Skip to main content

Trendrapporten
B2B-spaningen 2023

Experter inom branschen har för första gången samlats för att ge sin syn på vad som trendar inom B2B-marknadsföring och försäljning inför året. Vi har samlat allt i rapporten B2B-spaningen 2023.

Den digitala köpresan har förändrats i rekordfart. Ju mer digitala våra kunder blir, desto större krav ställer det på oss som företag. Vi som arbetar inom B2B-marknadsföring och försäljning vet att denna föränderliga värld också innebär att trender kommer och går. Därför har vi frågat ett tjugotal experter från både företag och byråer vad de ser gäller inför 2023 och samlat deras 60 tankar i en inspirerande trendrapport.

Bland annat kan vi se att allt fler företag inser vikten av att skifta fokus på Lead Generation till Demand Generation, för att bygga varumärke och skapa efterfrågan på riktigt. Likaså kräver kunder idag att innehåll ska underhålla, utbilda och utmana. Det ställer helt nya krav både på kvalitet och kanalval.

Vi kan också skönja nya krav på hur vi använder data. Den mängden data vi har måste vi använda på bättre sätt för att kunna skräddarsy och personanpassa våra kunddialoger. Och slutligen – B2B mycket att lära av B2C. Nya generationer förväntar sig samma digitala upplevelse oavsett bolag. Influencers, TikTok, varumärkesbyggande kampanjer och transparenta köpresor blir vardag för B2B-företag under 2023.

Trevlig läsning!