Så kommer du igång med content marketing
Beroende på hur man ser det, är content marketing både enkelt och svårt. Egentligen handlar det bara om att ta fram relevant innehåll till rätt målgrupp. Och det är just precis här det blir mer komplext. Vi behöver känna vår läsare, veta vilka utmaningar och frågeställningar hon eller han har och hur våra tjänster eller produkter kan vara lösningen framåt. Här förklarar vi ett antal delar som är relevant att ha med när du ska komma igång med content marketing
Bygg ditt team
Om du är redo att satsa på content marketing behöver du först säkerställa att du har rätt människor på rätt plats. Vi rekommenderar att du anställer både en content manager och en videograf internt för att hantera den ökade efterfrågan på innehåll.
Många höjer på ögonbrynen vid första tanken på att anställa två personer på heltid ”bara för innehåll”. Men tänk så här. Har du ingen internt vars enda uppgift är att skapa innehåll som ligger du efter. Idag, när innehåll är så otroligt centralt, för ditt företags tillväxt, behöver vi som företag både ha kapaciteten och hastigheten på vår sida. Att då vara beroende av exempelvis en extern byrå eller att köpa in tjänster utifrån så fort ni behöver skapa innehåll är inte hållbart. Det kan säkert fungera ett tag men vad som händer är att ni troligtvis bara köper in det absolut nödvändigaste och får spendera alldeles för mycket på det innehållet i förhållande vad ni hade kunnat få ut genom att äga innehållsproduktionen internt.
Detta är ett viktigt första steg och det är nästan omöjligt att komma igång innan du åtminstone har en content manager i ditt team.
Ett internt team av innehållsproducenter kommer att skapa innehåll såsom artiklar, videor, e-post, sociala medieinlägg som representerar ditt företags expertis, kärnvärden och röst. De är investerade i ditt företags framgång på ett sätt som en frilansare eller byrå aldrig kan bli.
Utveckla en innehållsstrategi och börja publicera
När din content mangaer är på plats kan du börja att utveckla din innehållsstrategi. Du kan börja med att svara den här frågan: Vilka frågor hör våra säljare från våra köpare?
Målet med innehållsproduktionen är att publicera ca 3 artiklar i veckan. För att kunna göra det behöver du skapa en contentkalender, även kallad redaktionell kalender, och fylla den med ämnen som svarar på dina köpares frågor.
Nästa steg är att sätta dig ner med ditt säljteam och brainstorma en lista över 15-20 ämnen som dina köpare vill att du svarar på. Vi rekommenderar att börja med artiklarna som driver affären framåt samt de vi sett driver mest affärer, såsom The Big 5.
När du möter ditt säljteam bör du diskutera i vilket format frågan bäst blir besvarad på. Är det kanske en artikel, en video eller en kombination av båda? Därför är det viktigt att din content manager och videograf gör den redaktionella planeringen tillsammans. Vi rekommenderar att börja med The Selling 7 som är de videor som driver mest försäljning.
Sätt upp regelbunda möten med sälj och marknad
De flesta av våra kunder sälj- och marknadsteam träffas varannan vecka för att brainstorma innehåll. När de har en lista av ämnen och frågor använder de ett röstningssystem för att avgöra vilket innehåll som bör få högst prioritet.
De här möten är till för att
:Utveckla innehållsid+eer som ditt säljteam behöver för att attrahera kvalificerade köpare
Brainstorma vilkent innehåll ditt säljteam kan använda i säljprocessen för att sänga affärer fortare.
Förstår vilket innehåll som inte är användbart i säljprocessen så att marknadsteamet inte behöver slösa tid på att skapa det.
När en artikeln är publicerad är det vktigt att säljteam känner till det. Om det inte möter deras behov så behöver du justera det tills det gör det.
Likaså bör du komma ighåg att uppdaterar gamla artiklar och olika saker ändras.
Utvärdera och optimera
När du har publicerat ett ansenligt antal artiklar bör du analysera dem regelbundet för att se hur de presterar. Använd verktygen du har till hands för att spåra trafik, position i Google, kopplingar till stängda affärer osv.
Använd Google Analytics, Google Search Console, sökordsverktyg som Ahrefs eller Semrush och verktyg som HubSpot för att övervaka framgången av ditt innehåll.
Besluta sen hur du kan använda datan för att optimera underpresterande innehåll och fira vinster som du får tack vare ditt innehåll.
Håll en content-workshop
När det gäller med säljnära innehåll, alltså innehåll som rör beslutsfattande delar i köpresan, är det viktigt att lyfta vanliga frågor som kunder ofta har. Här rekommenderar vi dig att du håller en intern workshop. Sätt dig ner med ditt säljteam och skriv ner frågor som de har fått från en kund eller prospekt. Lägg särskilt stor vikt vid frågor som rör:
- Osäkerhet
- Kostnader
- Jämförelser
- Oro
- Problem
- Risker
- Tveksamheter
- Invändningar
Ju mer verklighetsbaserade dessa frågor är – desto bättre. Låt därför ditt säljteam inte formulera om frågorna eller förenkla dem, även om viktiga frågor kan vara av det allra viktigaste frågorna kan vara av det allra enklaste slaget. Exempel på frågor du kommer att få in är:
- ”Vad skiljer produkt X mot Y?”
- ”Vad är det för fel på den lösningen vi har nu?”
- ”Hur vet vi att er produkt är bättre än konkurrentens”?
- ”Vilka alternativa lösningar finns det?”
- ”Vad händer om vi inte gör detta?”
- ”Hur får jag min VD att köpa in på det här?”
- ”När kommer vi se effekten av det vi nu eventuellt kommer att investera i?”
Hjälpsamt tips #1. Ett vanligt misstag är att säljarna ger dig svaren de vill ge och inte det som kunderna egentligen har sagt. Det vi är ute efter här är frågorna kunderna ställer. Det kan vara två helt olika saker.
Hjälpsamt tips #2: Börja med att i innehållet svara på så många frågor som möjligt som rör själva beslutet att köpa, så som frågor kring kostnader, jämförelser eller olika alternativ. Sådant mer säljnära innehåll gör att säljteamet snabbt kan börja dra nytta av din content marketing och därmed se effekten mycket tidigare än om du t.ex. skapar innehåll som är mer generellt. Vi kallar detta typ av innehåll för Sales Enablement.
Kategorisera frågorna efter ämnen
När du samlat in alla frågor kan du kategorisera dem för att få en bättre överblick och struktur. Kategorierna kan röra olika produkter, tjänster, branscher eller personer. Vi tycker att det är mest intressant vem som ställer frågan eftersom du då kan anpassa ditt kommande innehåll efter den köpare, eller buyer persona, den lämpar sig för.
En sådan kategorisering kan vara:
- För ledningen
- För ingenjörer
- För CFO
- Om produkten X
- Om tjänsten Y