Många trender man ser på nätet susar snabbt förbi. Som marknadsförare kan man helt enkelt inte låta sitt arbete påverkas av allt som sker. Särskilt nu när det var och varannan dag dyker upp nya metoder eller strategier till höger och vänster.
Är det något jag lärt mig under mina 27 år som marknadsförare så är det att ändå att vara nyfiken. Att tidigt prova på och försöka förutspå vilka trender som är här för att stanna och vilka som snart kommer att vara bortglömda.
Punkterna i den här artikeln kan se ut som trender men flera av dem kommer alldeles säkert vara fundamentala i hur marknadsföring fungerar framöver.
Det här vet vi idag:
1. AI fortsätter att finnas överallt
Med lanseringen av Chat-GPT i november 2022 hamnade AI i rampljuset. Under de 12 månaderna som gått sedan dess har vi sett allt från legitima, imponerande AI-verktyg till marknadsföringstrick som AI-genererade läsksmaker. Coca-Cola tog t.ex. fram en AI-genererad smak. Ingen höjdare om du frågar mig och då konsumerar jag ändå deras produkter så mycket så att jag ibland nästan skäms.
Många nya AI-verktyg är otroligt kraftfulla och kan hjälpa marknadsteam att spara timmar på vissa uppgifter. Andra är inte riktigt ”redo” och behöver nog ett tag till innan man kan mäta och uppskatta resultaten de ger.
Under 2024 kan du förvänta dig att se tusentals AI-verktyg slåss om att dominera på marknaden. Många av de som kom ut 2023 kommer inte att finnas kvar länge. Verktygen som kommer att vinna är de som integreras smidigt med de plattformar vi redan använder.
Vi har redan sett Google Suite, Canva, Adobe, Zoom och i stort sett alla andra stora spelare släppa AI-funktioner. Du kan förvänta dig att några mindre verktygen köps upp av de större plattformarna och att nästan alla av de system, portaler och verktyg vi använder idag, kommer bli smartare under det kommande året.
Det råder ingen tvekan om att AI i grunden kommer att förändra många aspekter av vårt arbete . Om det får dig att känna dig obekväm är du inte ensam. Många marknadsförare är rädda att deras jobb är i farozonen.
2. Generativ sök och SEO under utveckling
AI påverkar traditionell sökning fundamentalt på två sätt.
För det första gör verktyg som ChatGPT och Jasper det enklare än någonsin att skapa innehåll. Det gör att hela nätet just nu blir översvämmat av innehåll varav mycket är nästan identiskt med allt annat där ute.
Att mycket av innehållet ser likadant ut är ingen direkt nyhet men det kommer bli ett ännu större problem.
Den andra stora förändringen däremot är ny. Jag talar om AI-driven generativ sökning. Generativ sökning skiljer sig från en traditionell sökmotor. Istället för att returnera länkar till annonser och sidor, genererar den ett svar på din fråga som sammanfattar informationen den har tillgång till och har utbildats i.
Du kan förvänta dig att generativa sökningar kommer att spela en större och större roll i hur dina kunder utbildar sig själva och hittar till ditt företag.
Tänk på det så här? Om man inte använder Google längre för att hitta sidor som handlar om det man söker – varför ska man då besöka ditt företags webbplats? Jo, när man är närmre ett köp. Detta skifte är en av de största förändringarna vi sett i det digitala landskapet och det ska bli spännande att följa hur utvecklingen går.
Sanningen är att vi inte vet särskilt mycket om hur ChatGPT eller Google Genererative Search Experience utvärderar och tillhandahåller källor. Tidiga tester ger oss en uppfattning, men det finns fortfarande mycket vi inte vet. Vi har en indikation på hur dessa verktyg kommer att sälja annonsutrymme i de generativa sökresultaten, men detaljerna är inte klara för närvarande.
Varje år verkar det som om Googles sökresultat har lagt till fler och fler annonser – och dessa annonser har varit svårare att särskilja. Du kan förvänta dig att generativ sökning gör detsamma. När allt kommer omkring är AI extremt dyrt att driva, och dessa företag har investerat miljarder dollar i tekniken – pengar som de behöver få tillbaka och gå med vinst på.
3. Sociala mediers (nya) kraft
Det är väl i det närmsta fel att prata om sociala medier som en ny trend. Men i kölvattnet av punkterna ovan kommer sociala medier får en ny betydelse för företag.
Allt detta AI-genererade innehåll riskerar att distansera företag från sina kunder med innehåll som känns opersonligt och oäkta. Även om AI erbjuder stora möjligheter så är dina kunder fortfarande människor. Det är människor som tänker och känner och som direkt ser om en text eller video har ett autentiskt budskap eller om det är AI som ligger bakom. För varje dag som går blir vi bättre och bättre på att känna igen det statiska och omänskliga i kommunikationen.
Därför kommer vi människor vilja använda sociala medier eftersom det ger en verklig och mänsklig kontakt. Sociala medier kommer att spela en större roll i hur vi upptäcker produkter och tjänster.
De företag som har en närvaro på sociala medier som är autentisk och lättillgänglig kommer att vara vinnarna.
4. Interaktiva/personliga köpupplevelser
Köparna förväntar sig, i allt större uträckning, att företag ska be dem en personlig köpupplevlese.
Det beter inte att dina köpare vill spendera mer tid med dina säljare. Snarare tvärtom. Enligt Gartner föredrar 75% av B2B-köparna att inte interagera med en säljare alls.
För att hjälpa din moderna köpare bör din webbplats kunna erbjuda en upplevelse som är interaktiv och anpassningsbar så att kunderna bara kontaktar ditt säljteam om och när de själva vill. Resten vill köparna kunna göra på egen hand.
Det ställer såklart helt nya krav på vad som finns på din webbplats. Till exempel kommer vi få ser mer interaktiva verktyg som kalkylatorer, quizer eller vad vi kallar självbetjäningsverktyg som hjälper dina besökare att få den mest relevanta information utifrån deras unika behov.
Relaterat:7 självbetjäningsverktyg för att inspirera din företagswebbplats
Användare får en mycket mer personlig upplevelse och värde unikt för dem. Med nya AI-chatbotar och andra verktyg är den här typen av upplevelse enklare än någonsin att skapa.
Verktyg som Typeform , Playbuzz och Riddle har dussintals mallar som hjälper dig att börja bygga interaktivt innehåll som kan anpassas till ditt varumärke.
Beroende på vilket verktyg du använder (eller hur det är byggt) kan informationen som samlas in genom ditt interaktiva innehåll också sparas i din kontaktdatabas för att användas för marknadsföring och försäljning senare.
5. Aktuella händelser och opinionsbildning
Den spända situationen runt om i världen har inte undgått någon. Såklart påverkar det även affärerna både hos konsumenter och företag. Men det påverkar också bilden av hur den digitala köparen ser på ditt varumärke. Är ditt företag ett bolag som bryr sig om saker du bryr dig om? Eller är ditt företag okänsligt och kallt?
Att ignorera vad händer runtomkring oss kan uppfattas som okänsligt och göra att du skapar distans mellan dig och din målgrupp.
Det är viktigare än någonsin för företag att de gör affärer med de som gör vad som är rätt vilket inkluderar att vidta åtgärder i sociala och globala frågor.
Var uppmärksam på aktuella händelser och hur din produkt, tjänst eller varumärke passar in i dem.
Tänk på vad dina köpare bryr sig om och överväg kanske att samarbeta med en närstående välgörenhetsorganisation eller ideell organisation.
Om vissa sociala diskussioner är top-of-mind hos din publik och passar ditt varumärke, kanske du också vill väva in dem i din strategi.
Poängen är att du behöver göra mer för att visa det mänskliga i ditt varumärke. Glöm inte dina kunders djupare oro.
