Hur du skapar effektivt innehåll för inbound marketing
Inbound marketing kretsar till stor del kring att skapa och publicera innehåll.
Följande innehållsformat för inbound marketing är några av de mest användbara för att attrahera potentiella kunder till din webbplats och öka din försäljning. De hjälper ditt företag att utbilda och hjälpa dina köpare – oavsett var i köpresan de befinner sig.
Bloggartiklar
Bloggartiklar är kanske det mest använda formatet för inbound marketing. När bloggartiklar skapas och publiceras på rätt sätt hjälper de dina köpare att hitta ditt företag och lära sig om dina produkter och tjänster. Eftersom artiklarna ofta består av värdefull kunskap lyfter sökmotorer som Google gärna fram dessa till sina användare vilket ger ökad synlighet och mer trafik.
Ett bra sätt att komma igång är att skapa säljdrivande innehåll som svarar på kundernas vanligaste frågor. Det i sig själv attraherar rätt köpare till din webbplats och bygger förtroende. Lär dig mer om dessa ämnen i artikeln om Sales Enablement.
Videos
Det råder inget tvivel om att videos är här för att stanna. När du använder video inom inbound marketing hjälper det dig att bygga förtroende innan ni ens dyker upp på ett första möte. Om du inte använder video än så är det en stark rekommendation att börja nu.
Varför gillar vi video så mycket? Video är ett snabbt och enkelt sätt att smälta en mängd information, och för dina potentiella kunder som inte är stora läsare kan video vara ett kraftfullt sätt att få kontakt. Video kan bl.a. används för att svara på vanliga frågor som dina kunder har och är enkla att spridas i sociala medier.
E-post
E-post är fortfarande ett effektivt sätt att hålla både befintliga och potentiella kunder engagerade i ditt företag. Men med en stor mängd e-postmeddelande som skickas varje dag är det också smart att använda e-post på ett kortfattat och hjälpande sätt snarare än för att sälja och driva människor att köpa.
E-böcker
E-böcker är som regel välproducerade och innehåller bra, värdefull kunskap vilket gör att de ofta både rankas högt i sökmotorerna och är attraktiva att sprida via sociala medier eller i interna kommunikationskanaler som Slack, Teams etc.
Eftersom de tillför stort värde för dina kunder är det vanligt att företag låst dem bakom formulär, som s.k. gated content. Det betyder att besökaren behöver lämna från sig sina kontaktuppgifter som t.ex. e-post, företagsnamn etc. i utbyte mot e-boken.
Här gäller det att tänka sig för. Är syftet att du ska få kontaktuppgifter till någon som inte är redo att köpa? Eller är syftet att du ska utbilda din potentiella kund, bygga förtroende och ge dem möjlighet att kontakta dig när de själv är redo?
Här skiljer sig strategierna inom inbound marketing åt mycket.
På Grown anser vi att alla vinner på ett fritt innehåll utan krav på registrering.
Fler kommer läsa ditt innehåll.
Fler kommer bli utbildade.
Fler kommer få förtroende för ditt företag och din produkt/tjänst.
Däremot kan det vara praktiskt att bygga upp en databas med prospekt och marknadsleads för att fortsatt kunna utbilda dem med värdefullt innehåll.
Podcasts
Det fanns ungefär 118 miljoner månatliga poddlyssnare 2021, vilket är 10,1% fler än 2020.
För en stor del användare är poddar ett idealistik sätt att konsumera kunskap på för lära sig något nytt medan de utför någon annan uppgift, som att diska, gå ut med hunden eller när de pendlar till och från jobbet.
Du kan skapa en podcast utifrån ditt befintliga innehåll eller diskutera olika ämnen med ämnesexpterer eller gäster.
Ett bra sätt att använda poddsändningar för att skapa uppmärksamhet är att återanvända innehållet i olika kanaler. T.ex. kan du lägga upp ljudfilen på din webbplats tillsammans med en utskriven version så att nyckelorden också finns med på sidan och därmed hittas av Google. Filmar du när ni spelar in podden har du också videoinnehåll för dina sociala kanaler. Mycket innehåll och kunskap från en enda inspelning.
Whitepapers och lösningsbeskrivningar
Whitepapers är vanliga inom B2B och ger fördjupad information om ett visst ämne. De är mer läroboksliknande i sin utformning och innehåller ofta både illustrationer och schematiska skisser.
Likaså är Solution Briefs (lösningsbeskrivningar) ett liknande sätt att beskriver hur en produkt eller tjänst kommer till sin rätt. Det är ett sätt att visa dina köpare ett användarcase utan att avslöja någon information om en specifik kund.
Checklistor
Checklistor är ett roligt och enkelt sätt att hjälpa dina potentiella kunder att lära sig om ett ämne och alla steg som behövs för att få det att hända. Det hjälper dem som inte är bekanta med vad du gör att vidta åtgärder för att uppnå sina egna mål vilket skapar förtroende för din kunskap vilket för prospektet närmre ditt företag.
Inlägg på sociala medier
Sociala medier står för en allt större del av inbound marketing. Ta reda på vilka plattformar just din målgrupp använder och se till att vara aktiv där. Inom B2B är det framför allt vanligt med en aktiv närvaro på LinkedIn men även kanaler som Instagram, Twitter, TikTok, Facebook och Youtube.
Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om hur den sociala mediekanalen fungerar så att ditt innehåll kommer till sin rätt. I många fall är det t.ex. en bättre idé att utbilda din målgrupp i själva kanaler än att länka till en bloggartikel på din webbplats.
Kundcase
Kundcase består i huvudsak av en projektbeskrivning, kundrefererens eller en kombination av de båda. Kraftfulla kundcase kan vara bland det mest kraftfulla innehållet du har på din webbplats.
Att kunna visa att ett företag eller en kund uppnådde fantastiska resultat genom att arbeta med dig hjälper potentiella kunder att se hur de också kan hjälpas. Det bygger upp det förtroende som vissa behöver för att ta det sista steget att välja just dig som leverantör framför andra.