Skip to main content

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Trots att HubSpot idag är det ledande systemet för inbound marketing är det inte säkert det passar för alla företag eller för alla plånböcker. Det går att sätta ihop sin egen plattform med hjälp av de många onlineverktyg som finns idag. En del är gratis. Andra kostar. Om du går i tankarna att bygga din egen inboundplattform så här den här artikeln för dig.

Tanken med HubSpot är att alla tjänster som rör sälj, marknadsföring och kundvård ska vara tillgängligt från ett och samma ställe.

Det finns andra system på marknaden som gör precis samma sak som HubSpot – men då är de oftast fördelade i olika verktyg, med olika inloggningar och olika gränssnitt.

Styrkan med HubSpot är att allt byggs runt kunden. Marknad har koll på vilken trafik de attraherar och konverterar till leads. Säljteamet har koll på vilka leads som är på väg in och var de kommer ifrån.  Och kundservice kan löpande svara på frågor och hjälpa till att förbättra kundnöjdheten. Med andra ord är HubSpot uppbyggt på ett sätt som kopplar samma all data du har om din kund med de kommunikationskanaler ditt sälj- och markandsteam använder. Allt för att skapa en så bra kundupplevelse som möjligt.

En del personer föredrar ändå flexibiliteten att sätta samman sin egen portfölj av onlinesystem som passar just deras verksamhet. Andra vill spara pengar genom att använda gratis verktyg och föredrar det framför att ha all kontaktdata tillgänglig på ett ställe. I den här artikeln tar vi upp exempel på andra tjänster som du kan använda om du tycker att HubSpot inte passar dig.

Att bygga en onlinenärvaro

Bygga webbplats – CMS

Många företag väljer att använda sin befintliga webblösning t.ex. WordPress, EpiServer eller SiteCore. Detta går att göra även om man använder HubSpot. Kostnaden är såklart direkt beroende av vilket system du väljer men det går bra att använda WordPress som i stort sett är helt gratis att använda.

WordPress

EpiServer

SiteCore

Blogg

Använder du WordPress har du troligtvis din blogg där. Om inte brukar följande onlinetjänster vara användbara:

Squarespace

Wix

Nouw

Landningssidor

En landningssida som konverterar besökare till leads en vetenskap i sig. För att verkligen lyckas behövs oftast en tjänst som hjälper dig att optimera och testa dina landningssidor så att du kan generera så många kontakter som möjligt av den marknadsföring du gör.

Unbounce

Insta Page

Lead Pages

Formulär

Problemet med formulär är inte formuläret i sig utan vart datan tar vägen när någon fyllt i formuläret. Många låter informationen landa i en e-postlåda och har sedan ingen koll vad som händer med den informationen, om den följs upp, om personen som fyllt i kontaktas osv. Tänk därför för att båda ha en formuläreditor som är snabb och flexibel men också att det finns ett tänk i hur datan samlas upp och görs tillgänglig.

Grativy Forms

Paperform

Forminator

Google Forms

Typeform

Microsoft Forms

Wufoo

Ninja Forms

Contact Form 7

SEO-verktyg

Vill du ha fler besökare till din webbplats gäller det att synas. I det arbetet är sökmotoroptimering fortfarande ett viktigt begrepp. Att jobba med sökmotoroptimering innebär både att ditt innehåll är av hög kvalitet, att det handlar om sökord som dina köpare använder och att din sida håller en hög kvalitet i både teknik och struktur. Det finns ett antal SEO-verktyg på marknaden och de klarar av olika mycket. Vår personliga favorit är A-hrefs.

Ahrefs

SEM-rush

Moz

Ubersuggest

Annonsplattformar

Du kan givetvis annonsera direkt på varje plattform som t.ex. Google Ads, LinkedIn, Facebook osv. Men du kan också välja att synka allt i ett verktyg så att du får bättre koll på dina kostnader, dina målgrupper och dina annonser som en helhet.

AdRoll

Perfect Audience

Adobe Advertising Cloud

Account Based Marketing & prospektering

Jobbar du mot ett utvalt segment eller mot en specifik lista med företag kan annonsering mot dessa vara intressant. Dessa verktyg erbjuder generellt sett både annonsmöjligheter men också bevakningar för vilka företag som besöker din webbplats.

Albacross

Leedfeeder

6sense

Kommunikation

Antalet kommunikationssätt och kanaler ökar hela tiden och som företag kan det vara svårt att hänga med. Här är några av de vanligaste kategorierna på kommunikation där vi ser att våra kunder lägger tid.

E-post & nyhetsbrev

De flesta företag skickar idag någon form av internt eller externt nyhetsbrev. Att kunna skicka till rätt listor, följa upp vilka som är mest engagerade mottagarna och optimera utskicken är en förutsättning för att kunna skapa en god kundupplevelse. Vissa av dessa verktyg har också marketing automation-stöd vilket bl.a. betyder att du kan ställa in att olika mail ska skickas ut baserat på dina kontakters beteende. Säkerställ att du har en koppling till ditt CRM för att uppdatera dina kontaktlistor i realtid.

