Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Att anlita en marknadsföringsbyrå är inte alltid det mest effektiva sättet att öka trafik, få fler leads och mer försäljning. här är vad du ska tänka på om du vill ha mer än mediokra resultat.

Skäl att anlita en marknadsföringscoach istället för en byrå:

  • Marknadsföringsbyråer kan inte din bransch och verksamhet som du gör.
  • Projektets tidsplan och kvalitet kommer alltid bli lidande i förhållande till vad du behöver.
  • Att investera i coaching hjälper till att få in in innehållsmarknadsföring internt.
  • Att arbeta med en marknadsföringscoach sparar ditt företag tid och pengar.
  • Att anlita en coach är att investera i ditt eget företag och tillväxt istället för att spendera det på externa konsulter.

Många företag som vill bygga sitt varumärke, driva efterfrågan och generera nya affärer anlitar en marknadsföringsbyrå eftersom de tror att det är den snabbaste vägen till resultaten de vill se.

I början av relationen med den nya byrå verkar allt bra. Byrån får access till system och konton, man börjar producera material och annonser och första fakturorna kommer in. Men som många så småningom lär sig kan den här vägen vara mycket längre och ojämn än de förväntat sig.

Vanliga problem är att trafiken inte ökar så som den utlovats eller de leads som genereras inte leder till någon vidare försäljning. Andra problem handlar om svårigheter att få ut innehåll eller kampanjer i ett tempo som behövs för att se resultat.

Vi känner till det här eftersom vi upplevt det själva. Vi på Grown har hjälpt ett stort antal framgångsrika företag med inbound marketing de senaste 10 åren. Det har gett oss insikter som förändrat hur vi valt att jobba med våra kunder för att de ska se verkliga resultat. Vi är stolta över de resultat vi åstadkommit tillsammans med våra kunder men vi har också med egna ögon sett vad många företag brottas med. Problem som inte en extern byrå kan påverka utan rätt mindset.

Den bästa och mest effektiva marknadsföringen kommer inifrån ditt företag

Vi insåg att marknadsföringsbyråer ofta inte är den mest effektiva eller långsiktiga lösningen.

Sanningen är att den bästa och mest effektiva marknadsföringen kommer inifrån ditt företag. Det kommer från dem som känner din verksamhet bäst – dina anställda.

Om du ska generera de resultat du är ute efter måste du ha ta kontroll över din egen marknadsföringsstrategi och genomförande.

För att lyckas med detta behöver du en coach.

Problemen med de flesta marknadsföringsbyråer

Content marketing är svårt.

Ditt innehåll representerar själen i ditt företag. Och på en innehållsmättad marknadsplats är det viktigare än någonsin att se till att den representerar ditt företags unika röst korrekt och levererar verkligt värde.

Moderna köpare vill arbeta med företag som de litar på och när du levererar värde till dem genom ditt innehåll, och svarar på deras mest kritiska frågor grundligt och ärligt, kommer de att se dig som en pålitlig rådgivare som vill hjälpa, inte bara tjäna pengar.

Att arbeta med en byrå gör det otroligt svårt att skapa innehåll av den här kalibern.

Marknadsföringsbyråer känner inte till din verksamhet som du gör – och kommer aldrig att göra det

När du arbetar med en marknadsföringsbyrå (eller till och med frilansare) löper du den ökade risken att ditt innehåll eller budskap inte låter som du.

Det läses som oäkta, eller ännu värre, felaktigt. Med åren har vi konsumenter lärt oss känna igen vad som är äkta och genuint. När du inte skiljer dig från innehållet dina konkurrenter publicerar kan du snabbt vara ute ur leken.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, för en extern verksamhet att verkligen fånga vem du är som företag. De kanske kan lära sig fakta, men att fånga din sanna röst , kultur och de subtila nyanserna av hur det är att arbeta med dig är svårfångat.

Det kräver tid, fokus och engagemang- saker som ofta inte tilldelas i ett byråavtal utan att fakturorna blir allt större.

Tids- och begränsad produktion

När du arbetar med en marknadsföringsbyrå måste din tid balanseras med andra kunder. Du är ofta begränsad till det angivna antalet möten, projekttimmar eller leveranser (dvs. artiklar eller videor) baserat på ditt kontrakt.

Inga extra bloggar, inga ytterligare videor, inga justeringar i sista minuten.

För att inte tala om, logistiskt sett har byråer inte lika lätt tillgång till dina ämnesexperter eller kunder/kunder.

De känner dem oftast inte. Ska de ta en lunch så kommer du debiteras extra för det. De har svårare att skapa en relation eftersom de inte ses på gemensamma möten eller delar andra saker som händer internt på ditt bolag.

Insikter från dina interna ämnesexperter är avgörande för att skapa kvalitetsinnehåll som faktiskt kommer att nå fram till din målgrupp. Begränsad tid och tillgång till dessa personer kan påverka din färdiga produkt och hastighet.

Byrån bromsar framgången

För att en innehållsstrategi ska vara verkligt effektiv rekommenderar vi att du producerar minst 2-3 innehållsdelar (t.ex. artiklar, videor) med fokus på den målgrupp som har hög avsikt att köpa från dig.

Även om du använder AI, innebär innehållsskapande många steg.

  • Research
  • Skrivande
  • Revisioner
  • Godkännanden
  • Arbeta med ämnesexperter / kunder
  • Publicering
  • Distribution

När du arbetar med en byrå är tiden begränsad och det är ofta mycket som inte ingår.

Med en byrå är tiden begränsad och det är mycket som inte ingår.En skribent på en extern byrå kan inte snabbt ställa en fråga vid kaffeautomaten, ta en spontanlunch eller gå snabbt över hallen för att ställa en fråga. Ännu mindre kan en extern byråkonsult få igenom ett nytt projekt mitt under en pågående deadline. Det gäller inte bara under researchfasen eller produktioner utan även vid korrektur. Även en liten förändring kan kräva flera e-postmeddelanden eller timmar för att bli godkänd. Något som du som företag i slutändan behöver betala extra för.

Med så många saker att förhålla sig till kan det vara en lång och mödosam process att skapa innehåll eller marknadsföringsmaterial när man arbetar med en tredje part.

Fördelar med att anlita en extern marknadsföringscoach

En coach hjälper dig att ta kontroll över ditt företags marknadsföring och säljframgång.

En marknadsföringscoach lär dig hur du tar till ditt strategiska mål och ger dig verktygen, processerna och självförtroendet du behöver för att kunna genomföra din strategi fullt ut. Det gör att du får mer kontroll över din produktion, din tidplan och dina resultat.

Öka din äkthet och kvalitet

Att skapa innehåll som talar till dina kunders behov är en av de viktigaste sakerna du kan göra – och det finns inget bättre sätt än att göra det själv.

En marknadscoach är en investering i din egna organisation

Företag som är mest framgångsrika med inbound är de som förlitar sig på sina egna ämnesexperter, skribenter och videografer för att få det gjort.

Dessa företag förlitar sig inte på att din byrå ska hitta din röst. De bygger ett team och gör det själva.

Spara pengar

Det är naturligt att tro att du sparar tid och pengar genom att anlita en marknadsföringsbyrå, men långsiktigt är det mycket mer kostnadseffektivt att arbeta med en coach och bygga ett internt team.

Att arbeta med en coach hjälper ditt företag:

  • En tidsbegränsad investering:  När du arbetar med en byrå är du låst till att arbeta med dem för att få in potentiella kunder nu och i framtiden.En marknadsföringscoach hjälper dig att anställa och utbilda ett internt team. När de väl är igång är coachens jobb gjort.På Grown har vi t.ex. träningsprogram från 6-24 månader. Därefter betalar våra kunder inte mer till oss eller andra byråer.
  • Få ut det mesta av dina systeminvesteringar: Många företag investerar i marknadsföringsprogram för att hjälpa till med deras arbete. När du arbetar med en byrå har du dock inget sätt att veta om verktygen används till fullo eller att motivera hur mycket du spenderar på dem.
    Ofta är du begränsad till det antal timmar som finns i byråns avtal samtidigt som det är svårt för dig att veta hur du får ut mest av verktyget utan deras hjälp.En marknadsföringscoach ser till att du vet exakt hur du får ut det mesta av dina verktyg.

