det vi alldeles nyss skrev om.
Det är intressant eftersom de innefattar:
- Antalet kvalificerade affärsmöjligheter
- Andelen vunna affärer
- Längden på säljcykeln
- Värdet på affären
Alla dessa faktorer är sådant du vill mäta när du jobbar med demand gen.
Du vill veta hur många kvalificerade förfrågningar du får in för att kunna se om ditt arbete med att skapa efterfrågan ger effekt.
Duvill också veta i vilket utsträckning ditt säljteam lyckas stänga affärerna. Lyckas de inte göra det är din pipeline förmodligen inte kvalificerad eller redo att köpa. Då behöver du fortsätta bygga efterfrågan och bli ännu bättre på att möta efterfrågan.
Du också också se hur lång tid det tar för sälj att stänga affärerna. Återigen kan säljarna göra stor skillnad här genom att t.ex. använda innehåll i säljprocessen och våga prata om saker som annars bara kommer upp i ett första säljmöte redan på webbplatsen. Det skapar förtroende tidigare i processen vilket bör leda till kortare säljcykler.