Om vi ska vara ärliga… det ser inte så bra ut just nu. Men oroa dig inte. Låt oss istället prata om vad du borde göra här och nu. Baserat på de poäng du fått är det första steget troligtvis att ta itu med frågan om buy-in. Kom ihåg att allting börjar där. Allt.
Avsaknad av buy-in, särskilt från ledning och säljteam, är roten till nästan all dysfunktion och alla misslyckanden kopplade till inbound marketing och digitala satsningar. Att få buy-in är den största och viktigaste utmaningen marknadsförare står inför idag. Är organisationen som helhet inte med på noterna vad gäller inbound, påverkar det saker som att det inte finns en anställd content manager eller att det saknas video och annat innehåll i säljprocessen.
Även om bristande buy-in är en stor utmaning finns det det tre saker du kan göra för att ta itu med problemet:
– Låta ditt team läsa rätt böcker och titta på rätt videor.
– Ta med teamet till ett event där utomstående experter och föreläsare förklarar hur en optimerad inbound-organisation skapar betydande tillväxt.
– Bjuda in en extern expert till ditt företag för att prata direkt med ledning och säljteam.
Därifrån börjar allt steg för steg falla på plats.
Men här är vad du behöver göra härnäst baserat på dina resultat: