Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Idag när AI används i allt större utsträckning för bl.a marknadsföring och försäljning hör man ofta folk säga: Få ditt innehåll att låta och kännas mänskligt – även om du använder en AI. Men inte lika ofta förklaras det hur. I den här artikeln kommer vi att ge dig några förslag på hur du kan hålla en mer mänsklig och äkta ton i ditt innehåll.

Trots all potential som AI ger, kommer den med ett lika stort antal oroande nackdelar. Om du använder AI för att hjälpa till att producera innehåll ditt varumärke måste du vara uppmärksam på plagiat, duplicerat innehåll och overifierade fakta som snarare kan skada ditt varumärke och förstöra din trovärdighet.

Men det ska såklart inte hindra dig från att experimentera och använda AI. Tvärtom rekommenderar jag dig verkligen att göra det. Särskilt om det handlar om uppgifter på din ”att-göra-lista”.

Kom ihåg varför

Innan du skapar något, påminn dig själv om varför du gör detta från första början. Visst du kanske jobbar med content- eller inbound marketing men i det här fallet menar jag större än så.

Ditt innehåll finns till för att hjälpa dig bygga förtroende hos din målgrupp.

AI kan säkert hjälper dig att producera innehåll snabbare, men om det inte är innehåll som uppnå detta mål, kommer det inte att hjälpa ditt företag.

Ett sätt att säkerställa att ditt innehåll faktiskt tjänar sitt syfte är att använda en enkel checklista:

  • Kommer detta att ge värde för vår målgrupp?
  • Kommer det att bygga förtroende?
  • Låter detta som jag/oss?
  • Har vi verifierat allt i innehållet?
  • Kan vi stå bakom det?

Har du inte checkat av alla dessa punkter så är du inte redo att publicera innehållet.

Välj ett bra verktyg, skriv en bra prompt

Pålitligt innehåll blir till när du väljer rätt verktyg, tränar det i din egna varumärkesröst och skriver den bästa prompten. Liksom allt annat beror kvaliteten på det du får ut på kvaliteten av det du stoppar in. På Grown använder vi ChatGPT men det finns också andra mycket kompetenta AI-verktyg som t.ex. Jasper eller Writer (och hundratals andra).

För att få ut det du vill måste du arbeta med verktyget. Jasper har en sektion helt tillägnad ditt varumärke. I ChatGPT kan du lägga in anpassade instruktioner för tonalitet och personlighet. Hoppa inte över dessa steg. Tänk på vem du är och varför du är speciell och vart du är på väg i framtiden. Ju fler detaljer du kan ge, desto bättre.

Och var tydlig med vilken output du vill ha. Inte bara ton och stil, utan också struktur. Om du behöver ett diagram, be om ett diagram. Om du behöver en artikel med tydliga underrubriker, be verktyget om det. Om du är missnöjd, gör din fråga mer specifik.

Det AI tar fram är börja början

Det du får ut från AI är aldrig en färdig produkt. Det är nu upp till dig att lägga till alla de saker som får ditt innehåll att kännas äkta. Att förvandla ett AI-genererat utkast till ett polerat, korrekturläst och finslipat stycke innehåll är det verkliga arbetet.

Gör så här:

1. Granska syntaxen. Även om AI är otroligt kraftfullt, faller den ofta i fällan att använda samma igenkännliga fraser. För en människa känns detta snabbt igen. Exakt vilka fraser detta är kan variera men många stycken inleds t.ex. med ”Från X till Y” eller ”som____ är jag här för att berätta…”.

Dessa frasmönster kan få ditt innehåll att kännas opersonligt och billigt. Man känner direkt att det är en AI som skrivit det. Hitta dem och ersätt dem med mer naturliga varumärkesuttryck och skrivspråk.

2. Förfina strukturen: För att granska texterna kan du använda andra verktyg som t.ex. Yoast plugin. Det identifierar och lyfter fram saknade övergångar och extra långa meningar, vilket hjälper dig att göra skrivningen smidigare och användarvänligare.

Beroende på vilket språk du skriver på kan du också köra igenom dina texter i verktyg som Hemingway. Det säkerställer att du inte oavsiktligt pratar över huvudet på dem du försöker nå.

Läsförståelsen hos din målgrupp kan vara betydligt lägre än vad du tror – särskilt om det handlar om saker de faktiskt inte är särskilt insatta i och som du försöker utbilda inom.

3. Faktagranska:AI-modeller kanske inte alltid är uppdaterade med de senaste trenderna eller verkligheten. Frågar du t.ex. en AI vad något kostar kan du mycket väl få svaret att det kostar mindre än vad det gör i verkligheten eftersom den bara har tillgång till äldre information.

4. Finslipa det slutliga utkastet:Lägg till branschskämt, citat från kollegor eller någon personlig touch som gör innehållet unikt till ditt. Blanda AI och ditt unika varumärke för att bygga något som verkligen är ditt – inte samma sak som någon annan har som skrivit samma prompt.

5. Optimera för SEO:Du bör också se till att texten är SEO-vänlig. Detta är något du bör tänka på under hela redigeringsprocessen. Att göra sökordsanalys och ha koll på vilken avsikt målgrupen har när de söker efter detta sökord är viktigt för att vara relevant mo målgruppen. Även här kan Yoast vara ett bra verktyg men det finns också AI-plugins som AISEO som är bra för att komma igång.

Tänk inte på AI som en skribent. Se det som en assistent. AI-verktygen kommer inte att producera ditt slutliga innehåll, men det hjälpa dig att snabbt komma igång och därmed komma i mål så mycket snabbare.

Kom ihåg att AI bara är ett verktyg

Även om det kan vara lockande att överlåta mer eller mindre allt på en AI får behöver du tänka på den som något som effektiviserar ditt arbete – inte ersätter. Om du var snickare och tidigare använde en handsåg så har du nu en motorsåg – du måste fortfarande själv tänka igenom vad du ska utföra och varför. Men själva arbetet kommer gå snabbare än tidigare.

Behandla AI som ett mycket kraftfullt verktyg. Förvänta dig inte att det löser alla problem du möter.

Tänk på AI som en duktig praktikant.

Det kommer att avlasta en del. Vissa projekt kan praktikanten t.o.m klara av på egen hand men du kommer säkert att behöva övervaka arbete, komma med justeringar och göra anpassningar längs resan. Om praktikanten gör 75% av jobbet är det de sista 25% som gör den verkliga skillnaden. Du skulle aldrig låta en praktikant berätta om ditt företag på din webbplats eller sociala medier första dagen. Och du hade säkerligen heller aldrig tillåtit att prakikanten förde vd:ns talan. Men tänker man efter så är det precis vad AI gör åt dig om du själv inte är med och styr upp arbetet.

Be inte AI att skriva något som är avgörande för ditt företag.

En del texter på din webbplats är så nyanserade att du helt enkelt behöver skriva dem manuellt. Det kan t.ex. vara information om dina tjänster eller produkter. Däremot om du fastnar kan AI hjälpa dig på traven. Den kan t.ex. spotta ut 20 olika versioner av rubriken du redan försökt komma på. Den kan gå igenom din text och se om det finns några luckor. Tänk bara vad på vad den inte kan göra.

Försök hitta balansen mellan effektivitet och att inte låta autentisk.

AI har en förmåga att vara överdrivet effektiv. Det kan t.ex. sluta med innehåll som lika gärna skulle kunna publiceras på vilken konkurrents sida eller sociala mediekanaler som helst. Eller så kanske du blir frestad av att använda bilder eller videor som är AI-genererade. De är till synes snygga men ibland på bekostnad av rättighetsintrång eller rena förfaslkningar.

När du känner dig osäker, använd inte innehållet. Om något känns knasigt eller för tunt är det inte värt det. Kom ihop varför du producerar ditt innehåll i första hand. Allt bör vara med för att skapa förtroende hos din målgrupp. Med AI är det lätt att överträffa ditt mål och göra mer skada än nytta.

New call-to-action