Apsis

Mailchimp

Getanewsletter

Drip

Verktyg för Sociala Medier

Som marknadsförare ägnar vi stora delar av vår tid åt att publicera i sociala medier. Behöver du dessutom göra om samma eller liknande process i olika plattformar och dessutom logga in för att få statistik för er sociala medienärvaro tar det ännu mer tid. Dessa typer av system samlar sociala mediefunktioner under ett tag och ger dig samlade insikter för en effektivare och bättre sociala medienärvaro.

Falcon.io

Buffer

Hootsuite

Sprout Social

Webchat, messenger och livechat

Konversationer med besökare blir en allt mer populär metod. Både chatfunktioner med fysiska människor men också där förprogrammerade botar ta hand om vanliga ärenden som t.ex. mötesbokningar etc.

Leadoo

Drift

LiveChat

Snap Engage

CRM

Ett CRM är navet i modern digital sälj och marknadsföring och ett måste för dem som vill hålla koll på sina kontakter. Traditionellt sett har säljteamet jobbat i företagets CRM men allteftersom köpresorna blir digitala ökar också behovet av ett CRM som spårar och analyserar leads långt tidigare i processen.

Gratis CRM

Zoho CRM

PipeDrive

Andra vanliga CRM

SalesForce

Sugar CRM

Microsoft Dynamics 365

Lime

E-postspårning & sales automation

Yesware

Outreach

SalesLoft

Troops.ai

Seismic

Telefon och videosamtal

Uberconference

Microsoft Teams

Zoom

Google Hangouts

Videohosting och 1-to-1 video

Vidyard

Wistia

Integration och automation

Zapier

Automate.io

Piesync

Mötesbokningsverktyg

Calendly

Youcanbookme

Dokumentspårning & E-signatur

Doc Send

PandaDoc

Offereringsverktyg

Proposify

Better Proposal

Docusign

Adobe Acrobat Pro DC

Scrive

Dashboards och rapportering

För att kunna övervaka och optimera din digitala försäljning och marknadsföring behöver du både översikter och detaljerade rapporter. Styrkan kommer in när du kan samköra olika typer av data som t.ex. att se hur dina kunder först kom i kontakt med ditt företag eller hur mycket intäkter en viss kampanj genererat. En del av dessa rapporter kan du också hitta i vissa CRM men få har den verkliga kopplingen mellan hur leadsen först kom till webbplats och hur de konverterade till betalande kunder.

Databox

Google Data Studio

Klipfolio

Kunskap och ärendehantering

Genom att hela tiden dokumentera hur dina produkter och tjänster fungerar kan du spara tid från kundvård, ökar kundnöjdheten och fokusera på att svara på frågor från personer som verkligen behöver din hjälp. De här verktygen hjälper dig att samla din kunskap på ett och samma ställe.

Helpjuice

Guru

Sabio

Enkäter och feedback

SurveyMonkey

Google Surveys

Survey Sparrow

De dolda kostnaderna

Alla lösningar på denna sidan är bra och också förhållandevis prisvärda. Men tillsammans kostar det givetvis en förmögenhet. Trots det är den stora kostnaden i denna typ av investeringar tiden. Har du tillräckligt med tid kan du skapa fantastiska lösningar men vi vet också att just tid är det som marknadsförare eller säljchefer inte har.

Här är några av de aktiviteter vi ser kunder lägga onödig tid på:

Data: Att jobba i separata Excelblad, försöka göra egna jämförelse och säkerställa att datan från olika källor stämmer. Ju fler system du har desto svårare är det för dig och din ledning att lita på datan och statistiken.

Osäkerhet och risker: För varje system du köper löper du också risken att systemet gör dig besviken. Du behöver också ha koll på varje systems licensmodell för att säkerställa att kostnaden inte springer iväg. Likaså måste du ha koll på att integrationerna till dina andra system alltid fungerar.

Varumärke: Att jobba ”on brand” är svårt när du jobbar i många verktyg såsom e-post, chat, säljverktyg och supportportal m.m. Varje verktyg du använder kräver sina egna inställningar och du måste lägga ner en hel del jobb på att hålla inställningarna uppdaterade så att alla kanaler och verktyg följer varumärkets riktlinjer och grafiska profil.

Utbildning: Varje nytt inköp av system kräver också ny utbildning och onboarding. Samtidigt vill du såklart satsa på verktyg som utvecklas kontinuerligt vilket ställer högre krav på dig och din organisation. Skulle någon i ditt team sluta väntar nya onboardingprocesser i inte bara ett utan många verktyg.

Hur skiljer detta sig mot HubSpot?

Vi säger inte att HubSpot är den bästa och mest optimala lösningen för allt. Men det är en enkel, prisvärd och effektiv plattform som samlar många av dessa funktioner under ett och samma tak. Dessutom är den byggd på filosofin och synsättet kring inbound marketing dvs kan du använda HubSpots alla delar (Marketing, Sales, Service och CRM) som navet i din digitala kundupplevelse och lita på att HubSpot kontinuerligt ger dig nya funktioner som passar ett modernt företags digitala arbetssätt.

Saknar du något av alternativen ovan? Hör av dig till oss.

New call-to-action