Långsiktig konkurrensfördel

Bortsett från pengar, kommer du också att skörda långsiktiga konkurrensfördelar av att arbeta med en marknadsföringscoach:

  • Företagsledning, försäljning och marknad: Team arbetar ofta i silos, vilket hindrar skapandet av högkvalitativ marknadsföring. Att anlita en byrå gör ingenting för att råda bot på denna situation.Marknadscoacher arbetar med att anpassa dina team kring dina mål och vision och skapa processer och vanor för att göra kommunikation och samarbete bättre.
  • Utveckla ditt eget teams färdigheter: När du arbetar med en byrå gör inga pengar du spenderar någonting för att förbättra ditt eget team.En marknadsföringscoach är en investering i din egen organisation, i din interna kompetens, kunskap och kapacitet.Detta kommer att ge din organisation en konkurrensfördel även efter att din relation med en coach har avslutats.Som ordspråket säger: ”Ge en man en fisk, så matar du honom för en dag. Lär en man att fiska, så matar du honom hela livet.”

Hur man väljer rätt coach för ditt företag

Är du redo att avstå från din byrå för en marknadsföringscoach? Här är vad du bör leta efter:

  • Kommunikation: En bra coach är tydlig och koncis i hur de talar och är en fokuserad lyssnare. Du vill ha en coach vars feedback och vägledning är lätt att förstå, men också någon som lyssnar för att lära och förstå.
  • Auktoritet: En framgångsrik coach är kunnig, ger vägledning som du kan lita på och respektera.
  • Proaktivt lärande: Du vill ha en coach som förstår nya marknadsföringsstrategier och uppmärksammar hur de (och dina köpare) förändras.
  • Ansvar: Du behöver en coach som inte är rädd för att ropa ut när saker och ting måste bli bättre. Det är så ditt team och din verksamhet blir bättre.
  • Förtroende: Du måste veta att din coachs råd är sunda, informerade och i ditt bästa intresse. Likaså vill du få hjälp att hantera de verkliga problemen (t.ex. samarbetsproblem, buy-in, kommunikation) som står i vägen för ditt företag – de är ofta inte alls samma som dina marknadsutmaningar.
  • Storbildsfokus: Coacher måste fokusera på helhetsmål . Detta hjälper dig att hålla ”ögonen mot målet” när du kanske blir distraherad av mindre viktiga eller effektiva saker.

Se också till att din coach har lång erfarenhet av att hjälpa företag som ditt – att leda både marknadsföring och affärstillväxt.

Vissa coacher kan vara marknadsföringsspecialister som inte förstår mycket om affärer. Att ha en coach som förstår alla aspekter av verksamheten är fördelaktigt för att arbeta med dina team och för att säkerställa att det de gör påverkar ditt resultat.

Hitta den perfekta marknadsföringscoachen idag

Även om det är frestande att anlita en marknadsföringsbyrå för att ta hand om din strategi och budskap, kommer du troligtvis inte att få de resultat du verkligen letar efter om du inte tar tag i de viktigaste bitarna internt.

Saker som strategi, innehållsskapande och dataanalys är alla delar av marknadsföringsprocessen som ditt företag inte har råd att lägga ut på entreprenad.

Här på Grown har vi hjälpt hundratals B2B- och B2C-företag som ditt att ta hand om sin egen inbound marketing-strategi och tjäna miljoner i intäkter med affärsramverket They Ask, You Answer.

Våra coacher tillhör landets mest erfarna och är tränade i detta ramverk och kommer att lära ditt team hur man använder det för att påskynda framgången av din inbound marketing för att öka din försäljning.

Vill du lära dig mer? Boka in ditt kostnadsfria coachsamtal idag.

New call-to-action