6. Hjälpsamhet och utbildning
Under sina större uppdateringar 2023 har Google fortsatt uppmana kreatörer (återigen) att fokusera på innehåll i första hand. Och detta är inget nytt.
Google har hållit fast vid sitt primära mål att leverera de bästa svaren till användarna på det snabbaste och enklaste sättet. Deras övergång till generativ sökning har snabbats upp och de visar nu fler utvalda utdrag än tidigare samt samtidigt som de gjort algoritmuppdateringar för ”hjälpsamt innehåll”.
Detta är ytterligare en påminnelse till marknadsförare om att både användare och sökmotorer lägger mer vikt vid hur väl innehållet hjälper dem.
Moderna B2B-köpare vill inte bli sålda till; de vill jobba med företag och varumärken som är pålitliga.
De vill göra sin egna research inför ett köp och samla in så mycket information som möjligt för att fatta det bästa köpbeslutet själva när de känner sig nöjda och redo.
Det bästa sättet att se till att du är top-of-mind när den tiden kommer är genom att utbilda dem .
Google har till exempel tidigare gett följande råd:
Visar ditt innehåll tydligt förstahandsexpertis och djup kunskap?
Har din webbplats ett primärt syfte eller fokus?
Efter att ha läst ditt innehåll, kommer någon att lämna och känna att de har lärt sig tillräckligt mycket om ett ämne för att hjälpa till att nå sitt mål?
Kommer någon som läser ditt innehåll att lämna med en känsla av att de har haft en tillfredsställande upplevelse?
För att bli ännu mer detaljerad, skapa innehåll som öppet och ärligt svarar på frågor och funderingar som dina köpare har och söker på Google.
Detta kan sträcka sig över ett brett spektrum, men ett bra ställe att börja är med vad vi kallar The Big 5 :
Kostnader: Hur mycket din lösning kostar (och vad gör att priset går upp eller ner.)
Problem: Negativa aspekter eller problem med din lösning (som köpare brukar fråga om).
Jämförelser: Hur din produkt eller lösning står sig i jämförelse med liknande produkter eller lösningar.
Recensioner: Ärliga och opartiska åsikter och observationer om din produkt, lösning, etc.
Bäst: Vilken är den bästa tillgängliga lösningen.
Relaterat: Här kan du läsa mer om The Big 5.
Enligt vår erfarenhet är dessa ämnesområden varje köpare överväger när de gör ett köp och lämpar sig naturligtvis för flera olika format såsom video och text, i sociala medier etc.
Att börja med dem, hand i hand med några av de andra trenderna, lägger en stark grund för att bli sedd som en pålitlig resurs och utbildare inom ditt område och som en användbar resurs av Google.
7. Short-form video
År 2023 ökade 90 % av globala annonsörer sina investeringar i videoinnehåll i kortformat (Shorts). Och det kommer sannolikt att fortsätta. Kortformatvideor finns överallt. Det finns på Instagram och TikTok, så klart, men kortformatvideo finns också på LinkedIn – och den marknadsförs kraftigt på YouTube.
Kortformatvideor kan vara så långa som en minut, eller till och med 90 sekunder, men är vanligtvis 30 sekunder eller mindre. Vissa är så korta som 10 sekunder. Dessa videor är vertikala (tänk: inspelade på en telefon) och spelas ofta upp i en loop (eller spelas automatiskt upp efter varandra, för att passa korta intervaller av uppmärksamhet).
Plattformar kommer att fortsätta att prioritera den här typen av videor, som ökar deras räckvidd och passar deras mobila publik. (På YouTube är mer än 70 % av all trafik mobil)
Räkna med att denna trend fortsätter.
Välkomna trender och utmana dig själv
Den digitala marknadsföringsvärlden förändras hela tiden. Det går inte med säkerhet att säga vilka trender som är här för att stanna och vilka som är bubblor som kommer att spricka. Det går inte att förutsäga vilka trender som kommer att vara här för att stanna och vilka bubblor som kommer att spricka, men nu är det dags att börja experimentera .