Steg 4: Börja längst ner i säljtratten
”Det tar ett år eller mer för inbound att ge resultat.”
Det är en invändning vi ofta hör, och det finns en förklaring till detta. Det finns ofta ett missförstånd kring vad som kommer att driva affären framåt när det gäller ett företags innehållsstrategi.
De flesta är bekanta med den här illustrationen:
De flesta företag som börjar sin inboundresa börjar skapa innehåll högt, högt uppe i tratten (ja, nästan över tratten) – i något vi kan kalla för det fluffiga molnlandskapet.
Och hur ser det här fluffiga molnlandskapet ut?
Vi leker med tanken att du säljer pooler. Du bestämmer dig för att skriva en bloggartikel som heter ”5 roliga aktiviteter att göra i poolen i sommar.”
Om du försöker sälja en pool så är det här en av de mest värdelösa artiklarna du kan skriva. Visst, många kanske söker efter den här typen av information och artikeln kan generera (okvalificerad!) trafik, men är läsarna verkligen redo att köpa en ny pool? Någon som söker efter den här artikeln kanske planerar en poolfest eller något att aktivera barnen med, i en pool de redan har.
Istället ska du skapa innehåll som riktar sig direkt till de köpare du vet finns på marknaden som planerar att bygga en pool på tomten, till exempel:
Hur mycket kostar det att bygga en pool?
Vilka poolföretag finns det i Stockholm?
Detsamma gäller för B2B-företag.
Det du vill åstadkomma genom att börja i botten av tratten är att skapa innehåll som är riktat till de som är redo att köpa här och nu. Därefter kan du bredda din innehållsstrategi till tidigare i köpresan. Det gör också att dina säljare snabbt får nytta av innehållet du skapar.
Introduktion till The Big 5
Det finns fem innehållskategorier
som har visat sig genererat mer intäkter än något annat ämne, oavsett bransch:
- Kostnad och pris
- Problem (med din tjänst, produkt eller lösning)
- Jämförelser
- Bästa-listor
- Recensioner
Vi kallar dessa ämnen för The Big 5.
Som köpare är vi besatta av att få svar på de frågor vi ställer som rör The Big 5 när vi ska fatta ett köpbeslut. Ofta är svaren avgörande om vi köper eller inte.
Det finns dock något ironiskt här. Många företag undviker att svara på den här typen av frågor av rädsla för att skrämma bort människor. De tänker istället att de sparar svaren till ett skarpt säljsamtal. Problemet här är bara att det inte fungerar så idag. Köparna vill ha svar på det de undrar över här och nu, på det sätt som passar dem. Får de inte svar på sina frågor, letar de på andra ställen.
Moderna köpare vill inte bli sålda till. De vill fatta egna, välgrundade beslut.
Köparna belönar de företag som bemödar sig att göra det enkelt att hitta ärliga och informativa svar på viktiga frågor. Det skapar förtroende. Det är därför ett företag idag måste ha målet att etablera sig som den mest betrodda rösten i branschen.
Så kommer du igång med The Big 5:
- Läs vår artikel som beskriver The Big 5.
- Håll ett brainstormingmöte med säljteamet för att få reda på vilka typer av frågor de oftast får av potentiella köpare.
- Börja författa artiklar som berör de frågor köparna ställer och ska du börja någonstans, börja alltid med kostnader och pris – helt enkelt för att det är den frågan som kunderna alltid undrar över.